۰ نفر

چرا توریست‌ها ایران را دوست دارند؟

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 368630
 چرا توریست‌ها ایران را دوست دارند؟

ایران شهر چهار اقلیم، با سرزمینی زیبا و صنایع دستی خاص، کشوری که دو شهرش در یونسکو به‌عنوان شهر خلاق غذا و شهر صنایع دستی انتخاب شده‌اند، رتبه چهل و هفتم را در بین کشورهای توریستی جهان دارد و نه تنها گردشگران داخلی علاقه زیادی به دیدن ناشناخته‌های این سرزمین دارند، بلکه گردشگران خارجی نیز در سال‌های اخیر استقبال خوبی از باز شدن درهای ایران کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  در این میان اما صنعت گردشگری ایران نیازمند بررسی بیشتر است. اینکه اکنون کدام کشورها گردشگران بیشتری روانه می‌کنند، این گردشگران حدودا در چه سن و سالی هستند، ذائقه آنها چیست و پاسخ به سوالاتی از این دست می‌تواند چراغ راهی باشد برای آینده پیش‌روی صنعت گردشگری ایران. اما آیا این آمارها موجود است؟

از آنجا که صنعت توریسم ایران سیستم آماری به روزی ندارد، نمی‌توان آمار دقیق و خاصی در رابطه با ورود و خروج تعداد گردشگرانی که به کشورمان می‌آیند ارائه کرد. همین‌طور میزان دقیق ارزی که از این راه وارد کشور می‌شود و دلارهایی که توسط گردشگران در ایران خرج می‌شود مشخص نیست، همان‌طور که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفته است: بنا بر گزارش بانک مرکزی در سال گذشته 11.8‌میلیارد درآمد ارزی از طریق گردشگری برای کشور ایجاد شده است.در این رابطه دکتر سید کاظم خلدی نسب، مشاور و مدیر حوزه معاونت گردشگری می‌گوید: مدتی است که سازمان گردشگری به فکر افتاده تا سیستمی آماری راه‌اندازی کند و میزان درآمدزایی دقیقی را که گردشگران در ایران به وجود می‌آورند به‌صورت کاملا آماری و دقیق بررسی کند.

شهرهای توریستی

وقتی صحبت از گردشگر و توریست می‌شود، اولین شهری که به ذهن می‌رسد تا به این افراد معرفی کرد؛ اصفهان و شیراز است. دو شهری که انبوهی از آثار دیدنی دارند و ید طولایی در صنعت توریسم و گردشگری؛ اما باید گفت که شهرهای دیگر نیز از این شهر‌ها عقب نمانده‌اند و کار جذب توریست را خیلی وقت است که آغاز کرده‌اند. علت هم برمی‌گردد به سابقه تاریخی شهرهای ایران و جاذبه‌های بکر، مکان‌های دیدنی و قدیمی که هر کدام هویتی دست نیافتنی دارند. دکتر خلدی نسب در این رابطه می‌گوید: قطب‌های گردشگری ما رویکرد متنوعی دارند و ما شاهدیم که علاوه بر استان اصفهان و فارس، استان‌های جنوبی و شمالی نیز با استقبال زیاد گردشگران مواجه هستند. اما علت اینکه بیشتر این دو شهر مورد استقبال توریست‌ها قرار می‌گیرد این است که بیشتر توریست‌هایی که وارد ایران می‌شوند، اولین بار است که پایشان را به کشور می‌گذارند و تنها درباره شهرهای اصفهان و شیراز شنیده‌اند، درنتیجه اولویت‌شان بازدید از این دو شهر می‌شود. به همین دلیل با قطب‌های دیگر گردشگری ایران ناآشنا هستند و به سمت این دو شهر می‌روند. با این وجود گردشگردان زمانی که پا به ایران می‌گذارند و اطلاعات کامل‌تری کسب می‌کنند، علاقمند می‌شوند به شهرهای دیگر ایران نیز سفری داشته باشند و آثار تاریخی و صنایع دستی و مناطق بکر کشور را از نزدیک ببینند.اگر بخواهیم جدولی را در نظر بگیریم و توریست‌ها را دسته‌بندی کنیم، این جدول به سه گروه تقسیم می‌شود؛ توریست‌های زیارتی، سلامت (بهداشت و درمان) و تفریحی. گردشگرانی که از آذربایجان و عراق راهی ایران می‌شوند، بیشتر هدفشان سلامت و زیارت است و در دو گروه اول جای می‌گیرند. اما توریست‌های اروپایی بیشتر برای تفریح و بازدید از کشور و دیدن مناطق تاریخی، صنایع دستی و چیزهای خاصی است که از آن ایرانیان است. دکتر خلدی نسب می‌گوید: «توریست‌های اروپایی علاقه زیادی به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی ایران و طبیعت گردی دارند. به همین دلیل بیشترین آمار توریست‌های تفریحی از آن این گروه است.»

