۰ نفر

خودروتکانی برای نوروز!

۱۰نکته برای آماده‌سازی خودرو قبل از سفر‌

۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰:۰۳
کد خبر: 342370
۱۰نکته برای آماده‌سازی خودرو قبل از سفر‌

در سفرهای نوروزی همیشه خودروی شخصی محبوب‌ترین گزینه بین هموطنانمان بوده و همین مسأله اهمیت توجه به بررسی و آماده‌سازی خودرو برای طی مسافت‌های دور و نزدیک را دوچندان می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، با فرا رسیدن ایام نوروز و تعطیلات چند روزه، بسیاری از خانواده‌ها به فکر مسافرت‌های دسته‌جمعی می‌افتند. با وجودی که در این ایام تعداد سفر‌ها با تمامی وسایل حمل‌ونقلی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، اما همیشه خودروی شخصی محبوب‌ترین گزینه بین هموطنانمان بوده و همین مسأله اهمیت توجه به بررسی و آماده‌سازی خودرو برای طی مسافت‌های دور و نزدیک را دوچندان می‌کند.
شاید تصور کنید چه لزومی دارد هربار قبل از سفر تمامی قسمت‌های خودرو را بررسی کرده و وقتمان را بیهوده تلف کنیم، اما باید گفت: بررسی و به‌اصطلاح سرویس بخش‌های اساسی خودرو که در ادامه بدان‌ها می‌پردازیم برای مسافرت جاده‌ای پروسه چندان پیچیده و زمان‌بری نیست، اما بی‌توجهی به آن می‌تواند تبعات سنگین و گاهاً جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد؛ پس لطفاً مراقب ماشین‌ها و خودمان باشیم!

قفل کاپوت
کاپوت یکی از نقاط مهم و حیاطی خودروست که اگر در جای خود محکم و ثابت نباشد خصوصاً در سرعت‌های بالا می‌تواند فاجعه آفرین باشد؛ چراکه که در چنین وضعیتی جریان هوا با سرعت و نیروی بسیار زیادی به پوزه خودرو برخورد کرده و اگر بخش جلویی کاپوت به اندازه کافی ثابت نباشد، جریان هوا با ورود به زیر کاپوت آن را بلند کرده و به راحتی از جای خود جدا می‌کند یا اینکه اگر خوش‌شانس باشید اتصالات عقبی ثابت مانده و کاپوت با شدت زیادی بالا آمده و با شیشه جلو برخورد می‌کند که نتیجه آن بسته شدن ناگهانی میدان دید راننده و خلق یک اتفاق ناگوار است.
پس حتماً پیش از سفر اتصالات و قفل کاپوت را به دقت بررسی کرده و از سلامت آن مطمئن شوید.

