۰ نفر

روزانه 10هزار گردشگر عراقی وارد ایران می‌شوند

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۲۶
کد خبر: 291020
روزانه 10هزار گردشگر عراقی وارد ایران می‌شوند

روزانه 10 هزار گردشگرعراقی از سه مرز وارد ایران می‌شوند. براساس آماری که «پیمان نبهانی» معاون گردشگری خوزستان به روزنامه ایران می‌دهد، روزانه 6 هزار گردشگر عراقی از دو مرز چزابه و شلمچه به ایران می‌آیند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «حوریه کلانتری» معاون گردشگری ایلام هم  تعداد گردشگرانی که روزانه از این همسایه غربی وارد مرز «مهران» می‌شوند را 4هزار نفر اعلام می‌کند. «محمد محب‌خدایی» معاون گردشگری کشور نیز پیش از این، از افزایش 75 درصدی حضور گردشگران عراقی در سه ماهه نخست سال‌جاری در ایران خبر داده بود. همچنین معاون گردشگری خوزستان درآمدزایی ایران از حضور گردشگران عراقی را سه هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌کند اما اعتقاد دارد که بیشتر این درآمد به جیب «واسطه‌ها» و «دلال ها» می‌رود.

بصره‌ای‌ها در صدر گردشگران خرید

گران شدن ارز تعداد بیشتری از «گردشگران عراقی» را روانه ایران کرد. این گردشگران به گفته نبهانی، زمینی وارد کشور می‌شوند. گردشگران بصره‌ای بیشترین تعداد «گردشگران خرید» را در میان گردشگران عرب همسایه غربی تشکیل می‌دهند. به گفته نبهانی آنها مایحتاج روزانه خود را از خرمشهر و آبادان تهیه می‌کنند و همان روز هم برمی گردند. او درباره درآمدزایی ایرانی‌ها از حضور شهروندان بصره‌ای در منطقه آزاد اروند با توجه به کاهش ارزش پول ملی هم می‌گوید: «تا قبل از گران شدن قیمت ارز، هر بصره‌ای برای یک هفته خرید می‌کرد اما الان مایحتاج یک ماه خود را تهیه می‌کند.» اما به گفته نبهانی، داستان گردشگرانی که از مرز چزابه وارد ایران می‌شوند، فرق می‌کند. آنها از شهر العماره مرکز «میسان» 70 کیلومتر راه را پشت سر می‌گذارند تا وارد ایران بشوند. گردشگران العماره بیشتر با هدف «زیارت» و «توریسم سلامت» به ایران می‌آیند اما کیفیت خدمات پزشکی به گردشگران سلامت عراقی، هماره محل نقد و انتقاد بوده. مسأله‌ای که نبهانی هم آن را رد نمی‌کند. او اعتقاد دارد که عدم نظارت روی کیفیت خدمات پزشکی باعث شده تا گردشگران عرب، عطای خدمات پزشکی خوزستان را به لقایش ببخشند و راهی اصفهان، شیراز و تهران شوند. به گفته نبهانی خوزستانی‌ها در تلاشند تا با تکیه بر همزبانی با گردشگران عرب با آنها همدل شوند و بدبینی به وجود آمده در میان گردشگران عراقی را کاهش دهند. او سیستم گردشگران عربی را بشدت «عشایری» توصیف می‌کند و می‌گوید:«اگر یک اتفاق برای گردشگری عراقی درخوزستان بیفتد، برای مثال تمام استان العماره متوجه می‌شوند.»

