۰ نفر

استان ۱۰۰۰ رودخانه +تصاویر

۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۱:۴۳
کد خبر: 156067
استان ۱۰۰۰ رودخانه +تصاویر

استان چهارمحال و بختیاری به عنوان مرتفع‌ترین استان کشور با وجود اقلیم مناسب و شرایط جوی منحصربفرد دارای بیش از هزار رودخانه است که برخی از آن‌ها منشا رود کارون هستند.

آب‌ و هوای معتدل و وجود رودخانه‌های متعدد در چهارمحال و بختیاری این استان را به سرزمینی زیبا تبدیل کرده است.

 استان چهارمحال و بختیاری دارای مناطق گردشگری و رودخانه‌های بسیاری است که همواره مورد توجه عده زیادی از گردشگران ایران بوده که می‌توان وجود رودخانه‌های خروشان را یکی جاذبه‌های دیدنی و بکر استان معرفی کرد.
چهارمحال و بختیاری دارای طبیعت منحصربه‌فردی از پوشش درختی و سراب‌های خروشان است.
 
رودخانه کارون، طویل‌ترین رودخانه ایران
رود کارون که پُر آب‌‌ترین و طویل‌ترین رودخانه ایران به شمار می‌آید، از چشمه سارهای دامنه کوه‌های ونک و زردکوه واقع در 91 کیلومتری باختر شمالی شهرکرد سرچشمه می‌گیرد. طول رودخانه890 کیلومتر، شیب متوسط آن 3 درصد، میانگین آب دهی سالانه 18 هزار و 700 میلیون متر مکعب و وسعت حوضه آبگیر حدود60 هزار و 500 کیلومتر مربع است.
 
این رودخانه عظیم به خلیج فارس می‌ریزد؛ این رودخانه از پیوستن چشمه‌های فراوان و رودخانه‌های دیگر به وجود آمده است. در دامنه شمالی کوه 40 خِشت با 2 ریزآبه کوچک هم بستر می‌شود و قبل از ورود به دریاچه سد کوهرنگ قسمتی از آن توسط تونلی که در دل کوه کارکنان حفر شده به سرچشمه‌های زاینده رود می‌ریزد و قسمت دیگر آن از سد عبور کرده و از طریق دره خاوری زردکوه به دهستان بیرگان وارد می‌شود.
در این دهستان با چند ریزآبه نسبتا عمده همراه شده و پس از پیمودن دامنه خاوری کوه قیصری به بخش دو آب وارد می‌شود در این بخش نخست با آب دو آب در هم می‌آمیزد و پس از طی دره شرقی کوه هفت کرتان به منطقه پشتکوه از توابع شهرستان اردل داخل می‌شود در این دهستان نخست با آب کرّی سپس با آب تنگ محمود و بعد از آن با رودخانه سبزکوه مخلوط شده و از طریق دره بین کوه‌های سجن و سبزکوه در شمال و کوه هلن در جنوب به شهرستان لردگان وارد می‌شود.
 

استان ۱۰۰۰ رودخانه

در مقابل دماغه شرقی کوه هلن با رودخانه کرّه مخلوط شده و رو به غرب تغییر مسیر می‌دهد و با پیمودن دره جنوبی کوه هلن از کنار روستاهای دشت ارمند و سونک می‌گذرد در ورود به دره جنوبی کوه دول‌گیر با آب سرخون یکی شده و در یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کبوسی با آب بازفت که یکی از ریزآبه‌های مهم کارون به شمار می‌آید در هم می‌آمیزد و رو به جلو به دره میان کوه‌های شِش‌بر در خاور و آته در باختر وارد می‌شود.

در انتهای جنوبی دره مزبور با رودخانه منُج مخلوط می‌شود و از طریق دره جنوبی کوه آته به سوی روستای چِته روان می‌شود. در یک کیلومتری باختر جنوبی روستای چِته با رودخانه خرسان که یکی دیگر از ریزآبه‌های مهم کارون محسوب می‌شود مخلوط شده و رو به سوی شمال غربی تغییر مسیر داده و پس از طی بخش‌هایی از بخش میانکوه استان چهارمحال و بختیاری خارج شده و از طریق دهستان دنباله رود به استان خوزستان وارد می‌شود.
 
رودخانه بازفت، رودخانه‌ای در دل کوه‌های سر به فلک کشده
این رودخانه در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ واقع شده و از دامنه کوه‌های منار و گله سگا تورک و زردکوه بختیاری در120 کیلومتری شمالی شهرکرد سرچشمه می‌گیرد. از طریق منطقه بازفت رو به سوی جنوب خاوری گذشته و پس از عبور از دره شمال خاوری کوه تاراز، به روستای قره‌گر می‌رسد و در یک کیلومتری جنوب روستای قره‌گر با آب شنگی مخلوط شده و 8 کیلومتری با آب ترکی در هم می‌آمیزد.
 

استان ۱۰۰۰ رودخانه

پس از سیراب نمودن روستای تیک، به دره‌های پر پیچ وخم میان زردکوه و کوه سفید وارد می‌شود و در سر راه با آب چنار مخلوط می‌گردد و از کنار روستاهای سرخا، تبرک، ارته می‌گذرد. در 3 کیلومتری روستای قره‌گر با آب نازی مخلوط شده و کمی پایین‌تر با دو ریزآبه، یکی شمالی و دیگری جنوبی در هم آمیخته و از کنار روستای مورز واقع در منطقه تلخه‌دان می‌گذرد.
 