باد لاستیک‌ها
میزان باد لاستیک با اینکه موردی جزئی به نظر می‌رسد، اما نقش مؤثری در عملکرد فنی خودرو دارد.
کم بودن باد لاستیک موجب کاهش فرمان پذیری و افزایش لختی رفتار خودرو شده و خصوصاً در جاده‌های گردنه‌ای می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در مقابل، باد بیش از حد نیز سواری نامناسب و ناراحت خودرو در پستی و بلندی‌ها و افزایش نیروی گریز از مرکز در چرخ و احتمال ترکیدگی لاستیک را در پی دارد.
در نتیجه پیش از حرکت حتماً باد تمامی لاستیک‌ها را متناسب با وزن خودرو در محدوده استاندارد تنظیم و از محکم بودن سر والو اطمینان حاصل نمایید.
تسمه‌ها
تسمه‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای مجموعه پیشرانه‌های غیر زنجیری (پیشرانه‌هایی که بجای تسمه از زنجیر استفاده می‌کنند) هستند و خرابی‌شان در میانه راه قطعاً مشکل‌ساز خواهد بود.
پارگی، ساییدگی یا هرگونه ایرادی در تسمه‌ها موجب بهم خوردن زمان‌بندی سیلندر‌ها و سوپاپ‌ها (تسمه تایم)، خارج شدن ناگهانی سیستم هیدرولیک فرمان از مدار (تسمه هیدرولیک)، عمل نکردن دینام و به طبع آن شارژ نشدن باتری (تسمه دینام) و... گردیده و قطعاً شما را حداقل برای چند ساعتِ ناقابل در حاشیه جاده سرگردان خواهد کرد.
پیش از خروج از شهر حتماً تمامی تسمه‌ها را از نظر ترک خوردگی، ساییدگی، بیرون زدن از جای خود و شل و سفت بودن بیش از حد، بررسی کنید و حتی‌الامکان تسمه یدکی همراه داشته باشید.
مجموعه ترمز
اگر پدال ترمز خودروتان بیش از اندازه سفت است، در ترمزگیری شدید و سطوح لیز چرخ‌ها قفل می‌شوند، پدال ترمز واکنش کافی به نیروی وارده نشان نمی‌دهد یا احساس می‎‌کنید مسافت مورد نیاز برای توقف افزایش پیدا کرده، حتماً سری به مجموعه ترمز بزنید و سلامت بوستر ترمز، میزان روغن ترمز، وجود هوا در سیستم ترمز و... را با دقت بررسی کنید.
همچنین درصورتی که هنگام ترمزگیری خودرو به سمت خاصی منحرف می‌شود یا غربیلک فرمان می‌لرزد حتماً مسأله را با یک مکانیک کاربلد در میان بگذارید و به‌هیچ‌وجه حتی از کنار کوچک‌ترین نکات احتمالی مربوط به این مجموعه ساده عبور نکنید. ضمناً همواره از روغن ترمز مخصوص استفاده کنید.
فیوز‌ها
محل فیوز‌ها را داخل اتاق و محفظه پیشرانه پیدا کنید.
فیوز‌های غیر سیمی که پوشش پلاستیکی دارند نباید تغییر شکل ظاهری داده یا ذوب شده باشند یا سیم اتصال داخلی‌شان قطع شده باشد.
فیوز‌های سیمی معمولاً داخل جعبه‌ای مجزا در محفظه پیشرانه جای دارند و هرکدام مربوط به بخش خاصی از سیستم برق‌رسانی هستند. سوختگی، پارگی، خشکی غیرطبیعی و کیفیت پایین این فیوز‌ها (خصوصاً فیوز مادر که برق را از دینام به باتری می‌رساند) تأسیر مستقیم روی سلامت خودرو داشته و می‌تواند در کسری از ثانیه موجب وارد آمدن فشار بالا به دینام و سوختگی آن و در نتیجه خاموش شدن خودرو، از کار افتادن چراغ‌های بیرونی و داخل اتاق و ادوات برقی و مواردی از این قبیل گردد.
پس برای جلوگیری از گرفتار شدن در جاده‌های برون شهری با خودرویی که برق ندارد، حتما فیوز‌ها را بررسی کنید و فیوز سیمی و غیرسیمی یدک همراه داشته باشید.

