۰ نفر

خنک‌ترین شهر ایران کجاست؟

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۳۵
کد خبر: 369233
 خنک‌ترین شهر ایران کجاست؟

شاید در این روزها از هر کسی که بپرسید خنک و سرد ترین نقطه ایران کجاست با دستش به دریچه کولر اشاره کند و بگوید تقریبا در نیم متری با این! واقعیت این است که هوا به شدت گرم شده و الگوی تابستانی با شدت بیشتری روی بیشتر نقاط ایران قابل رویت است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در این شرایط یکی از توصیه های جدی پزشکان برای گرما زده نشدن این است که از بیرون آمدن های غیر ضروری خودداری کنید. بدیهی است قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب و بدون دستگاه های خنک کننده ممکن است احتمال بروز گرما زدگی را افزایش دهد. همین موضوع نیز می تواند در برنامه ریزی های گردشگری ما به شدت موثر باشد. فکرش را بکنید سفر کمپی را برای خودتان تدارک دیده اید. زندگی کمپی در هوایی با حدود 40 درجه سانتی گراد، جهانگرد ترین و ماجراجوترین افراد را هم کلافه می کند. اما اگر واقعا عاشق سفر هستید یا تمام برنامه ریزی های مالی و کاری خودتان را برای چند روز مرخصی و سفر انجام داده اید ما باز هم پیشنهاد جذاب و خنکی برای سفر داریم. پیشنهادی که هر چند فاصله زیادی با مشهد دارد اما به رفتنش می ارزد. پس چنان‌چه می خواهید از جاذبه ها، چند و چون مالی سفر به خنک ترین نقطه این روزهای ایران باخبر شوید با ما همراه باشید.

  سقز شهری کهن با چندین رودخانه

اگر اخبار هواشناسی شبکه های تلویزیون را دنبال می کنید. نام سقز حتما برای تان آشناست. سقز تقریبا پای ثابت شهرهایی است که کمترین درجه هوا را دارند. مثلا همین چند روز پیش که کمترین دما در مشهد حدود 31 درجه بود، سقز با دمای 12 درجه آه از نهاد گرما زدگان بلند کرد. شهرستان سقز یکی از شهرهای قدیمی و باصفای استان کردستان است. این شهر با سنندج مرکز این استان حدود 189 کیلومتر فاصله دارد. اما این به معنای رانندگی دو ساعته برای رسیدن به سقز نیست. چرا که جاده سنندج به سقز تا حد زیادی پر از گردنه های کوهستانی و البته پر ترافیک است. چرا که این جاده مسیر اصلی رسیدن به بانه، شهر ارزانی هاست. در حقیقت سقز در 60 کیلومتری بانه قرار دارد و همین نزدیکی این شهر را تبدیل به یک مقصد گذری کرده است. در این شهر جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبایی وجود دارد. یکی از مواهب خدادادی سقز، منابع آبی آن است. زرینه رود، سیمینه رود و رود خورخوره در حوزه این شهرستان جاری هستند و به لطافت هوای آن می افزایند. روی رودخانه زرینه رود سدشهید کاظمی نیز احداث شده که حالا تبدیل به یکی از نقاط گردشگری رایگان سقز شده است. از دیگر دیدنی های سقز بازار سنتی آن است. هر چند از این بازار با ساخت و سازهای مدرن و مجتمع های تجاری چیزی زیادی نمانده است اما هنوز هم راسته تجارش پر رونق است. بازار سنتی مانند بیشتر بازارچه های ایران سرپوشیده و دارای بنای آجری است. پارچه های مخصوص لباس عشایر زیباترین جلوه ها را به بازار می دهد.

