۰ نفر

حال نزار مروارید کرج +عکس

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 267524
حال نزار مروارید کرج +عکس

بیش از چهار سال از زمانی‌که کاخ مروارید با حالی نزار، نیمه‌ویران و خسته از بنیاد مستضعفان به میراث فرهنگی تحویل داده شده می‌گذرد، هر چند باید به اجبار از بلاهایی که طی چند دهه بر سر بنایی که روزگاری به عنوان شاهکار معماری دوره پهلوی دوم در یکی از خوش آب و هواترین مناطق کرج جا خوش کرده بود بگذریم ولی هرگز فراموش نخواهیم کرد سوء مدیریت، نگاه سوگیرانه و نامهربان برخی باعث شد مروارید کرج در سال‌هایی که می‌توانست میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد، در گوشه‌ای مظلوم و تنها رها شود و پا به سن بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حالا بعد از چهار سال، بارقه امید در دل این بنای تاریخی روشن شده چون مسولان میراث فرهنگی تصمیم گرفته‌اند فارغ از کشمکش‌های مالکیتی برای مرمت این بنا آستین بالا بزنند و اینبار نه سطحی و دم دستی بلکه درست و اصولی مرمت و بازسازی مروارید کرج را آغاز کنند.

 بدیهی است با مرمت این اثر شناسنامه تاریخی استان در آینده نه چندان دور حرف‌های جدی برای گفتن خواهد داشت و از اینکه نام کاخ مروارید را در دل خود جای داده به خود می‌بالد...

مرمت کاخ مروارید فازبندی می‌شود

معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به تصمیم گیری‌های جدید درباره وضعیت کاخ مروارید می‌گوید: قبل  از ایام نوروز رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در سفری به البرز ازکاخ مروارید بازدید کرد و قول  داد تا با اقداماتی وضعیت اسفبار این بنای تاریخی را بهبود بخشد.

حسین امین افشار توضیح می‌دهد: برای پیگیری این موضوع ، حدود دو هفته  پیش معاون سازمان میراث فرهنگی  (محمد حسین طالبیان) نیز از این مجموعه بازدید و بر لزوم آغاز فرایند مرمت این بنای تاریخی تاکید کرد.

وی ادامه می‌دهد: پس از این بازدیدها، مقرر شد اعتبار مناسبی برای مرمت و بازسازی این مجموعه در سال جدید تخصیص یابد تا بتوانیم این بنای ارزشمند را نجات دهیم.

این مسئول درباره چگونگی مرمت کاخ مروارید می‌گوید: سال گذشته مشاوری برای بررسی و مطالعه وضعیت کاخ مروارید گرفته شد تا جزئیات لازم برای چگونگی مرمت و بازسازی این مجموعه مشخص شود.

وی اظهار می‌کند: طبق نظر مشاور فرایند مرمت و بازسازی کاخ مروارید فازبندی شد و قرار شده در فاز اول مرمت و بازسازی سقف و راه اندازی مجدد بخش تاسیسات انجام شود.

کاخ مروارید کرج

مرمت کاخ مروارید از اواسط خرداد آغاز می‌شود

امین افشار با اشاره به اهمیت مرمت سقف در مرحله اول ادامه می‌دهد: سقف یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های این بنای تاریخی است که آسیب زیادی دیده و برای اینکه بتوانیم  از آسیب به کلیه بنا جلوگیری کنیم باید اول مرمت و بازسازی سقف را به پایان برسانیم.

وی می‌گوید: بعد از سقف مرحله راه اندازی مجدد تاسیسات بنا آغاز می‌شود چون سیستم گرمایشی و سرمایشی نامطلوب حتی به بناهای سالم نیز آسیب می‌رساند چه برسد به بنایی که بخش زیادی از آن تخریب شده است.

معاون میراث فرهنگی البرز اضافه می‌کند: باید برآورد هزینه برای اجرای فاز اول مرمت این مجموعه انجام شود تا با تخصیص آن در کوتاه ترین زمان ممکن این فاز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در کنار برآورد هزینه باید پیمانکار ماهری نیز برای مرمت انتخاب شود، اظهار می‌کند: مشاور پیمانکاری را به میراث فرهنگی معرفی کرده که اگر پس از بررسی مورد تایید باشد، انجام فاز اول مرمت کاخ به این پیمانکار سپرده می‌شود و اگر صلاحیتش تایید نشد باید از طریق فراخوان عمومی از میان پیمانکاران شاخصی که توانایی انجام این پروژه را دارند یکی را انتخاب کنیم.

