۰ نفر

افزایش قابل ملاحظه نرخ تورهای خارجی

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۱۵
کد خبر: 357487
افزایش قابل ملاحظه نرخ تورهای خارجی

با نزدیک‌شدن به تعطیلات تابستانی شاهد افزایش چشمگیر قیمت تورهای مسافرتی داخل و خارج از کشور هستیم که این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار قابل ملاحظه و چشمگیر است،

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هر چند انتظار می‌رفت که این افزایش قیمت‌ها با شیب ملایم‌تری رخ دهد اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف مشاهده افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در صنعت گردشگری به بهانه نزدیک‌شدن به تعطیلات تابستانی هستیم. گفتنی است با نگاهی گذرا بر قیمت تورهای مسافرتی می‌توان به این مهم دست یافت که باوجود عدم تغییر محسوس در قیمت نرخ ارز شاهد افزایش قیمت چشمگیر نرخ‌های تور مسافرتی هستیم که این خود می‌تواند نشان از جای خالی نظارت مسئولان را داشته باشد چراکه باید یادآور شد یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت بلیت قیمت هتل‌ها و مواردی از این دست تنها به‌بهانه افزایش بی‌سابقه نرخ ارز بوده است و حالا که دولت توانسته تا حدودی این بازار افسار گسیخته را آرام کند شاید چندان دور از انتظار نبود که شیب افزایش قیمت در گردشگری نیز کمی ملایم‌تر شود. به‌طور کلی باید در نظر داشت که آفت اصلی صنعت گردشگری در کشور نبود متولی و همچنین جای خالی نظارت مسئولان است، چراکه هرگاه به بهانه نزدیک‌شدن به تعطیلات تابستانی شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت تورهای آژانس‌های مسافرتی، نرخ هتل و مواردی از این دست هستیم که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش آمار گردشگران باشد.

افزایش نرخ ارز

همانگونه که می‌دانیم در سایه نوسانات نرخ ارز و همچنین افزایش نرخ عوارض خروج از کشور شاهد کاهش چشمگیر سفرهای خارجی بودیم اما این در حالی است که انتظار می‌رفت در شرایط موجود گردشگری داخلی با رونق چشمگیری مواجه شود اما متاسفانه به دلیل برخی از سودجویی‌ها و عدم نظارت دقیق مسئولان گردشگری داخلی نیز امروزه با مشکلات بسیاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

تعطیلات تابستانی بهانه‌‌ای برای گرانی‌ها

شایان ذکر است که متاسفانه هنگام تعطیلات تابستانی شاهد افزایش قیمت چشمگیر تورها ،هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی هستیم که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار گردشگری داشته باشد. همچنین باید در نظر داشت که افزایش یکباره و تنها به‌بهانه تعطیلات خود می‌تواند آثار منفی دیگری را بر صنعت گردشگری کشور بر جای بگذارد.

رونق اجاره روزانه ویلاها

آنچه مسلم است از گذشته تا به امروز به هنگام آغاز تعطیلات تابستانی شاهد رونق کار افرادی که اقدام به اجاره ویلا‌ها و یا خانه‌های خود به‌صورت شخصی و بدون نظارت سازمان‌های ذی‌ربط می‌کنند هستیم که این خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به همراه داشته باشد، چراکه در مقام اول امنیت در بسیاری از این خانه‌ها حاکم نیست. همچنین در بسیاری از موارد دیده شده است که اجاره آپارتمان‌ها و یا ویلا‌هایی که به صورت شخصی به مسافر اجاره داده می‌شود بسیار بالاتر از حد معمول است که این خود می‌تواند عاملی برای گرانی‌های بیش از اندازه هتل‌ها نیز باشد.لازم به ذکر است که عدم ارائه خدمات مناسب به هنگام تعطیلات تابستانی می‌تواند یکی دیگر از معایب صنعت گردشگری در کشور باشد، چرا که تجربه ثابت کرده است که هنگام تعطیلات تابستانی به دلیل افزایش میزان مسافران بسیاری از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها امکانات مناسبی را به مسافران خود ارائه نمی‌دهند که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش نارضایتی مسافران شود. پر واضح است که نبود امکانات لازم جاده‌ای خود می‌تواند عاملی برای افزایش ترافیک و یا تصادف شود به گونه‌ای که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در این تعطیلات مسافرت نکنند.

با نگاهی گذرا بر لیست قیمت آژانس‌های مسافرتی می‌توان به این مهم دست یافت که متاسفانه در آستانه تعطیلات تابستانی شاهد افزایش چشمگیر قیمت نرخ تورهای خارجی هستیم به‌گونه‌ای که باید رقم‌های بالایی را پرداخت این در حالی است که عوارض خروج از کشور و مواردی از این دست نیز شامل هزینه‌های جاری سفر می‌شود که این خود می‌تواند با اقتصاد بسیاری از افراد جامعه همخوانی نداشته باشد.در پایان باید خاطر نشان کرد که انتظار می‌رود با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای مناسب و همچنین نظارت دقیق مانع از افزایش قیمت لحظه‌ای تورهای مسافرتی شد، چراکه ادامه داشتن این روند خود می‌تواند به مرگ تدریجی گردشگری بینجامد.