۰ نفر

ســراب خدمات با کیفیت در تورهای قیمت پایین

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۳
کد خبر: 182253
 ســراب خدمات با کیفیت در تورهای قیمت پایین

مسافرت‌های نوروزی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هموطنان عزیز در ایام نوروز است.

دغدغه از آن نظر که وضعیت رفت‌وبرگشت مسافران به چه صورت خواهد بود. آیا به‌موقع و در زمان مناسب می‌توانند طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به مسافرت بروند یا خیر؟ در این میان تهیه بلیت‌های رفت‌وبرگشت با توجه به افزایش تقاضا‌ها مساله‌ای است که شاید مدت‌ها قبل از مسافرت باید به آن توجه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، کلاهبرداران در این ایام با ارائه قیمت‌های بسیار پایین، افراد را ترغیب می‌کنند از خدمات بنگاه آنان بهره‌مند شوند اما غافل از اینکه بررسی‌ها نشان داده که این تورهای ارزان‌قیمت تنها پوششی برای کلاهبرداری از مسافران است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد این افراد سودجو با قرار دادن عکس‌های جعلی، از تورها و محل‌های اقامت مسافران و استفاده از عناوینی نظیر تخفیف ویژه ماه رمضان افراد را ترغیب به استفاده از این تورها می‌کنند و مسافران پس از واریز وجه نقد به حساب این افراد دیگر نمی‌توانند با این افراد ارتباطی برقرار کرده و آنها متواری می‌شوند.

این در حالیست که هر دفتر خدمات مسافرت هوایی که بخواهد فروش بلیت هواپیما را انجام دهد، قراردادی با شرکت هواپیمایی منعقد می‌کند و با پذیرش شرایط طرفین، فروش بلیت آن ایرلاین انجام می‌شود. هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد نرخ بلیت صندلی خود را بالاتر از نرخ‌های مصوبی که سازمان هواپیمایی کشور تعیین کرده است، به دفاتر اعلام کند. ‌ضمن آنکه هیچ دفتر خدمات مسافرتی مجازی هم که مجوز فعالیت دارد، نمی‌تواند نرخ‌های بالاتر به مسافر ارائه دهد.

به گفته مسئولان، تعداد زیادی از مسافران پس از خرید بلیت از طریق این سایت‌ها دچار مشکل شده‌اند. حتی بخشی از مسیرهای پروازی که در این سایت‌ها قید شده در لیست ایرلاین‌ها وجود خارجی ندارد. نوع رفتار این سایت‌ها مصداق کلاهبرداری است و ضرورت دارد مراجع ذی‌ربط با آنها برخورد قاطع کنند.

سودجویان اقدام به طراحی سایت‌های جعلی فروش بلیت اینترنتی کرده‌اند

سرگرد مهدی شکیب، سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا

در ایام نوروز به علت افزایش مسافرت‌های نوروزی، تهیه بلیت از مهم‌ترین دغدغه‌های هموطنان است و گاهی اوقات مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول بلیت تهیه کنند و این موضوع باعث می‌شود پای دلالان به بستر اینترنت و فضای مجازی نیز باز شود.

در حال حاضر یکی از نارضایتی‌های عمده شهروندان در طول سال‌های اخیر نحوه تهیه و رزرو بلیت اینترنتی است. متاسفانه برخی از دلالان فضای مجازی اقدام به فروش بلیت‌هایی با قیمت‌های بالاتر می‌کنند.

هموطنان عزیز دقت داشته باشند برای تهیه بلیت به مراکز و سایت‌های مجاز که در پرتال رسمی هر یک از ارگان‌های حمل‌ونقل عمومی مثل هواپیمایی کشوری (http: //www. cao. ir)، حمل‌ونقل ریلی (https: //www. raja. ir/) و حمل‌ونقل جاده‌ای (سایت تعاونی‌های مجاز) آمده، مراجعه کرده و خرید بلیت از سایت‌های واسط که به صورت غیرمجاز اقدام به فروش بلیت و بعضا گران‌تر از قیمت مصوب می‌کنند، خودداری کنند.

یکی از راه‌های مجرمانه که در برخی از پرونده‌های تشکیل‌شده در پلیس فتا نیز مورد بررسی قرار گرفته است، افراد سودجو اقدام به طراحی سایت‌های جعلی فروش بلیت اینترنتی کرده‌اند و با استفاده از این شگرد توانسته‌اند مبالغ زیادی به سرقت ببرند. این شگرد که به فیشینگ معروف شده است، طعمه که همان رمزهای عبور و اطلاعات بانکی است را برای مجرم فراهم می‌آورد. مجرم که در اصطلاح به آنها «فیشر» گفته می‌شود، با استفاده از این اطلاعات در فرصتی مناسب اقدام به برداشت از حساب بانکی قربانیان می‌کند.

فیشرها با طراحی صفحاتی جعلی که بسیار به صفحه اصلی فروش بلیت الکترونیکی شبیه است، تمامی اطلاعات بانکی که قربانی در هنگام خرید بلیت وارد می‌کند را به سرقت می‌برند و در ادامه می‌تواند خرید اینترنتی، انتقال وجه و... را انجام دهد. کاربران عزیز سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ کرده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه شده، خودداری کنند.

پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice. ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

اطمینان از اصالت سایت‌های فروش بلیت اینترنتی

 غلامرضا حسینی، رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی

یکی از مهم‌ترین خطراتی که کاربران اینترنتی و خریداران بلیت‌های اینترنتی را تهدید می‌کند، مطمئن نبودن از اصالت سایت‌های فروش بلیت اینترنتی است که برخی از سودجویان اینترنتی به دلیل کم‌دقتی و سهل‌انگاری هموطنان اقدام به راه‌اندازی سایت‌های جعلی کرده‌اند.

تهیه بلیت‌های رفت‌وبرگشت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران نوروزی است و در همین راستا اقداماتی چون تهیه بلیت اینترنتی و پیش‌فروش کردن آن صورت گرفته که راهکاری مناسب در جهت صرفه‌جویی در وقت و هزینه، آسایش و رفاه مسافران است.

برخی از سودجویان اینترنتی به دلیل کم‌دقتی و سهل‌انگاری هموطنان اقدام به راه‌اندازی سایت‌های جعلی موسوم به «فیشینگ» برای سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی کاربران می‌کنند و در نهایت از حساب‌های بانکی کاربران برداشت غیرمجاز انجام می‌دهند. کاربران برای خرید یا رزرو بلیت به سایت‌های معتبر مراجعه کرده و سعی کنند خودشان آدرس سایت مورد نظر را در قسمت url وارد کنند و از کپی کردن یا رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف ارائه شده، جدا خودداری کنند.

حتما دقت کنید در هنگام پرداخت بهای بلیت، درگاه بانک مورد نظر از پروتکل امن https استفاده کرده باشد و از جستجوی شرکت‌ها و تعاونی‌های مختلف در موتورهای جستجو خودداری کنید، چرا که مجرمان سایبری با بارگزاری سایت‌های تقلبی و جعلی کاربران را به دام می‌اندازند. همچنین هنگام وارد کردن اطلاعات حساب یا نام کاربری از صفحه کلید مجازی استفاده کنید. از هموطنان خواستاریم در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس  Cyberpolice. ir بخش تماس با ما گزارش کنند و هشدارهای پلیس را جدی بگیرند.

هشدار فتا درباره خرید اینترنتی بلیت

سرهنگ حسین رضایی، رئیس پلیس فتای یزد

یکی از ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی فروش تورهای مسافرتی با قیمتی بسیار پایین است، از اینرو مراقب کلاهبرداران اینترنتی در ایام تعطیلات باید بود. با توجه به آغاز سفرهای نوروز هموطنان به دنبال برنامه‌ریزی برای سفر هستند و بازار خرید و فروش بلیت و تورهای مسافرتی داغ است. در همین راستا شرکت‌های مختلف گردشگری در حال تبلیغات وسیع و گسترده برای تورهای مسافرتی خود هستند که افراد سودجو نیز از طریق مختلف اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. یکی از ترفندهای کلاهبرداران در این زمینه فروش بلیت از طریق سایت‌های اینترنتی تقلبی است و با توجه به این موضوع که برای خرید بلیت به صورت اینترنتی نیاز است کاربران اطلاعات شخصی و مالی خود را وارد سیستم کنند، از اینرو کلاهبرداران از این فرصت سوءاستفاده کرده و به ربایش اطلاعات افراد دست می‌زنند.

افراد برای در امان ماندن از اینگونه کلاهبرداری‌ها باید شخصا آدرس صفحات را در قسمت URL (آدرس‌بار) وارد و به سایت‌هایی مراجعه کنند که از پروتکل https برای انتقال داده‌ها بهره می‌برند.

یکی دیگر از ترفندهای کلاهبرداران در این زمینه فروش بسته‌ها و تورهای مسافرتی با قیمتی بسیار پایین ولی با وعده خدمات باکیفیت از طریق تبلیغات اینترنتی است که این امر در عمل محقق نشده و صرفا برای خام کردن مشتری بوده است و در این شرایط هنگامی که هموطنان در شهرهای مسافرتی برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که این تبلیغات کذب بوده و دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.

این موضوع راجع به تور‌های خارج از کشور بسیار شدیدتر خواهد بود، از همین رو به تمام افردای که قصد عزیمت به شهرهای توریستی در تعطیلات را دارند، توصیه می‌شود تمام تورها و خدمات آنها را از مراکزی که مجوز‌های لازم در زمینه گردشگری دارند، تهیه کرده و حتما در این مورد تحقیقات لازم را داشته و پس از اطمینان اقدام کنند.

مسافران باید هنگام استفاده از اینترنت رایگان هتل‌ها و مراکز خدماتی و رفاهی مراقب هکر‌ها و کیلاگرها نیز باشند و درباره خرید با دستگاه‌های POS در ایام مسافرت توجهات لازم را داشته و هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند. شهروندان درباره کارت‌های بانکی توجه داشته باشند حتما سامانه پیامکی حساب خود را فعال کرده و در هنگام خرید با کارت بانکی دقت داشته باشند که حتما خودشان کارت را کشیده و از صاحب مغازه بخواهند که اجازه دهد که خود مشتری رمز خود را وارد کند و در صورت ناموفق بودن فرایند خرید در ابتدا رسید تراکنش ناموفق را دریافت و سپس با دستگاه دیگری کارت کشیده و خرید کنند.