کاخ مروارید کرج

این مسئول توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد فرایند تعیین پیمانکار و جذب اعتبار لازم برای مرمت سقف حدود یک ماه و نیم زمان ببرد و امید است از اواسط خرداد فاز اول مرمت این کاخ آغاز شود. در کنار مرمت سقف اصلی و راه اندازی مجدد تاسیسات بحث مرمت دیوارپوش‌ها ، مرمت سقف‌های پیرامونی، مرمت کف پوش‌ها و مبل‌ها و صندلی و ... به مروز پیگیری می‌شود.

این مسئول در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد هزینه  مرمت و بازسازی کاخ مروارید در شرایط فعلی بیش از هزینه ساخت اولیه آن خرج دارد، اظهار می‌کند: حتی مرمت و بازسازی برخی خانه‌های معمولی بیش از ساخت صفر تا صدی آنها هزینه دارد چه برسد به این بنای تاریخی که معماری خاصی دارد و با گذشت چند دهه هنوز منحصر به فرد و از لحاظ تاریخی، معماری، فرهنگی و ... نمونه مشابهی ندارد.

امین افشار توضیح می‌دهد: برای مرمت کاخ مروارید نمی‌توان هر مرمت کار و پیمانکاری را پذیرفت و باید تخصص و تجربه آنها ثابت شود تا از خروجی کار مطمئن شویم.

وظیفه حاکمیتی میراث فرهنگی در مرمت کاخ مروارید

معاون میراث فرهنگی البرز ابراز می‌کند: کاخ مروارید نگین استان البرز است و این نگین را نمی‌توان دست هر کسی داد و برای بهبود وضعیتش باید با برنامه ریزی و فکر پیش رفت.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه وضعیت مالکیت کاخ مروارید هنوز مشخص نیست، میراث فرهنگی برای مرمت این اثر تا کجا پیش خواهد رفت، می‌گوید: از لحاظ قانونی میراث فرهنگی وظیفه دارد هر مکانی که به ثبت ملی  رسیده  را مرمت کند و این مساله فارغ از بحث مالکیتی مکان انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی اجازه ندارد به بهانه اینکه اثری در مالکیتش نیست از مرمت و بازسازی آن خودداری کند و این مساله در مورد کاخ مروارید نیز صادق است. البته بحث مالکیت این کاخ از طریق اداره حقوق میراث فرهنگی استان در حال پیگیری است و امید است به زودی با همکاری و تعامل مسئولان و بزرگان استان این اتفاق به زودی بیفتد.

معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به زمان مورد نیاز برای مرمت این مجموعه  ابراز می‌کند: در بهترین حالت ممکن یعنی زمانی که اعتبار لازم تخصیص یافته باشد، پیمانکاران بخش‌های مختلف انتخاب شوند و همکاری‌های بین بخشی در این خصوص صورت بگیرد، مرمت کاخ مروارید با جزئیات کامل دو ساله به اتمام می‌رسد.

کاخ مروارید کرج

ضرورت تعامل و حمایت جمعی برای حفظ نگین البرز

امین افشار توضیح می‌دهد: زمانی که به عنوان معاون میراث فرهنگی استان بعد از سال‌ها از این مجموعه بازدید کردم به شدت از وضعیت فعلی آن ناراحت شدم چون دیدم مجموعه‌ای که  زمانی در اوج شکوه و زیباییش می‌درخشید به دلیل نامهربانی‌ها و بی توجهی‌ها با حالی ناخوش در گوشه کرج افتاده است.

وی ادامه می‌دهد: فارغ از اینکه این بنا اثری ملی است و متعلق به همه مردم ایران است جای تعجب دارد که چرا مسئولان البرز تا کنون نسبت به این  مجموعه بی تفاوت بوده و آن را به حال خود رها کرده‌اند. برای اینکه کاخ مروارید بتوان صلابت و زیبایی گذشته خود را بازیابد تنها اقدامات میراث فرهنگی کافی نیست و سایر نهادها و ارگان‌های استان نیز باید وارد کار شوند و از داشته  منحصر به فرد استان حفاظت و حمایت کنند.