میانسالان، رکوددار سفر

همانطور که اهداف سفر گردشگران به ایران متفاوت است، سن و سالشان نیز فرق می‌کند. سن بیشتر توریست‌هایی که به هر دلیلی وارد ایران می‌شوند 40 تا 60 سال است. علت نیز از نظر دکتر خلدی نسب داشتن اوقات فراغت در این سن و سال است. او می‌گوید: در این رده سنی، افراد از کار فارغ و وارد دوره بازنشستگی می‌شوند. با بازنشستگی، افراد زمان کافی دارند و به همین دلیل به فکر مسافرت می‌افتند. از طرفی با گذشت سن و کسب درآمد، وضعیت زندگی‌شان ثابت شده و تمکن مالی برای مسافرت دارند. نکته دیگر هم این است که در این سن به آنها حق بیمه عمر پرداخت می‌شود که پول کافی برای سفرهای آنها را فراهم می‌کند.

گردشگری و اشتغال‌زایی

صنعت گردشگری در اشتغال‌زایی و افزایش درآمد کمک زیادی به مردم شهر و روستایی می‌کند که جاذبه گردشگری دارد. با توسعه این صنعت می‌توان شغل‌های زیادی به وجود آورد و از مهاجرت جوانان به شهر نیز جلوگیری کرد. از طرف دیگر گردشگران اروپایی نیازی ندارند برای دیدن مظاهر جدید تمدنی به شهر‌های ایران سفر کنند، آنها فرهنگ‌های جدید را با خود به همراه می‌آورند. از آنجا که جذب مشتری برای هر کاری یک مهارت محسوب می‌شود، جذب توریست نیز مهارتی است که فعالان این عرصه در ایران نیازمند یادگیری بیشتر آن هستند. اما چه راه‌حل‌هایی برای جذب توریست وجود دارد، خلدی نسب در پاسخ به این سوال می‌گوید: بهترین راه برای جذب توریسم، اصحاب رسانه و سفرنامه‌نویسان هستند. توریست‌ها به اعتبار روزنامه نگاران سفر‌هایشان را آغاز می‌کنند به همین دلیل هر چه رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند، بیشتر توریست جذب کشور می‌شود. به همین دلیل برای جذب توریست، باید از روزنامه نگاران و سفرنامه نویسان دعوت کنیم که به ایران بیایند و با تهیه گزارش از ایران در رسانه‌های خود، این کشور را به دیگران بشناسانند. برنامه‌های متنوعی در این خصوص داریم که برگزاری نمایشگاه‌ها و معرفی جاذبه‌های گردشگری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی چون آی تی بی، بیت میلان، سی تور اسپانیا، نمایشگاه بین‌المللی مسکو در دستور کارمان قرار دارد. آژانس‌هایی را نیز که علاقمند هستند در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند تشویق می‌کنیم تا با حضور در این نمایشگاه‌ها جاذبه‌های ایران را نشان دهند. ورود هیات‌های تجاری و اقتصادی به ایران که این اواخر شاهد ورود بسیاری از هیات‌های تجاری و اقتصادی به کشور بودیم یکی دیگر از این راه‌هاست. همزمان با ورود این هیات‌های تجاری داشتن تورهای ایران‌گردی می‌تواند بسیار به این صنعت کمک می‌کند. روزنامه‌نگاران و اساتیدی که وارد ایران می‌شوند، بی‌شک آنچه را که دیده‌اند در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌دهند و این بهترین راه برای تبلیغات است.