پس از عبور از دره باختری کوه دالانک به منطقه دیناران وارد می‌شود، در این منطقه نخست از کنار روستای بادام شیریندان می‌گذرد سپس به دره خاوری کوه پوتک وارد شده و به منطقه میانکوه داخل می‌شود پس از پیمودن کو‌ه‌های سو، سرصحرا، دهدز و آته سرانجام در یک کیلومتری جنوب روستای کبوسی به رود کارون می‌ریزد.
 
ریزآبه رود کارون به طول95 کیلومتر، ارتفاع سرچشمه 2 هزار و 750 متر، ارتفاع ریزشگاه حدود 850 متر، شیب متوسط 2 درصد میانگین آبدهی سالانه 2087 میلیون متر مکعب ایستگاه مرغک می‌باشد.
 
رودخانه کوهرنگ سرشاخه‌ اصلی رود خروشان کارون
ارتفاعات زردکوه بختیاری سرچشمه اصلی 2 رودخانه بزرگ ایران کارون و زاینده رود می‌باشد آب رودخانه کوهرنگ از ارتفاعات کوه هف‌ تنان، غار یخی، چما و شیخ علیخان سرچشمه گرفته و در مسیر با آب چشمه اصلی کوهرنگ مخلوط می‌شود.
 

استان ۱۰۰۰ رودخانه

اضافه شدن چشمه‌های منطقه بیرگان و آب منطقه صمصامی این رودخانه را به رودی خروشان تبدیل کرده که یکی از سرشاخه‌های اصلی رود خروشان کارون را تشکیل می‌دهد.
 
دامنه کوه چری سرچشمه رودخانه دو آب صمصامی
این رودخانه از دامنه جنوبی کوه چری در 93 کیلومتری جنوبی شهرکرد سرچشمه می‌گیرد. طول آن 25 کیلومتر، ارتفاع آن از سرچشمه 2 هزار و 300 متر و ارتفاع ریزشگاه یک هزار و760 متر و شیب آن 2.2درصد است این رودخانه به نام آب دزداران به دره شمالی کوه میلی وارد می‌شود و پس از آمیختن با یک ریزآبه خاوری به سوی روستای دوآب صمصامی روان می‌شود.
 
سپس با آب کوفی همراه شده و به آب دوآب تغییر نام می‌دهد و از دره شمالی کوه میلی به نام منطقه دزک پایین رو به خاور روان شده و از شمال همان روستا و سپس از کنار روستای سیف آباد می‌گذرد و در پایان پس از عبور از کنار روستای افسرآباد به آب کوهرنگ می‌ریزد.
 
دامنه کوه چِرو سرچشمه رودخانه سبزکوه
سبزکوه، نام منطقه حفاظت شده‌ای است که از آن رودخانه‌های با همان نام سرچشمه می‌گیرد. این سرچشمه دامنه کوه چِرو در 33 کیلومتری بروجن و 180 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. شهر سرخون و روستاهای گندمکار، دهنو، کاهیدان و غریب شاهی در مسیر عبور این رودخانه هستند.
 

استان ۱۰۰۰ رودخانه

 
طول رودخانه50 کیلومتر، ارتفاع سرچشمه 2 هزار و 650 متر، ارتفاع ریزشگاه هزار و 495 متر و شیب رودخانه3.2 درصد می‌باشد. رودخانه سبزکوه در مسیر در‌ه‌های شمالی کوه‌های سبزکوه، لجن و سرتنگ و روستاهای چهارطاق، پرخر، ظلم‌آباد، دهنو پایین، چهارتخته و دوپلان واقع شده. است. پس از پیمودن را‌ههای فراوان با رودخانه بهشت‌آباد درهم آمیخته و وارد رودخانه دوپلان می‌شود بعد از آنجا به کارون می‌ریزد.
 
رودخانه کُری هم بستر دامنه‌های کوه کُره
این رودخانه از دامنه‌های جنوبی کوه میلی،59 کیلومتری جنوب شهرکرد سرچشمه می‌گیرد. طول آن 30 کیلومتر، ارتفاع از سرچشمه 2500 متر، ارتفاع از ریزشگاه 2510 متر، شیب 3.3 درصد است. این رودخانه پس از سیراب نمودن روستای چهار موران با یک ریزآبه از شمال هم بستر شده و از طریق دامنه کوه کرّه به سوی عزیزآباد بالا روان می‌شود سپس به دره شمالی کوه کرّه و هفت چشمه وارد و پس از عبور از روستای کری به نام آب کری خوانده می‌شود، در 7 کیلومتری خاور جنوبی روستای مزبور به کارون می‌ریزد.
 

استان ۱۰۰۰ رودخانه

 
آب سراب واقع در دره جنوب کوه سالدارون
این رودخانه از چشمه‌های سراب واقع در دامنه شمالی کوه سالدارون در 42 کیلومتری شهرکرد سرچشمه گرفته طول آن 45 کیلومتر، ارتفاع سرچشمه 2500 متر، ارتفاع ریزشگاه 1910 متر و شیب متوسط آن 3.1 درصد است.
 

استان ۱۰۰۰ رودخانه

هنگامی که این رودخانه از چشمه‌سار سراب سرچشمه گرفته به نام رود سراب به سوی روستای امیدآباد روان و با عبور از دره جنوبی کو‌ه‌های بیدکان و جونک، شهر و روستاهای باباحیدر و فیل‌آباد و عیسی‌آباد را سیراب می‌کند. پس از عبور از فارسان، به سوی دامنه شمالی کوه‌های لاخرسان با رودخانه گُرگک مخلوط و از کنار روستاهای گوشه و اسدآباد و همچنین 4 کیلومتری شهر جونقان می‌گذرد و به نام آب جونقان به سوی دره جنوب کوه سالدارون روان می‌شود و در8 کیلومتری جنوب جونقان به آب بهشت‌آباد می‌ریزد.