۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴
کد خبر 181627

از ابتدای تمدن بشری، دیوار به عنوان وسیله ای برای محافظت در برابر طبیعت وحشی، حیوانات خطرناک، دشمنان و یا حتی مشخص کردن مرزها ساخته شده است.

به مرور زمان، انسان ها استفاده های جدیدی برای دیوار پیدا کرده اند؛ برخی از دیوارها به عنوان بنای یادبود ساخته شده اند، در حالیکه تعداد زیادی نیز به عنوان یک اثر هنری زیبا جلوه گر می باشند. در این مطلب به 10 مورد از مشهورترین این دیوارها در دنیا نگاهی می اندازیم:

10- دیوارهای دیاربکر

دیوارهای دیاربکر در اطراف دیاربکر (یکی از بزرگترین شهرهای جنوب شرقی ترکیه)، واقع شده اند. قسمت خارجی این دیوارها از سنگ بازالت سیاه مربوط به آتشفشان باستانی Karacagad تشکیل شده است. همچنین در محل این دیوار آجر کاری های استادانه ای در بخش سربازخانه و انبارها به چشم می آید. این دیوار 4 دروازه و 82 برج دیده بانی دارد که همگی در دوران باستان ساخته شده اند و بازسازی آنها به سال 349 بعد از میلاد باز می گردد.

مشهورترین دیوارهای دنیا

 

9- Sacsayhuaman

این دیوار در قسمت های شمالی کوزکو کشور پرو واقع شده، جایی که زمانی پایتخت امپراطوری اینکاها بوده است. این سایت میراث فرهنگی یونسکو یک مجموعه دیوار است که از سنگ های براق بزرگ ساخته شده است. اگر شهر کوزکو را در شکل یک یوزپلنگ تصور کنیم، Sacsayhuaman نماد سر آن است و دیوارهای زیگزاگ دندان های آن را به نمایش می گذارند.

مشهورترین دیوارهای دنیا

8- دیوارهای زیمباوه بزرگ

در گذشته زیمباوه ی بزرگ شهری در زیمباوه بوده که البته امروز در میان خرابه های سنگی و در بخش عظیمی از زیمباوه مدرن قرار گرفته است. به عنوان پایتخت پادشاهی زیمباوه در اواخر عصر آهن، توانمندترین بنای این شهر در کنار محوطه ی بزرگ آن و سایر خرابه ها با دیوارهای زیمباوه بزرگ احاطه شده اند که ارتفاع آنها به 36 فوت رسیده و تا 820 فوت گسترش یافته اند. این دیوارها، بزرگترین سازه در جنوب بیابان Sahara بوده و یکی از معروف ترین دیوارها در دنیا هستند.

مشهورترین دیوارهای دنیا

7- دیوارهای بابل

تاریخ ساخت دیوارهای بابل به سال 575 قبل از میلاد مسیح بازگشته و در عراق امروزی واقع شده اند. بابل در بین النهرین باستانی (85 کیلومتری جنوب بغداد) واقع شده و توسط دیوارهای بابل احاطه شده بود. این دیوارها که زمانی شامل دروازه ی باستانی ایشتار می شدند، یکی از عجایب هفت گانه به حساب می آمدند. دیوارها و دروازه از کاشی های آبی رنگ ساخته شده بودند و روی آنها نقوش برجسته ی متفاوتی از اژدها و گاو بود. صدام حسین کارهایی در زمینه ی بازسازی این دیوارها و ساخت و سازهای جدید در میان این خرابه ها انجام داد.

مشهورترین دیوارهای دنیا

6- دیوارهای استون Ston

دیوارهای استون در شبه جزیره ی Peljesac و در جنوب کروواسی واقع شده اند. این دیوار 3.5 مایلی که دو شهر استون و مالی استون را به هم متصل می کند در باریک ترین بخش شبه جزیره ساخته شده و به عنوان خط دوم دفاعی شهر دوبرونیک به شمار می رفته است. این دیوار قرن پانزدهمی طولانی ترین دیوار در اروپا و یکی از معروف ترین ها در جهان به شمار می رود.

مشهورترین دیوارهای دنیا

5- دیوار هادریان

دیوار هادریان بین اسکاتلند و انگلستان واقع شده است. رومن ها این دیوار را ساختند تا از ورود قبایل اسکاتلندی به کولونی خود بریتانیا جلوگیری کنند. این دیوار که در قرن دوم پس از میلاد مسیح ساخته شده از دریای ایرلند تا دریای شمال به طول 73 مایل امتداد می یابد و طولانی ترین دیوار اروپا است. هرچند که امروز تنها بخش هایی از آن قابل رویت هستند، اما همچنان گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

مشهورترین دیوارهای دنیا

 

4- دیوارهای تروا

دیوارهای تروا در شمال غربی کشور ترکیه در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شده اند و یکی از قدیمی ترین دیوارهایی هستند که امروز همچنان پابرجا می باشند. سایت باستان شناسی تروا که امروز دارای لایه های متنوعی از خرابه هاست، مکانی با ارزش تاریخی فراوان است. این سایت مکان جنگ تروا بوده و دیوارهای تروا برای محافظت از تروای افسانه ای ساخته شده اند و 10 سال در برابر محاصره ی شهر ایستادگی کردند.

مشهورترین دیوارهای دنیا

3- دیوار غربی

دیوار غربی یا دیوار ندبه در شهر قدیمی اورشلیم واقع شده است. این دیوار حدود سال 19 قبل از میلاد ساخته شده و بخش هایی از آن نیز در قرن هفتم تکمیل شده است. اینجا مکانی مقدس است و بخش های غربی دیوار به عنوان باقی مانده هایی از معبد مقدس به شمار می روند.

مشهورترین دیوارهای دنیا

 

2- دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین که بنا بر باور عده ای از ماه نیز قابل رویت است، یکی از معروف ترین دیوارهای موجود در دنیا است. هرچند ساخت این دیوار و بازسازی و نگهداری آن به دوره ای بین قرن 16ام و 5ام قبل از میلاد بار می گردد و هدف از ساخت آن حفاظت از مرزهای امپراطوری چین در برابر قبایل شمالی بوده، بیشتر آنچه امروز وجود دارد در سلسله ی مینگ به عنوان فعالیت هایی برای تقویت استحکامات ساخته شده که طول آن با تمامی شاخه ها و امتدادهای خود به 5500.3 متر می رشد و بزرگترین حائل دست ساز بشر به شمار می رود.

مشهورترین دیوارهای دنیا

 

1- دیوار برلین

دیوار برلین در آلمان ساخته ای مدرن است که در هنگامه ی جنگ سرد در سال 1961 ساخته شد. آلمان شرقی در تلاشی مضبوحانه برای جلوگیری از فرار مردمانش به غرب شهر، این دیوار را در میانه ی برلین ساخت و متاسفانه این شیوه کارساز افتاد. حدود 5000 نفر سعی کردند که از آن فرار کنند و همین منجر به مرگ تعداد زیادی از آنها شد. در سال 1989، این دیوار با سقوط اتحاد جماهیر شوروی از میان برداشته شد. بازمانده های دیوار برلین امروز با گرافیتی های بسیار هنرمندانه ای پوشیده شده اند.

مشهورترین دیوارهای دنیا