۰ نفر

رشد ۱۴۲درصدی گردشگران ایرانی گرجستان

۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۰۳
کد خبر: 218493
رشد ۱۴۲درصدی گردشگران ایرانی گرجستان

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان گردشگری گرجستان حاکی از آن است که میزان ورود گردشگران ایرانی به این کشور در ماه اوت (فاصله بین 10 مرداد تا 10 شهریورماه) سال جاری به بیش از 55 هزار نفر رسیده است.

 این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش بیش از 25 هزار نفری و رشد قابل توجه 1/ 85 درصدی را نشان می‌دهد. اکنون ایران با فرستادن این میزان گردشگر به گرجستان در رده پنجم مبادی برتر، گرجستان در ماه اوت پس از کشورهای ارمنستان، روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی آمار 8 ماهه سفر ایرانیان به این کشور نیز حاکی از این است که در این مدت نسبت به مدت مشابه سال پیش، شمار سفرهای هموطنان ما به گرجستان افزایش 142 درصدی را تجربه کرده و از حدود 91 هزار نفر به حدود 221 هزار نفر رسیده است. بر اساس همین آمار، ایران از نظر شمار سفرهای گردشگری انجام شده به این کشور در 8 ماه نخست سال میلادی جاری نیز در رده پنجم مبادی برتر گرجستان قرار داشته است. ایران در ماه اوت سال جاری نیز 1/ 5 درصد از بازار گردشگران ورودی گرجستان را تشکیل داده است. در همین حال، طبق آماری که به تازگی از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران منتشر شده است، در سال 1395 تقریبا 9میلیون و 196 هزار ایرانی سفرهای خارجی را تجربه کرده‌اند و در این میان، گرجستان ششمین مقصد برتر گردشگری ایرانیان پس از کشورهای ترکیه، عراق، دبی، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده است که البته با توجه به رشد چشمگیری که در سال جاری تجربه کرده است، انتظار می‌رود در پایان سال 1396 در میان 5 مقصد برتر ایرانیان جای بگیرد.

نمای کلی گردشگری گرجستان

از سوی دیگر، آمار منتشر شده از سوی مراکز آماری گرجستان حاکی از این است که این کشور در فاصله ماه‌های ژانویه تا اوت سال 2017 پذیرای تقریبا 5 میلیون و 59 هزار نفر از نقاط مختلف جهان بوده است که از این میان 2 میلیون و 403 هزار نفر بیش از 24 ساعت در این کشور اقامت گزیده‌اند. از نظر میزان کلی ورود گردشگران به این کشور، گرجستان شاهد رشد 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2016 بوده است و حال آنکه میزان ورودهایی که منجر به اقامت بیش از 24 ساعت در این کشور شده‌اند، رشدی 4/ 29 درصدی نسبت به 8 ماه نخست سال 2016 نشان می‌دهد.

در ماه اوت سال جاری میلادی، در مجموع بیش از یک میلیون و 80 هزار گردشگر خارجی به این کشور وارد شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود 848 هزار نفر بود، رشد 4/ 27 درصدی را تجربه کرده است. در این میان، اروپایی‌ها بیشترین متقاضیان سفر به این کشور بوده‌اند که 956 هزار نفر معادل 5/ 88 درصد از حجم سفرها به این کشور را تشکیل داده‌اند. از قاره آمریکا نیز تنها 6342 سفر به این کشور ثبت شده است که نشان از اهمیت نداشتن چندان این قاره برای گردشگری گرجستان دارد. این مساله در مورد منطقه آسیا و اقیانوسیه (جز خاورمیانه) به 3/ 6درصد می‌رسد و این کشورها تنها 68 هزار و 235 سفر به این کشور داشته‌اند که به‌رغم رشد 85 درصدی نسبت به سال گذشته همچنان سهم چندانی از گردشگری ورودی گرجستان را تشکیل نمی‌دهد.

نکته جالب این است که بیش از 55 هزار نفر از این میزان متعلق به ایران است و در واقع تنها آمار ایران منجر به چنین رشد و نتیجه‌ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است؛ به طوری که از سهم 3/ 6 درصدی این منطقه، 1/ 5 درصد آن تنها متعلق به گردشگران ایرانی گرجستان است. در بخش خاورمیانه نیز که عمدتا شامل کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، شمال آفریقا و برخی کشورهای دیگر در این حوزه است، تعداد سفرها به حدود 48 هزار نفر می‌رسد که رشد حدودا 125 درصدی نسبت به ماه اوت سال گذشته داشته است و اکنون 4/ 4 درصد از گردشگران ورودی به گرجستان را تشکیل می‌دهد. قاره آفریقا نیز با 1239 گردشگر بازدیدکننده از گرجستان در ماه اوت سال جاری جایی در آمار این کشور ندارد.

