۰ نفر

بنیانگذار «علی بابا» از چشم‌انداز ائتلاف «برای فردا» می‌گوید:

ایجاد پلی بین فضای کسب‌وکار سنتی و استارت‌آپی کشور

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۴۵
کد خبر: 338152
ایجاد پلی بین فضای کسب‌وکار سنتی و استارت‌آپی کشور

رای‌گیری نهمین دوره‌ی انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران با حضور کاندیداهای مطرح از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ائتلاف برای فردا) روز شنبه، 11 اسفند ماه برگزار می‌شود.

در لیست ائتلاف برای فردا، نام‌های بزرگی چون، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران،  «مجید حسینی نژاد»، بنیانگذار علی بابا، محمدرضا انصاری، رئیس هیات مدیره شرکت کیسون، محمد امیرزاده،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، عباس آرگون، مدیر عامل شرکت توسعه و تجارت فراگیر فولاد خوزستان و ... به چشم می‌خورد.

این تعداد، بالاترین میزان حضور کاندیداهای صنعت ICT در تاریخ انتخابات اتاق تهران به شمار می‌آید و این موضوع نشانه‌ی خوبی برای حوزه ICT است؛ چرا که راهیابی این ائتلاف به اتاق بازرگانی، می‌تواند کمک شایانی به بخش ICT، استارت‌آپی و دانش‌بنیان کشور باشد و صدای فعالان این اکوسیستم را به دولت برساند.

به همین دلیل است که نمایندگان بخش ICT در ائتلاف «برای فردا»، حمایت سایر نهاد‌و تشکل‌های صنفی را با خود به همراه دارند. به طوریکه  ۱۰0 تشکل بخش خصوصی از صنوف مختلف با نامه رسمی از لیست این ائتلاف حمایت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توانم به سندیکای مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی و پیمانکاری مخابرات اشاره کنیم.

نکته‌ی بارز سرلیست اعضای ائتلاف برای فردا، حضور مجید حسینی نژاد، بنیانگذار علی باباست که در سایه راهبری حرفه‌ای او، علی بابای جوان به عنوان استارت‌آپی دانش‌بنیان، امروز به رتبه یک فروش بلیط سفر تبدیل شده است.

مجید حسینی نژاد در حال حاضر موسس و عضو هیات مدیره هلدینگ گردشگری توشا (توسعه تجربه شایسته سفر) است که برندهای شناخته‌شده‌ای چون، علی‌بابا و جاباما از زیرمجموعه‌های آن هستند.

بنیانگذار علی بابا باور دارد که راهیابی این ائتلاف به اتاق بازرگانی، نتیاج مثبتی در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و برقراری ارتباط موثر و هم‌افزایی با کسب‌وکارهای سنتی، صنوف مختلف کشور و... دارد.

مجید حسینی نژاد گسستی که بین کسب‌وکارهای نوین (دانش‌بنیان و استارت آپی) و کسب‌وکارهای سنتی وجود دارد را موضوع بسیار مهمی می‌داند و وظیفه خود می‌داند که در صورت پیروزی ائتلاف، این گسست را به یک هم‌افزایی تبدیل کند.

حسینی نژاد در مورد هدف خود را از کاندیداتوری این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی می‌گوید: « در سال‌های اخیر یک حلقه‌ی مفقود بزرگ در حوزه‌ی کسب‌وکار ایران وجود داشت و آن عدم اتصال فضای کسب‌وکار سنتی در حوزه‌های مختلفی چون بازرگانی، صنعتی، تولیدی و ... به فضای کسب‌وکار دیجیتال (اکوسیستم استارت‌آپی کشور) است که موجب بروز مشکلاتی برای کسب‌وکارهای مختلف شده است. از سوی دیگر عدم ارتباط ارگانیک بین تیم‌های استارت‌آپی و‌ دانش بنیان و کارآفرین‌های سنتی و قدیمی با دنیایی از تجربه، قدرت و ... باعث بالا رفتن نرخ شکست در کسب و کارهای استارت‌اپی شده است. به همین دلیل و با درک خلاء‌های ارتباطی بین جامعه‌ی استارت‌آپی و فضای سنتی کسب‌وکار جامعه، من با سابقه‌ی 10 ساله فعالیت در حوزه‌های بازرگانی و تولیدی، حضور در هیات‌ مدیره کارخانه‌های تولیدی و همچنین فعالیت در فضای استارت‌آپی کشور بر آن شدم تا با کمک همکاران صنفی خود، پلی بین فضای سنتی و استارت‌آپی کسب‌وکار کشور ایجاد کنیم و همین انگیزه حضور من در نهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تهران شد.»

بنیانگذار استارت‌آپ دانش‌بنیان علی بابا به دلیل تجربه چالش‌های بسیاری که در مسیر پیشرفت چشمگیر کسب‌و‌کارش داشته است، می‌تواند در کنار هم‌صنفی‌هایش در یک همکاری و همفکری مثبت با کسب‌وکارهای سنتی، شرایطی را فراهم آورد تا هر دو گروه با استفاده از پتانسیل‌های موجود، یک هم‌افزایی مطلوب داشته باشند.

او باور دارد که در ترکیب تیم‌های VC ، سنتی و استارت آپی، دغدغه‌ تمام سه گروه رفع خواهد شد و می‌توانند با اعتماد به یکدیگر کار را پیش ببرند.

بنیانگذار علی بابا، رتبه یک بلیط سفر، کل تیم ائتلاف برای فردا را یک نیروی کارآمد می‌داند و تاکید دارد که تمام تیم می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، نه یکایک آنها به صورت مفرد.

حسینی نژاد معتقد است: «چیزی که در کشور ما باید متحول شود، بستری هست که ما در آن زندگی و کار می‌کنیم و اتاق بازرگانی می‌تواند و این پتانسیل را دارد که این بستر را از طریق تعامل با حاکمیت، دولت و نهادهای قانون‌گذار متحول کند؛ این اتفاق هم نمی‌افتد مگر در صورتی که اتاق بازرگانی شنونده خوبی باشد و بتواند تمام حرف‌ها و دغدغه‌ها بشنود.»