۰ نفر

در سال ۲۰۱۸؛

افزایش مرگ‌ و میر در هواپیماهای مسافربری

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۴۷
کد خبر: 326584
افزایش مرگ‌ و میر در هواپیماهای مسافربری

در سال ۲۰۱۸، نرخ مرگ‌ و میر مربوط به هواپیمای مسافربری جهش کرده، در حالی‌ که در سال قبل، هیچ حادثه مرگباری ثبت نکرده بود.

به گزارش رویترز، طبق اعلام یک شرکت مشاور هلندی و یک گروهامنیت هوانوردی، در سال ۲۰۱۸ نرخ مرگ‌ومیر مربوط به هواپیمای مسافربری جهش کرد، در حالی‌ که در سال قبل، هیچ حادثه مرگباری ثبت نکرده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، شرکت مشاور هوانوردی تو۷۰ و اوییشن سیفتی نتورک، هر دو گزارش دادند که در سال ۲۰۱۸، بیش از ۵۰۰ نفر به علت حوادث هواپیماهای مسافربری کشته شده‌اند؛ اما این شرکت‌ها تاکید کردند که حوادث مرگبار، همچنان نادر هستند.

 تو۷۰ تخمین زده است که نرخ حوادث مرگبار برای هواپیماهای مسافربری بزرگ، ۰.۳۶ حادثه در هر یک میلیون پرواز، یا یک حادثه در هر ۳ میلیون پرواز، است.

 این میزان، جهش محسوسی نسبت به نرخ سال ۲۰۱۷ که ۰.۰۶ حادثه در یک میلیون پرواز بود، داشته است و از میانگین ۵ ساله ۰.۲۴ حادثه در هر یک میلیون پرواز هم، بیشتر است.

 در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۳ نفر جان خود را در ۲ حادثه هوایی مرگبار از دست دادند که هر دوی این سقوط‌ها، مربوط به هواپیماهای منطقه‌ای توربوپراپ بودند.

 در ۲ دهه گذشته، حوادث مرگبار هوایی در حال کاهش بوده‌اند؛ ضمن اینکه اوییشن سیفتی نتورک اعلام کرد که در سال ۲۰۰۵، تعداد افرادی که در حوادث هوایی جان خود را از دست دادند، بالغ بر ۱۰۱۵ نفر بوده است.

 هارو رنتر، مدیر اجرایی ارشد اوییشن سیفتی نتورک، می‌گوید: اگر نرخ سوانح هوایی، مانند ۱۰ سال پیش باقی می‌ماند، ما باید سال گذشته شاهد ۳۹ حادثه مرگبار بودیم؛ این نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجه ایمنی، در ۲ دهه گذشته است.

 در ۲۹ اکتبر، یک بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ که تحت مدیریت لایون ایر بود، پی از بلند شدن از جاکارتا، در دریای جاوا سقوط کرد و جان ۱۸۹ نفر را گرفت.

 در ماه می، یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ پرواز کوبانا، در خارج فرودگاه هاوانا سقوط کرد و ۱۱۲ نفر را با خود به کام مرگ برد. در ماه مارچ، پس از آن که پرواز  یواس بنگلا، در موقع فرود در فرودگاه نپال سقوط کرد، ۵۱ نفر از ۷۱ مسافر آن جان باختند.  

 در ماه فوریه، یک هواپیمای خط هوایی ساراتوف در روسیه سقوط کرد و تمام ۷۱ سرنشین آن کشته شدند. در همین ماه، هواپیمای شرکت آسمان در کوه‌های ایران سقوط کرد و ۶۶ سرنشین آن جان باختند.

 هواپیمایی آمریکا هم اولین حادثه مرگبار خود از آوریل ۲۰۰۹ تا کنون را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد؛ یک تیغه فن موتور در یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ از موتور جدا شد و با شکستن پنجره باعث شد یک زن تقریبا از پنجره بیرون کشیده شود.