۰ نفر

از بامداد فردا؛​

آغاز پروازهای برگشت حجاج

۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۰۶
کد خبر: 295787
آغاز پروازهای برگشت حجاج

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه نخستین پرواز برگشت حجاج به کشور ساعت ۲:۳۰ روز آینده در قالب پرواز فوق‌العاده انجام می‌شود، گفت: عملیات بازگشت حجاج تا روز ۲۵ شهریور ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیدمحمود رضوی اظهار داشت: ‌امسال از ۱۹ فرودگاه کشور ۸۵ هزار زائر به سرزمین وحی و زیارت خانه خدا اعزام شدند.

وی با اشاره به آغاز پروازهای برگشت حجاج از ساعات اولیه روز آینده ۵ شهریور ماه‌، اظهار داشت: اولین پرواز برگشت ساعت ۰۲:۳۰ بامداد فردا انجام می‌شود که پرواز فوق‌العاده خواهد بود و پرواز بعدی ۰۸:۵۰ صبح فردا خواهد بود.
رضوی ادامه داد: روز آینده ۱۰ پرواز برگشت برای انتقال زائران به کشور انجام خواهد شد که به ۵ فرودگاه بوشهر، زنجان، اهواز، شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه امام خمینی (ره) است.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه تعداد حجاج در پروازهای برگشت به همان اندازه آمار پروازهای رفت است، گفت: سهم شرکت‌های ایران‌ایر و سعودی در پروازهای برگشت نظیر پروازهای رفت خواهد بود.

رضوی با بیان اینکه پروازهای برگشت حجاج در ساعات اولیه روز ۲۵ شهریورماه تمام می‌شود و همه حجاج به کشور برمی‌گردند، گفت: این پروازها تا حدود ۳ تا ۴ بامداد روز ۲۵ شهریور ماه ادامه دارد.

در پروازهای رفت ۱۵۶ پرواز برای انتقال حدود ۴۲ هزار زائر به فرودگاه مدینه انجام شد‌ و همچنین ۱۵۹ پرواز با حدود ۴۴ هزار زائر به فرودگاه جده رفت؛ از این بین ۱۸۶ پرواز توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۱۲۹ پرواز توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام شده است.

‌شرکت هواپیمایی سعودی امسال پروازهای فرودگاه‌های مشهد، تبریز، ارومیه، کرمانشاه، گرگان، زاهدان، زنجان، ساری و فرودگاه امام خمینی(ره) را برای اعزام زائران‌ برعهده دارد.

‌ایران‌ایر مسئولیت جابه‌جایی زائران کرمان، اهواز، یزد، بوشهر، رشت، اصفهان، بندرعباس، بیرجند، همدان و فرودگاه شیراز را برعهده دارد و فرودگاه امام خمینی(ره) بین دو ایرلاین مشترک است.

‌سرجمع شرکت‌ هواپیمایی سعودی مسئولیت انجام پروازهای حج از ۸ فرودگاه و ایران‌ایر از ۱۰ فرودگاه را برعهده دارند و فرودگاه امام خمینی(ره) بین دو ایرلاین مشترک است.

 بنابراین گزارش پروازهای بازگشت همیشه از پروازهای رفت حساس‎تر است زیرا حجاج پس از یک ماه به وطن باز می‌گردند و خستگی‎هایی دارند و از سویی خانواده‎های آنها نیز چشم انتظارشان هستند و با اشتیاق و تعداد بیشتری برای استقبال آنها به فرودگاه‎ها می‎روند که ضرورت دارد در این حوزه به دلیل جلوگیری از بروز ترافیک و ازدحام، استقبال‌کننده‌‌های زوار تلاش کنند به جای آنکه اغلب به فرودگاه بروند، در محله و مساجد مجل از زائران خود استقبال کنند.