  مسجد 2 مناره

این مسجد در بافت قدیمی سقز قرار دارد، از نظر محلی ها زمان ساخت آن به دوران شیخ حسن مولاناآباد از علمای سابق ‌مذهبی منطقه می رسد و احتمال دارد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته ‌شده باشد. مسجد دارای شبستانی با چهار ستون قطور چوبی است در ضلع جنوب غربی، ایوان ستون‌دار ساخته شده که فرم مخصوص مساجد ‌منطقه کردستان را تداعی می‌کند. در بالای مسجد دومناره قرار دارد و به همین دلیل به ‌مسجد دومناره شهرت پیدا کرده است.‌

  ‌ قلعه باستانی زیویه ‌

قلعه (کاخ دژ) باستانی زیویه روی یکی از کوه‌های نسبتاً مرتفع در 55 کیلومتری جنوب ‌شرقی شهر سقز در روستای زیویه واقع شده و حدود 700 سال پیش از میلاد در دوره ‌حکومت اقوام ماد و ماننائی ساخته شده است، زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر ‌هنری یکی از شاخص‌ترین و باارزش‌ترین مکان‌های دوره تاریخی محسوب می‌شود. طی چند ‌فصل کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی که از سال 1354 تا سال 1380 ادامه یافت نتایج قابل ‌توجهی در زمینه شناخت معماری آن به دست آمد از جمله اشیاء به دست آمده در این ‌کاوش‌ها، قطعات عاج منقوش بود که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آن حک ‌شده و از ارزش ویژه‌ای برخوردار هستند.

از روی دو نمونه از آن ها، نقش برجسته آبیدر ‌سنندج طراحی، بزرگ‌نمایی و ساخته شده است.‌

‌ این قلعه عظیم شامل سالن‌ها، حیاط‌ها، اتاق‌های متعدد، تالار ستون‌دار، انبار غله ورودی اصلی ‌با پلکان سنگی و سایر قسمت‌های مختلف است از مهم‌ترین اشیای به دست آمده می‌توان به ‌سر عقاب طلایی و گردنبند طلایی اشاره کرد که در موزه آثار ملی نگهداری می‌شود.

  غار کرفتو غار آپارتمانی

غار کرفتو بی شک یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی غرب و از نوع غارهای دست کن  محسوب می شود . این غار مجموعه ای از زیبایی های طبیعی و تلاش انسان ها برای غلبه بر طبیعت است. سابقه سکونت یا مورد استفاده قرار گرفتن آن را از دوره سلوکی به بعد یعنی اشکانی، ساسانی و اسلامی می دانند. این غار از جنس آهک بوده و مربوط به زمان سوم زمین شناسی است و در تاریخ 20 بهمن ماه سال 1318هجری قمری با شماره 330 به ثبت ملی رسید. در این روزهای گرم شاید رفتن به کرفتو برای کسانی که میانه خوبی با نور خورشید ندارند زیاد مناسب نباشد.قیمت ورودی غار 20 هزار تومان است.

  پیست اسکی سقز

یکی از تفرجگاه ها و مکان های محبوب در بین مردم سقز، «پیست اسکی» این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد. این پیست که بیش از 6 ماه از سال مملو از برف است، دارای طولی برابر با 1200 متر و قله ای با ارتفاع حدود 2700 متر از سطح دریا ست که مکان مناسبی برای تفریح جوانان و علاقه مندان به ورزش های زمستانی است

  اقامت در سقز

در سقز از اقامتگاه های متنوع خبری نیست. همین طور که گفتیم، نزدیکی این شهر به بانه باعث شده است که سقز فقط یک شهر گذری باشد. هتل های این شهر برای چهارنفر حدود 500 هزار تومان در می آید، در خود سقز همچنین خبری از اقامتگاه بوم گردی نیست اما در نزدیکی  غار و روستای کرفتو اقامتگاه های بوم گردی مناسبی وجود دارد که برای یک شب میزبانی از شما حدود 450 هزار تومان می گیرند. روی گزینه کرایه منازل شخصی در سقز نمی شود خیلی حساب باز کرد اما اگر از کارکنان وزارت فرهنگ یا استخدام دولتی هستید می توانید از ستاد اسکان فرهنگیان برای خود سرپناهی پیدا کنید. قیمت اجاره کلاس ها برای فرهنگیان حدود 30 هزار تومان و برای بقیه سازمان های دولتی 60 هزار تومان است. در ساحل زرینه رود نیز پارک های ساحلی زیبایی احداث شده است که می تواند خاطره خوبی از یک شب مانی در چادر را برای تان به یادگار بگذارد.