۰ نفر

مسافران هتل ها ۲۰درصد کاهش یافته است

۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 214877
مسافران هتل ها ۲۰درصد کاهش یافته است

خانه - مسافر به دلیل هزینه کمتر در مقایسه با هتل ها، بیشتر مورد استقبال مسافران و زائران قرار می‌گیرد

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، مشهد به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی و زیارتی همیشه مملو از مسافر و زائر از اقصی نقاط کشور و حتی جهان است. این شهر مقدس به خاطر حرم مطهر رضوی همیشه میزبان گردشگرانی است که برای سیاحت و زیارت می‌آیند و برای چند روز ماندن، هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی را انتخاب می‌کنند، مسأله‌ای که به تازگی در خصوص اسکان زائران در این شهر به چشم می‌آید استقبال اندک آنان از اقامت در هتل‌ها به دلیل افزایش خانه - مسافرها با توجه به قیمت پایین آنها و نبود قانون و مقررات ویژه است. تراکم مراکز اقامتی و اسکان زائران و گردشگران در مناطق پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع)هم سبب شکل‌گیری برخی مشکلات کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی شده است.

کاهش 10 تا 20 درصدی مسافر در هتل ها

«مهدی آجیلیان»، نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و میهمان پذیران مشهد با بیان اینکه امسال در هتل‌ها شاهد کاهش مسافر بین 10 تا 20 درصد بودیم، افزود: این کاهش، درهتل آپارتمان‌ها نیزمحسوس است. براساس نظرسنجی نهادها و سازمان‌های بی‌طرف نسبت به نوع و نحوه خدمات دهی هتل آپارتمان‌ها به مسافران و زائران، هتل آپارتمان‌ها در مقایسه با سایر واحدهای اقامتی مشهد رتبه اول را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 315 هتل آپارتمان فعال در مشهد مشغول خدمات دهی به زائران هستند، تصریح کرد: قیمت هتل آپارتمان‌ها کاملاً تحت نظارت اتحادیه و اداره کل میراث فرهنگی مشهد تعیین می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و میهمان پذیران مشهد درباره نحوه رسیدگی به تخلفات در واحدهای اقامتی مشهد بویژه واحدهای اقامتی اطراف حرم مطهر رضوی، گفت: مسافران و زائران می‌توانند از طریق شماره تلفن 124 تخلفات تعزیراتی را اطلاع دهند تا نمایندگان ما موارد را رسیدگی کنند.

استقبال از خانه - مسافرها با تبلیغ «زوارکش‌ها»

وی به حضور«راهنمایان زائر» یا به اصطلاح «زوارکش‌ها» در پایانه‌های مسافربری، فرودگاه و راه‌آهن برای تبلیغ اقامت در خانه - مسافرها اشاره کرد و افزود: بیشتر مسافران و زائران از سوی «زوارکش ها» برای اقامت به خانه - مسافرها راهنمایی می‌شــــــــــــــــــــوند. خانه - مسافر به‌دلیل اینکه مالک شخصی دارد وهزینه کمتری هم نسبت به هتل وهتل آپارتمان‌ها و میهمان پذیرها دارد، بیشتر مورد استقبال مسافران و زائران قرار می‌گیرد غافل ازاینکه دراین خانه - مسافرها هیچ نظارتی بر بهداشت، بیمه وامکانات و خدمات دهی صورت نمی‌گیرد.آجیلیان در پاسخ به این سؤال که مالکان خانه - مسافرها چگونه مجوز این کار را می‌گیرند، گفت: مالکان ابتدا برای ساخت واحد مسکونی از شهرداری مجوز ساخت می‌گیرند، ضمن اینکه مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند، بعد از پایان کار هم با اعلام تغییرکاربری، دوباره از شهرداری مجوز می‌گیرند و واحد مسکونی خود را با هزینه کمتر برای اقامت زائران در اختیار آنان قرار می‌دهند. مسافران در این خانه مسافرها اگربا مشکلی مواجه شوند نه بیمه هستند و نه مسئول و نهادی پاسخگوی  آنان است.