ویزیت گردشگران عرب لب مرز

عراقی‌ها برای جراحی‌های گوارشی و ارولوژی به خوزستان می‌آیند. درمان چشم هایشان را به شیراز می‌برند. شکستگی‌ها را هم در تهران بند می‌زنند. «نبهانی» اعتقاد دارد باید سیستم حمل‌و نقل در مرز ایران را سامان داد و پای سرویس‌های آنلاین را هم به مرز دو کشور باز کرد. معاون گردشگری خوزستان، این راهکار را باعث افزایش امنیت گردشگر خارجی و تضمین امنیت کشور با توجه به اتفاق‌هایی که در عراق در جریان است، می‌داند. او از حضور واسطه‌ها در گردشگری سلامت بشدت ناراحت است. البته توریسم سلامت ایران، مدت ‌هاست که به درد مزمن حضور دلال‌ها و واسطه ها مبتلاست و تا به امروز هم هیچ یک از دستگاه‌های درگیر، نسخه‌ای برای درمان آن ننوشته‌اند. نبهانی از جذب گردشگران عرب خوزستان توسط پزشکان خصوصی شهرهای مرکزی کشور هم ناراحت است. او می‌گوید:«برخی از پزشکان اصفهانی یا شیرازی از قبل با بیمار ارتباط برقرار و تاکسی را هماهنگ می‌کنند تا بیمار را از مرز مستقیم به مطب آنها ببرد.» به گفته او، در این روش پزشک بدون نظارت، تعرفه‌های خاص خود را می‌گیرد و باعث می‌شود تا گردشگران سلامت عراق، از آمدن به ایران منصرف شوند. نبهانی از نامه نگاری به استانداری خوزستان خبر می‌دهد. او در این نامه خواسته تا در پایانه‌های مرزی چزابه و شلمچه، جایی برای حضور نمایندگی سازمان میراث فرهنگی و ساماندهی گردشگران عراقی اختصاص یابد: «آن زمان ما مراکز اقامتی و پذیرایی، آژانس‌ها، مؤسسات حمل ونقل و مراکز توریسم سلامت تأیید شده را به گردشگران عراقی معرفی می‌کنیم و گردشگران کاملاً کنترل شده و هدایت شده خدمات را می‌گیرند.» او اعتقاد دارد این روش به لحاظ امنیتی و اقتصادی مفید به‌حال خوزستان و کشور است: «عوایدش هم به‌صورت متعادل بین استان‌های درگیر تقسیم می‌شود.» از رهگذر حضور گردشگران عراقی تنها خوزستان و ایلام سود نمی‌برد. براساس اطلاعات نبهانی، عراقی‌ها برای زیارت به قم و مشهد می‌روند. برای درمان و خدمات پزشکی علاوه برخوزستان، راه اصفهان، شیراز و تهران را می‌گیرند. طبیعت گردی هم آنها را به سمت استان‌های شمالی می‌برد.

هتل‌های چارتری مشهد برای گردشگران عراقی

نبهانی اعتقاد دارد که عراقی‌ها مثل عرب‌های حاشیه خلیج فارس خرج نمی‌کنند اما خبر دارد که مثلاً هتل‌هایی در تهران، اتاق 300-400هزارتومانی را شبی تا یک و نیم میلیون تومان به گردشگران عراقی فروخته‌اند. برخی از گردشگران عرب برای اقامت میهمان اقوامشان در ایران می‌شوند. البته گردشگران عراقی تنها در خوزستان فامیل ندارند. آنها به گفته نبهانی در تهران، مشهد، قم و حتی اصفهان هم فامیل دارند. با وجود این، گردشگران عراقی تا 60 درصد هتل‌های خوزستان را اشغال کرده‌اند و معاون گردشگری استان اعتقاد دارد با برنامه‌ریزی می‌توان تا 85 درصد هتل‌های استان را به میزبانی گردشگران عراقی اختصاص داد. گردشگران عراقی هتل‌های چارتری هم در مشهد دارند. به گفته نبهانی این هتل‌ها مختص گردشگرانی است که کمتر خرج می‌کنند اما به معنای این نیست که همه گردشگران عراقی در مشهد در هتل‌های چارتری اقامت دارند. نبهانی ذائقه گردشگران عراقی را هم خاص می‌داند و می‌گوید:«آنها غذاهای شناخته شده رستوران‌های ایرانی مثل جوجه کباب و کباب را دوست ندارند.» عراقی‌ها با ولع آبگوشت می‌خورند و برنج جایگاه ویژه‌ای در سفره سفر آنها دارد. رستوران‌های عراقی و لبنانی در خوزستان هم یکی از مقاصد آنهاست.

هتل‌های ایلام میزبان گردشگران عراقی

«حوریه کلانتری»، معاون گردشگری  خوشحالی خود را از حضور گردشگران عراقی در ایلام پنهان نمی‌کند. کلانتریان حتی به‌دلیل اشغال صددرصدی هتل‌ها توسط عراقی‌ها، نتوانسته برای میهمانان همایشی که در پیش دارد، اتاق خالی پیدا کند:«مثلاً هتل زاگرس سه ستاره است. 100 تخت دارد اما همه آنها توسط گردشگران عراقی رزرو شده‌اند.»