۰ نفر

ایران دوباره به جاده جهانی ابریشم می‌پیوندد

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۵:۴۲
کد خبر: 177439
ایران دوباره به جاده جهانی ابریشم می‌پیوندد

جاده ابریشم، نماد صلح، پیشرفت،مبادلات تجاری و رونق اقتصادی برای کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده است. ایران درگذشته به‌عنوان نگین مسیر طلایی جاده ابریشم معروف بوده است؛ نگینی که چندین قرن است که دیگر نامی از آن درجاده ابریشم شنیده نمی‌شود. یکی از طرح‌هایی که در سال‌های اخیر مورد توجه جهان و ایران قرار گرفته است، احیا جاده ابریشم است.

شورای اجرایی جاده ابریشم

سازمان جهانی‌جهانگردی به‌تازگی شورایی به‌نام شورای اجرایی جاده ابریشم تشکیل داده است. این شورا تاکنون جلسات بسیاری در کشورهای حوزه جاده ابریشم برگزار کرده است. در یکی از این جلسات که در ایران برگزار شد؛ سه محور «تبلیغات و بازاریابی جاده ابریشم برای جذب توریست»، «احیای کاروانسراها و ابنیه‌های قدیمی برای جذب گردشگر در حاشیه جاده ابریشم» و «تسهیل در خطوط جاده‌ای، ریلی و هوایی» مطرح و مورد توافق قرار گرفته است.

اما و اگرهای جاده ابریشم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، طرح احیای جاده ابریشم اما و اگرهای فراوانی به‌دنبال داشت. برخی بر این باور بودند که منظور از احیای این طرح، ساخته شدن دوباره جاده ابریشم است. اما مدیرعامل صندوق احیای بناهای تاریخی، احیای جاده ابریشم را احیای پیوندها در سازه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مبادلات و ارتباطات گسترده و سازنده میان کشورهای کمربند جاده ابریشم می‌داند و گفت:« صدها کاروانسرا و بنای تاریخی در مسیر جاده ابریشم قرار دارد. استراحت، اقامت، گذراندن اوقات فراغت در کاروانسراهای بین‌راهی و بناهای تاریخی شهری، تجربه جدیدی از ارتباط انسان با فضاهای سنتی در دوران گردشگری مدرن یا طبیعت‌گردی است. این صندوق آماده ارائه بسته‌هایی به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، همکاری و انتقال تجربیات با نهادها و موسسات ذی‌ربط در سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مستقر در مسیر جاده ابریشم است».

انقلاب گردشگری با احیای جاده ابریشم

باتوجه به کلاف سردرگم صنعت گردشگری در ایران و عقب‌ماندگی زیرساخت‌های این صنعت، احیای جاده ابریشم می‌تواند انقلابی در صنعت گردشگری ایران محسوب شود.

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.ظرفیتی که سازمان جهانی گردشگری هم آن را تایید کرده و  بر اساس گزارش‌های رسمی این سازمان ، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست. کشور ما باوجود اینکه در تمامی زمینه‌های گردشگری، پتانسیل‌های بالقوه‌ای دارد و چه از لحاظ ابنیه تاریخی و چه از حیث جذابیت‌های طبیعی ، حرفی برای گفتن دارد اما سرمایه‌ای که از این صنعت برای کشور حاصل می‌شود، به‌اندازه‌ای ناچیز است که می‌توان گفت تقریبا صفر است و این درحالی ا‌ست که گردشگری قادر است زنجیره‌های مختلفی از تولید کالا و خدمات را به یکدیگر متصل کند و آمارها نشان می‌دهد به ازای هر چهار نفر گردشگر یک شغل دایم ایجاد می‌شود.

سیاست‌گذاری در جلب و جذب گردشگر در جهان امروز پیچیدگی خاص خود را دارد و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده است اما نبود همین سیاست بلندمدت باعث شده است که کشور ما نتواند جایگاه خود را بازیابد.

بحث داغ هتل‌های تاریخی

موضوع هتل‌های تاریخی، این روزها به بحث داغی در حوزه گردشگری جهان تبدیل شده است. طرح هتل‌های تاریخی در ایران می‌تواند کاربرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد؛ چراکه اغلب گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، به‌دنبال مکان‌های تاریخی بی‌نظیر ایران هستند.

احیا ی کاروانسراهای شاه‌عباسی

احیا کاروانسراهای شاه‌عباسی، یکی از پروژه‌های مطرح شده در حوزه احیای جاده ابریشم است. این طرح شامل احیا زنجیره به‌هم پیوسته کاروانسراهای تاریخی کشور است. یکی از پر رونق‌ترین دوره‌های احداث و مرمت کاروانسراها در ایران، دوره صفویه رخ داده است. در این دوران شاه عباس یکم دستور احداث 999 کاروانسرا را در مسیر جاده ابریشم صادر می‌کند که با احداث این کاروانسرها، انقلابی در تجارت و اقتصاد ایران در آن زمان رخ می‌دهد. به‌گفته کارشناسان حوزه گردشگری، احداث 999 کاروانسرا در قرن‌های گذشته، نشان‌دهنده صنعت پر رونق گردشگری در ایران بوده است. کاروانسراهای عباسی در مسیر جاده ابریشم، نیمه شمالی کشور از غرب به شرق را متصل می کند. جاده دیگری نیز در کشور وجود داشته است که جنوب شرقی کشور را به جاده ابریشم متصل می‌کرده است که به جاده ادویه معروف است. جاده ادویه از سوی کشور پاکستان وارد سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد می‌شود و در نهایت به جاده ابریشم می‌رسد.

با جاده ابریشم جهانی شویم

باتوجه به اینکه درچند سال اخیر احیا جاده ابریشم در دنیا مطرح شده و کشورهای بسیاری به‌دنبال احیا آن هستند، ایران نیز می‌تواند یکی از کشورهای احیا کننده جاده ابریشم باشد و به مسیر جاده جهانی ابریشم بپیوندد. کاروانسراهای عباسی در فواصل 24 کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. برای احیای جاده ابریشم می‌توانیم این کاروانسراها را در قالب هتل‌های تاریخی بازسازی و احیا کرده و جاده ابریشم را دوباره به جاده ادویه متصل کنیم.

با احیای زنجیره به‌هم پیوسته کاروانسراهای کشور در مسیر جاده ابریشم و جاده ادویه، ایران پس از قرن‌ها دوباره می‌تواند به جاده جهانی ابریشم بپیوندد. این بدان معنا ست که گردشگرانی که از جاده ابریشم بازدید می‌کنند، در قالب یک پکیج گردشگری به ایران که در مسیر ابریشم قرار دارد؛ سفر می‌کنند. باتوجه به حجم بالای گردشگران جاده ابریشم، سفر گردشگران جاده ابریشم به ایران می‌تواند اتفاق خوبی را برای ایران رقم بزند. این طرح موجب افزایش سفر گردشگران خارجی به ایران می‌شود. این افزایش تعداد گردشگران،جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی را افزایش خواهد داد.