۰ نفر

تعلیق خط کشتیرانی مسافری بوشهر - خارگ

۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۵
کد خبر: 222589
تعلیق خط کشتیرانی مسافری بوشهر - خارگ

مدیرعامل کشتیرانی والفجر گفت: خط کشتیرانی مسافری بوشهر - خارگ پس از 15 سال فعالیت و به دلیل تمدید نشدن قرارداد آن با شرکت پایانه های نفتی تعلیق شد.

مجید سجده روز دوشنبه اظهار داشت: این شرکت در 2 ماه اخیر خط کشتیرانی مسافری بوشهر - خارگ را بدون هیچ حمایتی فعال کرد که به دلیل پوشش ندادن هزینه ها از سوی استانداری و شرکت پایانه های نفت و برای جلوگیری از تحمیل هزینه های بیشتر، مجبور به تعلیق سرویس های خود شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی به راه اندازی خط مسافری بوشهر - خارگ از زمان تاسیس کشتیرانی والفجر در سال 1365 اشاره کرد و گفت: شرایط خاص، بالا بودن هزینه و طولانی بودن مسیر دریایی خارگ بوشهر همواره انجام سرویس در این مسیر را با مشکل مواجه کرده بود.

سجده افزود: در این مدت برای رفاه حال ساکنان جزیره خارگ در حمل و نقل دریایی و بر اساس نامه معاون نظارت پیگیری و ارتباط مردمی ریاست جمهوری و با پی‌نوشت معاون اول ریاست جمهور، مقرر شد سال 1381کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌ گیری از یک فروند شناور تندرو ( کاتاماران) برای خط دریایی خارگ بوشهر اقدام کند.

وی با بیان اینکه در این نامه، شرکت نفت نیز برای اعمال صرفه اقتصادی موظف به همکاری لازم با کشتیرانی والفجر در این زمینه شد، افزود: در این رابطه کشتیرانی والفجر با صرف هزینه بسیار سنگین یک فروند شناور مناسب برای این مسیر تهیه کرد.

سجده با اشاره به 15 سال همکاری و همیاری کشتیرانی والفجر و شرکت پایانه های نفت در برقراری خطوط مسافری در مسیر خارگ و با قدردانی از شرکت پایانه های نفتی بابت همکاری بایسته و شایسته طی مدت زمان مزبور گفت: آخرین قرارداد کشتیرانی والفجر و پایانه های نفتی، در تاریخ 31 تیر ماه سال جاری به پایان رسید و این شرکت به دلیل پرداخت مبلغ پنج میلیارد تومان بابت خرید شناور برای این مسیر از تمدید قرارداد مجدد با کشتیرانی والفجر اجتناب کرد.

وی گفت: این درحالی است که با توجه به سابقه فعالیت کشتیرانی والفجر در این خط، این مبلغ باید برای ارتقاء عملیات و کیفیت فعالیت به این شرکت پرداخت می شد اما به شرکت دیگری که فاقد هر گونه سابقه و توان عملیاتی است واگذار شد.

مدیرعامل کشتیرانی والفجر با بیان اینکه به دلیل پوشش ندادن هزینه ها توسط شرکت نفت که جزو شروط نامه مزبور بود، در عمل امکان اجرای بند مزبور وجود نداشت، افزود: با تمام این تفاسیر کشتیرانی والفجر و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسئولیت اجتماعی خود اقدام به رایزنی و مذاکره با مسئولان برای برقراری مجدد این خطوط کشتیرانی کرد.

وی اشاره ای به دیدار و رایزنی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با استاندار بوشهر در چهارم مرداد ماه سال جاری کرد و گفت: در این نشست و براساس توافق صورت گرفته مبنی بر پوشش هزینه های انجام سفر از سوی استانداری و شرکت پایانه های نفتی، کشتیرانی والفجر مجددا سرویس های این مسیر را راه اندازی کرد.

سجده گفت: متاسفانه با وجود توافق های انجام شده، ارسال نامه و برگزاری جلسات متعدد توافقات اجرایی نشد و شرکت کشتیرانی والفجر دوماه مسیر سرویس های خارگ را بدون هیچگونه حمایتی انجام داد که به دلیل پوشش ندادن هزینه ها، سفرها با هزینه های بالا همراه بود و کشتیرانی والفجر با زیان های سنگین مواجه شد.

به گفته وی، هزینه های دیگری مانند هزینه تعمیر و نگهداری اسکله کشتیرانی والفجر در بندر بوشهر به مبلغ 8 میلیارد ریال (800 میلیون تومان) در سال را نیز باید به هزینه های مذکور افزود.

مدیرعامل کشتیرانی والفجر با تاکید بر لزوم توجه خاص به خطوط مسافری دریایی و جلوگیری از ضرر و زیان این شرکت تاکید کرد: چنانچه راهکارهایی برای تامین هزینه ها مشخص شود، کشتیرانی والفجر آمادگی دارد، شناور خود را بار دیگر عملیاتی کرده و به مسیر بازگرداند.

کشتیرانی والفجر یکی از شرکت های زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که در برخی از بنادر کشور مشغول ارائه سرویس های دریایی به مسافران است.

جزیره خارگ، جزیره‌ای مسکونی در خلیج فارس است که در ۳۸ کیلومتری ساحل بندر گناوه قرار دارد و یکی از پایانه های مهم نفتی ایران محسوب می شود.