۰ نفر

کدام نقطه ایران و آمریکا شبیه یکدیگرند؟

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۴۱
کد خبر: 330940
کدام نقطه ایران و آمریکا شبیه یکدیگرند؟

یک کویرشناس به تشریح شباهت خاک دو سرزمین ایران و آمریکا در حوزه کویرهای آریزونا و بیابان مرکزی ایران پرداخت و گفت: بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان در ایران واقع شده است که بهترین جاذبه برای گردشگران کویر دوست دنیا خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، محمد درویش درخصوص قابلیت‌های منحصر به فرد بیابان و کویرهای ایران برای جذب گردشگر جهان اظهار داشت: ما در ایران در حوزه بیابانی برای جذب گردشگران خارجی - نقاطی همچون ریگ یلان را داریم که پهنه‌های ماسه‌ای وسیعی هستند که شامل ناهمواری‌های ماسه ای بوده که نظیر آن را در جهان نداریم.

مدیر بخش سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: ارتفاع تپه‌های ماسه‌ای ریگ یلان واقع در بیابانهای ایران حدود 556 متر است.

درویش در مقایسه ای بین شباهت‌های بیابانی ایران با بیابان دیگر کشورهای جهان تصریح کرد: با توجه به قرابت‌های بوم‌شناسی و اکولوژی که بین ایران و ایالات متحد امریکا وجود دارد بیشترین شباهت  بیابان و کویرهای ما مطابقت با بیابان و کویرهای مرکزی ایالات متحد آمریکا دارد.

عضو کرسی محیط زیست و امنیت ملی در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در این زمینه می‌توان به کانیون‌های بزرگ  آریزونا اشاره کرد که شباهت بسیاری با بیابانهای مرکزی ایران دارد.

گفتنی است، ریگ یلان پهنه ماسه‌ای وسیعی است که در شرق استان کرمان، شمال غربی استان سیستان و بلوچستان و جنوب استان خراسان جنوبی قرار دارد. نقطه تلاقی این سه استان در ناحیه‌ای در نزدیکی شمال ریگ یلان قرار دارد.

ریگ یلان شکلی شبیه به مستطیل و گستره‌ای شمالی- جنوبی دارد. فاصله شمال تا جنوب این ریگ حدود 150 کیلومتر و فاصله شرقی- غربی آن حدود 70 کیلومتر است. این ریگ از غرب به چاله مرکزی لوت، از شمال به ده سلم، از شرق به نصرت‌آباد، ارتفاعات اسپی و اوخوران و از جنوب و جنوب غربی به لوت زنگی احمد و کال شور لوت محدود می‌گردد و تا بلوچ آب ادامه می‌یابد. ارتفاع کف دشت از سطح آب‌های آزاد در نواحی حاشیه غربی ریگ یلان، در حدود 550 متر و در نواحی شرقی در حدود 830 متر است.

تپه‌های ماسه‌ای این منطقه از خانواده تپه‌های عرضی بوده و اساساً از رشته‌های نامتقارن تشکیل شده‌است؛ و تقریباً اکثر اشکال تراکمی ماسه مانند برخان در شرق ریگ، ریپل مارک‌ها، تپه‌های طولی درجنوب غرب ریگ و عرضی در شرق ریگ، هرم‌های ماسه ای به هم پیوسته (جنوب ریگ) و تپه‌های ماسه ای قیفی شکل در وسط ریگ دیده می‌شود.