۰ نفر

مراسم بادراک قره‌کلیسا 65ساله می‎شود

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱:۲۵
کد خبر: 368126
مراسم بادراک قره‌کلیسا 65ساله می‎شود

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران با اشاره به اینکه مراسم مذهبی ارامنه جهان با عنوان مراسم بادراک برای شصت و پنجمین سال متوالی در قره‌کلیسا چالدران برگزار می‌شود، گفت: سابقه این مراسم به 65سال پیش برمی‌گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شرلی آودیان با اشاره به اینکه مراسم مذهبی ارامنه جهان با عنوان مراسم بادراک برای شصت و پنجمین سال متوالی در قره‌کلیسا چالدران برگزار می‌شود، اظهار کرد: سابقه این مراسم به 65 سال پیش برمی‌گردد هنگامی که برای نخستین بار گروهی از خلیفه‌‎گری ارامنه تبریز راهی این کلیسا شده و اقدام به برگزاری مراسم مذهبی در قره‌کلیسا کردند و از آن به بعد این مراسم همه ساله با حضور ارامنه کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه زائران شرکت کننده در این مراسم اغلب از کشورهای ارمنستان هستند، افزود: از کشورهای اروپایی فرانسه و ایتالیا نیز زوار بیشتری در این مراسم داشته هر چند که از سایر کشورها از جمله انگلستان و لبنان نیز مسافران در این مراسم حضور دارند.

 مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران با بیان اینکه سال گذشته سه هزار و 800 نفر در این مراسم شرکت کرده بودند، ادامه داد: امسال پیش‎بینی می‎شود تعداد مسافران حاضر در این مراسم 600 نفر بیشتر از سال گذشته باشد و تاکنون نیز 35 نفر از کشور ارمنستان برای شرکت در این مراسم ثبت‎نام کرده‌‎اند.

وی با بیان اینکه مراسم مذهبی در قره‌‎کلیسا به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره یکی از حواریون حضرت عیسی(ع) به نام تادئوس یا طاطائوس برگزار می‎شود، عنوان کرد: هر ساله تاریخ دقیق این مراسم طبق تقویم میلادی تعیین می‌‎شود و در طول سه روز برگزاری مراسم برنامه‎های مختلفی در غروب و طلوع خورشید اجرا می‌‎شود که مهمترین آنها ساعت 10 صبح روز شنبه با عنوان تبرک نان و آب مقدس بوده که این تبرک‌ها بین زوار توزیع ‎می‎شود.

آودیان با بیان اینکه پرونده مربوط به ثبت جهانی این مراسم به یونسکو ارسال شده است‎، تصریح کرد: امید است در سال 2020 این مراسم نیز مانند بنای تاریخی قره‌کلیسا به ثبت جهانی برسد.