رادیاتور
فرقی نمی‌کند به شهر‌های گرم سفر می‌کنید یا راهی مناطق سردسیر هستید؛ اگر خودروتان آب و ضد یخ/جوش کافی نداشته باشد یا درصورت وجود هرگونه نشتی در مجموعه رادیاتور و عملکرد ضعیف فن‌ها یا آب در موتور یخ می‌زند یا اینکه در اثر گرمای هوا خودرو جوش می‌آورد.
این مورد را نه تنها پیش از حرکت بلکه درصورت قرار گرفتن در ترافیک یا عبور از مناطق سردسیر به دفعات بررسی کنید و آب رادیاتور و به نسبت مناسب، ضدیخ کافی برای استفاده احتمالی در مسیر همراه داشته باشید.
همچنین هنگام خرید ضد یخ به سازگاری آن با نوع خودروتان دقت نمایید.
سیستم جلوبندی و فرمان
سیستم جلوبندی و فرمان از قسمت‌هایی است که می‌تواند ایرادات پنهان داشته باشد. بعضاً صدا‌های ریزی از این مجموعه به گوش می‌رسد که معمولاً با بی‌توجهی ما روبرو می‌شود.
وجود مشکل در گوشه و کنار جلوبندی، پلوس‌ها، بوش‌ها، اتصالات و... شاید نمود ظاهری آشکاری نداشته باشد، اما هر لحظه می‌تواند مسأله‌ای جدی مثل انحراف، گیر کردن یا سفتی فرمان و کوبش‌های شدید کمک‌فنر‌ها را به بار آورد.
حتی ممکن است این ایرادات در رانندگی شهری خودشان را نشان ندهند، اما در مسافت‌های طولانی بین شهری به‌طور ناگهانی بروز کنند.
پیش از عزیمت به سفر جلوبندی و فرمان را از نظر صاف بودن غربیلک، میزان روغ هیدرولیک فرمان، روغن ریزی قطعات مختلف، شکستگی یا فرسودگی قطعات و سایر موارد بازرسی کنید و هرگز سراغ یدکی‌های دست دوم یا نامرغوب نروید.
چراغ‌ها
حتی اگر علاقه خاصی به رانندگی در شب ندارید و تمام طول مسیر را طی روز سپری می‌کنید بازهم بررسی وضعیت چراغ‌ها امری ضروری است.
از آنجا که سلامت چراغ‌ها و دیدن و دیده شدن در جاده مسأله‌ای مهم در تأمین امنیت راه‌ها به شمار می‌رود، پلیس راهور نیز توجه ویژه‌ای به این مسأله دارد و در صورت مشاهده ایراد در مجموعه نورپردازی بی‌درنگ خودروتان را متوقف خواهد کرد.
در نتیجه برای حفظ ایمنی خود و دیگران و تلخ نشدن سفر نوروزی‌تان، وضعیت تمامی لامپ‌های جلو و عقب، کاسه چراغ‌ها، مه‌شکن‌ها، چراغ داخل اتاق و زاویه تابش چراغ‌های جلو را بررسی و مشکلات احتمالی را اصلاح نمایید.

پیشرانه و جعبه‌دنده
اگر احساس می‌کنید در پیشرانه یا جعبه‌دنده صدا‌های غیرطبیعی وجود دارد حتماً قبل از عزیمت به سفر نوروزی با یک مکانیک ماهر مشورت کنید.
این صدا‌ها یا ناشی از مشکلات کوچک هستند که برای جلوگیری از تبدیل شدن به یک معضل بزرگ‌تر باید برطرف شوند یا خبر از ایراداتی می‌دهند که امکان دارد در فواصل زیاد بین شهری و فعالیت مداوم طولانی مدت پیشرانه و جعبه‌دنده کار دستتان بدهند.
علاوه بر این، حتماً سطح روغن موتور و جعبه‌دنده را بررسی کنید و درصورت نیاز روغن اضافه کنید؛ البته درصورت کمبود روغن، تخلیه کامل و ریختن روغن تازه گزینه بسیار بهتری است.
شوینده‌ها
تجربه نشان داده در فصل بهار خصوصاً در نیمه شمالی کشور، آب‌وهوا وضعیتی تقریباً ناپایدار داشته و هرآن احتمال بارش برف و باران وجود دارد.
در نتیجه برای حصول اطمینان از آسایش خود و رانندگی ایمن طی بارندگی‌ها، پیش از حرکت مخزن شیشه‌شوی و چراغ‌شوی (در خودرو‌های مجهز به چراغ‌شوی) را پر نموده و از عملکرد صحیح برف‌پاک‌کن‌های جلو و عقب اطمینان حاصل نمایید.
همچنین می‌توانید برای برطرف کردن رسوبات و گرفتگی‌های مجرا‌ها کمی نوشابه یا سرکه داخل مخزن بریزید.