برترین مبادی در ماه اوت

براساس همین گزارش‌ها، ارمنستان با اعزام قریب به 250 هزار گردشگر تنها در ماه اوت سال‌جاری مهم‌ترین مبدا گردشگری این کشور بوده است. این کشور با افزایش 26 هزار گردشگر نسبت به مدت مشابه سال 2016، بیش از 23 درصد از بازار گردشگران ورودی به گرجستان را در اختیار خود دارد. روسیه نیز پس از ارمنستان در جایگاه دوم قرار گرفته و 2/ 21 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. این کشور در ماه اوت سال جاری حدود 229 هزار گردشگر به گرجستان فرستاد که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش 50 هزار نفری را نشان می‌دهد.

پس از این دو کشور نیز جمهوری آذربایجان و ترکیه به ترتیب با حدود 220 و 141هزار گردشگر قرار دارند که به ترتیب 4/ 20 و 13 درصد از کل گردشگران ورودی ماه اوت به گرجستان را به خود اختصاص داده‌اند. ایران و اوکراین نیز به ترتیب با بیش از 55 و 25 هزار نفر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند که به ترتیب 1/ 5 و 3/ 2 درصد از بازار گردشگران ورودی به این کشور را دربرمی‌گیرند. در این ماه بیش از 573 هزار نفر اقامت بیش از 24 ساعت در این کشور داشته‌اند و 275 هزار نفر نیز به صورت ترانزیت وارد آن شده‌اند که به ترتیب حاکی از سهم 1/ 53 و 4/ 25 درصدی چنین سفرهایی از کل ورودهای بین‌المللی انجام‌شده در گرجستان است. علاوه‌بر این، بیش از 232هزار نفر کمتر از 24 ساعت وارد این کشور شده‌اند که 5/ 21درصد از کل ورودها را در بر می‌گیرد، همچنین 836 هزار و 495 سفر در ماه اوت امسال که معادل 4/ 77 درصد از سفرها است، زمینی انجام گرفته. ازسوی دیگر، 223 هزار و 636 سفر یا 7/ 20 درصد از کل سفرها به این کشور از طریق هوایی انجام شده، 16 هزار و 695 سفر یا 5/ 1 درصد از سفرها با استفاده از قطار بوده و در نهایت 3623 سفر نیز از طریق دریا انجام شده‌اند.

برترین مبادی 8 ماه نخست 2017

در میان مبادی مهم گردشگری سال جاری در 8 ماه نخست سال 2017، جمهوری آذربایجان با اعزام بیش از یک میلیون و 148 هزار گردشگر به این کشور رتبه اول را در اختیار داشته است و ارمنستان پس از این کشور با حدود یک میلیون و 101 هزار گردشگر در جایگاه دوم بوده است. روسیه نیز پس از این دو کشور با 955 هزار گردشگر بازدیدکننده از گرجستان رده بعدی را در اختیار داشته است. رتبه چهارم نیز پس از این کشورها، متعلق به ترکیه بوده که 813 هزار نفر از اتباع آن در طول این 8 ماه از گرجستان بازدید کرده‌اند. پس از این کشورها نیز ایران و اوکراین قرار دارند. نکته قابل توجه دیگر این است که گردشگران ترکیه‌ای گرجستان در طول این 8 ماه نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش 58 هزار نفری داشته‌اند.

علت این رشد عظیم چیست؟

علت‌های مختلفی را می‌توان برای افزایش چشمگیر گردشگران ایرانی گرجستان ذکر کرد. از نظر اقتصادی شاید بتوان برابری نرخ ارز را که به‌طور غیرواقعی تعیین می‌‌شود و هزینه سفر را به‌طور مصنوعی پایین‌تر می‌آورد ازجمله مهم‌ترین دلایل این رشد دانست. غیرواقعی بودن نرخ ارز موجب آن می‌شود که گردشگران به این باور برسند که هزینه‌های سفر به کشورهای خارجی نظیر ترکیه و گرجستان از برخی سفرهای داخلی همچون کیش و قشم پایین‌تر است و همین باعث می‌شود آنها مقاصد خارجی را بعضا به‌دلیل خدمات و زیرساخت‌های بهتر به مقاصد داخلی ترجیح دهند. اما علاوه‌بر این موضوع، برخی کارشناسان موارد دیگری را نظیر رویدادهای فرهنگی و هنری که در این کشورها برگزار می‌شود، به عنوان عاملی برای جذب گردشگران ایرانی به مقاصد خارجی نظیر گرجستان عنوان می‌کنند؛ رویدادهایی که بعضا امکان اجرای آنها در ایران نیست و همین امر در سال‌های اخیر به خروج ارز از کشور منجر شده است.