۰ نفر

غار شگفت‌انگیز علیصدر همدان +تصاویر

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱:۴۵
کد خبر: 357712
غار شگفت‌انگیز علیصدر همدان +تصاویر

غار علیصدر شگفت‌انگیزترین و بزرگترین غار آبی جهان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که بازدید از آن لحظات خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هر کدام از جاذبه‌های گردشگری گردشگران خاص خود را دارد، اما هستند معدود جاذبه‌های گردشگری که از ویژگی‌های تاریخی و طبیعی بسیاری برخوردار هستند که علاوه بر تزریق هیجان به بازدیدکنندگان در هیچ جای دنیا شبیه‌شان را نمی‌توان یافت.

غارعلیصدر نمونه بارزی از این نوع جاذبه‌های گردشگری انگشت‌شمار است که برای هر گردشگری با هر سلیقه و علاقه‌ای جذاب است.

تصور کنید در یک قایق نشسته‌اید و در رودخانه‌ای آرام، با آبی زلال و شفاف در حال حرکت هستید. صدای برخورد آب با با بدنه قایق آرامش دلپذیری به همراه دارد و حس دلنشینی می‌بخشد. اما این رودخانه با هر رودخانه دیگری متفاوت است چرا که فضای بالای سرتان را به جای پهنه آبی آسمان و اطرافتان را به جای درختان و بوته‌های سرسبز سنگ‌های آهکی پوشانده و تعدادی نیز از دل آب بیرون زده و جزیره‌های کوچ و بزرگی در مسیر ایجاد کرده است، سنگ‌هایی که میلیون‌ها سال قدمت دارند و با دیدن آنها در یک نگاه تاریخ 200 میلیون ساله پیدایش غار را از نظر می‌گذارانید؛ تاریخی کهن‌تر از هر اثر تاریخی که تاکنون دیده‌اید.

غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان که قابل قایقرانی است از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در استان همدان به شمار می‌رود. این غار در روستای علی‌صدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده و نام غار نیز برگرفته از نام روستا است.

این غار از قدیم توسط مردم روستا شناسایی شده بود؛ چنان که مردم روستا هم از آب خنک آن استفاده می‌کردن و هم به دلیل دمای محیطی پایین از این غار به عنوان سردخانه یا یخچال بهره می‌بردند.

13971219092226167168627710

در سال 42 یک گروه 14 نفره غار را بررسی و کنکاش و در سال 52 قطر دهانه آن را تعریض می‌کنند تا در سال 54 بازدید از آن برای عموم فراهم شود. از آن زمان تاکنون برای تسهیل ورود گردشگران به غار و بازدید از آن اقدامات زیادی در اطراف و بیرون غار صورت گرفته و علاوه بر افزایش مسیر آبی، گردشگران از مسیر‌های خشکی نیز عبور می‌کنند.

زمان شکل‌گیری این غار به دوره دوم زمین شناسی یا همان دوره ژوراسیک یعنی بین 130 تا 190 میلیون سال پیش برمی‌گردد.
دمای محیطی غار، دمایی مطبوع بین 12 تا 16 درجه سانتیگراد است و عمق آب نیز در عمیق‌ترین نقاط به 16 متر می‌رسد.

1396120517300065913443104

گردشگران برای ورود به غار از دالانی‌های پیچ در پیچ و زیبایی عبور می‌کنند که بر جذابیت این سفر هیجان انگیزشان می‌افزاید. برای ادامه راه در مسیرهای آبی سوار بر قایق‌های پدالی می‌شوند. 

وجود تالارهای متعدد از دیگر ویژگی‌های غار علیصدر محسوب می‌شود که تالار آزادی با طول 100 متر، عرض 60 متر و ارتفاع 40 متر مشهور‌ترین این تالارها است. یکی دیگر از ویژگی‌های غار علیصدر دسترسی آسان گردشگران به این غار است.

گردشگران می‌توانند از 3 جاده همدان ( لالجین) به بیجار، 3 راهی پایگاه شهید نوژه در جاده رزن به همدان و جاده همدان به صالح آباد برای رفتن به غار علیصدر استفاده کنند.

1396120517300262813443104

 گردشگران با سفر به غارعلیصدر علاوه بر بازدید از جادوی 200 میلیون ساله آب و خاک و سنگ و سفری هیجان انگیز در اعماق زمین، می‌توانند ساعاتی را نیز در شهربازی، بازارچه‌های سوغات و صنایع‌دستی، کافی‌شاپ و رستوران‌ها و هنگام شب نیز در ویلاهای اقامتی، اقامت داشته باشند.

مجید درویشی در مورد آمادگی مجموعه علیصدر برای پذیرایی از مسافران تعطیلات عید سعید فطر اظهار داشت: با توجه به تعطیلات پیش رو به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر مجموعه علیصدر امادگی لازم برای پذیرایی از بازدیدکنندگان و هم وطنان که به شهر همدان سفر می‌کنند را دارد و تمهیدات لازم را در نظر گرفته است. 

وی با اشاره به اینکه برای سهولت در اسکان، پذیرایی از مسافران و بازدید از غار تمهیدات لازم اندیشیده و برنامه ریزی شده است، افزود: انشاءالله بازدیدکنندگان بتوانند در حداقل زمان انتظار از غار بازدید کنند ضمن اینکه در مجموعه غارعلیصدر آمادگی لازم به وجود آمده تا زمانی که بازدید کننده وجود داشته باشد سرویس دهی به مسافران و گردشگران در 3 شیفت و حتی در 24 ساعت و به صورت شبانه‌روزی باشد. 

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه در فروردین‌ماه امسال با توجه به نامناسب بودن شرایط آب و هوایی مسافرت‌ها کمتر شد، ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود در چند روز تعطیلات پیشرو مسافران بیشتری به استان همدان سفر کنند. 

139612051730015013443104

درویشی بیان کرد: هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های نظارتی نظیر فرمانداری، پلیس‌راه، هلال‌احمر، بخشداری و غیره برای سهولت تردد مسافران انجام شده است. 

وی با تأکید بر اینکه مجموعه علیصدر در ایام تعطیلات عید سعید فطر آمادگی پذیرایی از 15 تا 20 هزار نفر بازدید کننده را دارد، تصریح کرد: ضمن اینکه بازارچه‌های سوغات و صنایع‌دستی همدان نیز در محوطه غار فعال هستند تا مسافران از این بازارچه‌ها بازدید و نسبت به خرید سوغات اقدام کنند. 

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر تأکید کرد: در مجموعه تفریحی توریستی علیصدر به کمک اهالی آن منطقه و مراکز اقامتی علیصدر ظرفیت اسکان 3 هزار نفر به صورت شبانه‌روزی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، با فرارسیدن فصل تابستان و گرمای هوا، همدان استانی با آب و هوایی مطلوب است که می‌تواند مقصد خوبی برای مسافران و گردشگران باشد و غار شگفت‌انگیز علیصدر یکی آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری استان همدان و شهرستان کبودرآهنگ است که از زیبایی و جذابیت‌های بسیاری برخوردار است ضمن اینکه تعطیلات عید سعید فطر و تابستان فرصتی مناسب برای گردشگران و مسافران است تا به همدان این خطه خوش آب‌وهوا سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری همدان بازدید کنند.