۰ نفر

کاهش ۲۲درصدی پروازها در ماه مهر

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 314372
کاهش ۲۲درصدی پروازها در ماه مهر

شرکت فرودگاه ها جدیدترین آمارها از پروازهای انجام شده در مهرماه سال ۹۷ را اعلام کرده که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۲ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق اطلاعات ارائه شده در هفتمین ماه از سال جاری، ۲۹ هزار و ۶۱۵ پرواز انجام شده و این در حالی است که آمارهای سال قبل نشان می داد در مهر ۹۶ تعداد پروازها به بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ پرواز رسیده بود.

به این ترتیب در شرایطی که پروازهای مهر سال قبل به رشد ۹ درصدی رسیده بودند در سال جاری روند پروازهای ایران کاهشی شده است.

همچنین در طول این مدت حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از طریق فرودگاه های ایران جابجا شده اند که مانند گذشته همچنان فرودگاه مهرآباد بیشترین سهم را داشته است.

هرچند تعداد پروازهای مهرآباد در مهر امسال در قیاس با مدت مشابه حدود ۲۰۰۰ پرواز کاهش یافته اما همچنان این فرودگاه قدیمی تهران فعال ترین فرودگاه کشور به شمار می رود و پس از آن فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه امام خمینی تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.

فرودگاه امام خمینی به عنوان فرودگاه محوری ایران در عرصه بین المللی در مقایسه میان سال جاری و سال گذشته، با کاهش ۱۳۰۰ پرواز و بیش از ۲۰۰ هزار مسافر رو به رو شده که این آمار نشان دهنده پایین آمدن قابل توجه پروازهای بین المللی کشور در یک سال اخیر است.

پس از فرودگاه امام خمینی تهران، فرودگاه های مشهد و شیراز در رده های بعدی بالاترین میزان پروازهای بین المللی قرار گرفته اند.

سهم پروازهای داخلی از کل پروازهای مهر ۹۷، نشست و برخاست بیش از ۲۴هزار فروند هواپیما بوده که در جریان آن بیش از دو میلیون و ۷۴۴ هزار مسافر و بیش از ۱۹ میلیون و ۲۴۳ هزار کیلوگرم بار منتقل شده‌است.

از ابتدای سال جاری و به دنبال مطرح شدن بحث تحریم های جدید آمریکا علیه اقتصاد ایران، تعدادی از ایرلاین های خارجی اعلام کردند که به حضور خود در ایران پایان خواهند داد.

همچنین به دنبال شکل گیری تلاطم های ارزی جدید در اقتصاد ایران، نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد و هرچند در ماه های گذشته تلاش شده با پیگیری برخی سیاست های حمایتی بار دیگر نرخ ها به اعداد گذشته نزدیک شوند اما به نظر می رسد بالا رفتن قیمت ها نیز تاثیری جدی در کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی داشته است.

طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیش از ۵۰ درصد از هزینه های ایرلاین های ایرانی از طریق ارزهای خارجی انجام می شود و این در حالی است که با وجود پیگیری های صورت گرفته هنوز شرکت ها نتوانسته اند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما دریافت کنند.

ایران آماده می شود ظرف ماه های آینده از ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی رسما بهره برداری کند. این ترمینال ظرفیت پذیرش مسافر در این فرودگاه را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.