۰ نفر

مالزی، پرچمدار گردشگری حلال

۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 138279
مالزی، پرچمدار گردشگری حلال

مالزی کشوری در آسیای جنوب شرقی است که یکی از مهم ترین ارکان اقتصادی اش گردشگری به شمار می رود.

 این کشور حالا سال ها است که به لطف ورود میلیون ها گردشگر وجهه ای بین المللی دارد. وقتی وارد این کشور می شوید از خیلی چیزها تعجب می کنید؛ از جمله اینکه در این کشور می توانید همزمان صدای اذان مسلمانان و ناقوس کلیسای مسیحیان را بشنوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، مالزی اما یکی از مقصد های دلخواه گردشگران مسلمان در سراسر جهان است، به ویژه گردشگرانی که از خاورمیانه به این کشور سفر می کنند. مالزی برای گردشگران مسلمان دلخواه است، چون به گفته زولکیفلای مد، مدیرکل مرکز فرهنگ گردشگری اسلامی، مالزی فرهنگ مطلوبی برای این دسته از گردشگران دارد. به گفته زولکیفلای، مالزی به عنوان یک کشور مسلمان، این امکان را دارد که در میان سایر کشورها برای مسافران مسلمان که از سراسر جهان به این کشور می آیند، کیفیت بالای خدمات و امکانات را متناسب با درخواست آنان ارائه دهد.

زولکیفلای در بخش دیگری از سخنانش در دومین کلاس آموزشی گردشگری اسلامی که ماه مارس امسال در این کشور برگزار شد، گفت: «بسیاری از کشورها درتلاش برای فراهم آوردن خدمات و امکانات برای برآوردن نیازهای روبه رشد مسافران فهیم مسلمان هستند. برخی از آنها حتی برندها و پکیج های سازگار با شرع اسلام را ارائه می دهند، تورهای حلال برگزار می کنند و درحال گسترش گردشگری مذهبی هستند.»

سپتامر سال گذشته میلادی کشور مالزی بعد از دوبی، به عنوان دومین مقصد محبوب گردشگران مسلمان برای خرید شناخته شد. مالزی همچنین در ماه مارس سال گذشته میلادی رتبه نخست مقاصد گردشگری برای مسافران مسلمان را از سوی «شاخص جهانی مسافران مسلمان» کسب کرد. در گزارش شرکت بزرگ رسانه ای Thomson Reuters و مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دوبی، مالزی رتبه اول شاخص گردگشری حلال را به عنوان کشوری دارای بهترین اکوسیستم اقتصاد اسلامی در سال های 2014 و 2015 کسب کرد.

اما داستان موفقیت مالزی در پرچمداری گردشگری حلال از سال 1974 آغاز شد. در آن زمان مرکز تحقیقات امور اسلامی در دفتر نخست وزیر کار خود را آغاز کرد. هدف این مرکز صدور گواهی نامه حلال برای محصولاتی بود که با معیارهای حلال هماهنگی داشتند. نخستین استانداردهای حلال در سال 2000 میلادی نهایی شد. این گام بزرگی برای مالزی بود، چراکه به عنوان نخستین کشور دارای استانداردهای نظام مند و مستند گردشگری حلال شناخته شد.

این استانداردها عزمی جدی برای انقلابی تازه در مالزی ایجاد کرد و باعث شد گردشگری حلال در این کشور کم کم هرچه قدرتمندتر شود. این صنعت توانست از حالت سنتی خود درآید و به یک اقتصاد مهم تبدیل شود؛ اقتصادی که ارزش بازارجهانی آن اکنون 2/30 تریلیون دلار برآورد می شود.

امروز مالزی قطب مهمی در گردشگری حلال در دنیا به شمار می آید. ارزش صادرات محصولات حلال در مالزی اکنون به 35/4 میلیارد رینگت مالزی معادل 8/79 میلیارد دلار می رسد. این رقم 51 درصد کل صادرات کشور مالزی را تشکیل می دهد. خطوط هوایی مالزی، نخستین هواپیمایی بودند که بسته های غذایی حلال را در پروازهای خود به مسافران ارائه می دادند، کاری که همچنان ادامه دارد.

استانداردهای گردشگری حلال مالزی اکنون مورداستفاده شرکت های چندملیتی شناخته شده جهانی قرار می گیرد. از جمله شرکت هایی که از این استانداردها استفاده می کنند Nestlé, Colgate Palmolive and Unilever هستند. استاندارد حلال در مالزی که زمانی تنها به غذا و نوشیدنی خلاصه می شد الان به بخش های گوناگون گسترش یافته و لوازم آرایشی و بهداشتی، تدارکات، مواد دارویی و در آخرین مورد گردشگری را نیز شامل شده است.

به طورکلی پیش بینی می شود ارزش بازار حلال تا سال 2020 به 200 میلیارد دلار برسد. این یعنی جمعیت روبه رشد مسلمانان در سراسر جهان به زودی پیشرو در بازار مصرف جهانی خواهند بود. همچنین سرعت رشد بازار اسلامی و حلال اکنون بیشتر از متوسط توسعه جهانی گردشگری است. بدون تردید، مالزی به عنوان پرچمدار صنایع حلال از این بازار سهم بالایی خواهد داشت. این کشور در طول این سال ها دست به اقدامات زیادی برای توسعه گردشگری حلال زده که حاصل آن 900 برابر شدن رشد شرکت ها و سازمان هایی است که گواهینامه حلال در این کشور صادر می کنند.

این کشور همچنین در سال 2012 نخستین نسخه از راهنمای گردشگران مسلمان را چاپ کرد و امسال نیز نسخه سوم این راهنما را به زبان های عربی و انگلیسی منتشر کرد. در هتل های این کشور نیز طرح امتیاز سوره برای هتل ها، رستوران ها و مکان های عمومی اجرا شده که هدفش ارزیابی میزان اسلامی بودن این اماکن است.

مالزیایی ها از اپلیکیشن های گوشی های هوشمند نیز برای گردشگری حلال خود استفاده کرده اند و با استفاده از آنها محل مساجد را به گردشگران مسلمان نشان می دهند. آموزش راهنمایان مسلمان نیز از دیگر اقداماتی است که مالزی را به سمت گسترده تر شدن صنعت گردشگری حلال هدایت می کند.