زوارکش‌ها حق کمیسیون می‌گیرند

نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و میهمان پذیران مشهد درباره فعالیت «زوارکش ها»، خاطرنشان کرد: راهنمایان زائر یا همان زوارکش‌ها براساس تعداد مسافری که به خانه - مسافرها می‌برند از سوی مالک، حق کمیسیون دریافت می‌کنند. هرچه تعداد زائر بیشتر باشد، حق کمیسیون بیشتری می‌گیرند و این مسأله متأسفانه واقعیت تلخی است که به وضوح دیده می‌شود.

برفعالیت راهنمایان زائر نظارت شود وی درباره اینکه نظارت برفعالیت راهنمایان زائر زیرنظر چه نهادی است، گفت: راهنمایان زائر از سوی بخش خصوصی و با نظارت فرمانداری مشهد فعالیت می‌کنند و به دلیل اینکه بتازگی فعال شده وتحت حمایت دستگاه دولتی هم نیست نظارت چندانی روی آن صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که فعالیت راهنمایان زائر باید ازسوی نیروی انتظامی و اداره میراث فرهنگی مورد نظارت و رسیدگی قرار گیرد اما متأسفانه هیچ نهاد و مسئولی پاسخگو نیست.به گفته وی هم‌اکنون تنها 55 درصد ظرفیت هتل آپارتمان‌های مشهد پراست، در حالی که با توجه به افزایش تورم؛ نرخ اقامت در این هتل آپارتمان‌ها بالا نرفته و افزایش  نداشته است.

افزایش بی‌رویه خانه - مسافرها

«محمد قانعی»، رئیس اتحادیه هتل داران مشهد و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم  با تأیید اینکه ورود مسافران به مشهد و اقامت آنان در هتل‌ها کاهش پیدا کرده، یادآور شد: بیشتر مسافران ما عرب زبان‌های حوزه خلیج فارس بودند که اقامتشان در هتل‌های مشهد امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، متأسفانه افزایش بی‌رویه خانه - مسافرها از دلایل کاهش مسافران در هتل هاست. خانه - مسافرها بدون داشتن مجوز و اتحادیه فعالیت می‌کنند و چون قیمتشان نسبت به هتل کمتر است بیشتر مورد استقبال مسافران و زائران

قرار می‌گیرند.

ارائه مجوز ساخت و ساز به مالکان خانه - مسافرها

نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و میهمان پذیران مشهد با انتقاد از شهرداری این شهر در مورد ارائه مجوز ساخت و ساز به مالکان خانه - مسافرها گفت: این مالکان باید برای فعالیت از اداره میراث فرهنگی یا اتحادیه مجوز بگیرند اما متأسفانه شهرداری با ارائه مجوز به آنها ابتدا به‌عنوان ملک شخصی و سپس با تغییرکاربری، موجب افزایش خانه - مسافرها در مشهد شده است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت هتل‌های این شهر، تصریح کرد: در حال حاضر 211 هتل فعال در مشهد داریم که هم قیمت مناسب دارند وهم از استانداردهای اقامتی خوبی برخوردارند. با توجه به اینکه این هتل‌ها با تخفیف 50 درصد خدمات می‌دهند اما تعدادی از اتاق‌های آنها خالی از زائر و مسافر است، این در حالی است که در زمان اوج مسافر هستیم و باید هتل‌ها با کمبود اتاق مواجه باشند. درصورت تداوم این روند بزودی شاهد ورشکستگی هتل داران مشهد خواهیم بود. از طرفی هم‌اکنون 200 هتل در مشهد در دست ساخت است که با ادامه کاهش حضور مسافر و استقبال اندک زائران برای اقامت در هتل‌ها معلوم نیست چه بر سر آنها

خواهد آمد.به گفته وی، میانگین سنی هتل‌های مشهد تا 6 سال است در صورتی که سن هتل‌ها در دیگر شهرها در حد 30 سال است. طی سال 95 و 4 ماه امسال 15 درصد(معادل 20 هتل) افزایش تعداد هتل داشتیم. ساخت هتل هم حداقل 5 سال زمان می‌برد، این در حالی است که میراث فرهنگی باید با توجه به کاهش یا افزایش مسافر مجوز ساخت هتل را بدهد.