۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

عرضه گوشت دام زنده وارداتی در قصابی‌ها/ مظنه هر کیلو گوشت قرمز؟

۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 278771
عرضه گوشت دام زنده وارداتی در قصابی‌ها/ مظنه هر کیلو گوشت قرمز؟

رئیس شورای تامین دام کشور، گفت: با هدف تنطیم بازار و کاهش قیمت، شبکه توزیع گوشت گرم دام‌های وارداتی گسترده شده و علاوه بر فروشگاه‌ها و مراکز عرضه در قصابی نیز توزیع می‌شود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ از اسفند سال گذشته قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی سیر سعودی به خود گرفت به نحوی که در هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بین 19 تا 20 هزارتومان و هر شقه گوشت گوسفندی بین 60 تا 70 هزار تومان فروخته شد. با ادامه گرانی گوشت قرمز دولت صادرات دام زنده را ممنوع و مجوز واردات را صادر کرد. بر همین اساس هم اکنون اولین گله وارداتی با 2 هزار راس در یکی از مناطق آزاد کشور مستقر شده و تعدادی از آن ها کشتار و به بازار عرضه شده اند.

به گفته منصورپوریان؛ پیش از این توزیع گوشت گرم وارداتی تنها در فروشگاه ها و مراکز عرضه انجام می شد اما با تصمیم برای واردات دام زنده همزمان با واردات گوشت گرم، امکان گسترش شبکه توزیع و عرضه در قصابی ها نیز فراهم شده است.

وی قیمت هر کیلو گرم گوشت دام زنده وارداتی در قصابی ها را 33 تا 35 هزار تومان اعلام کرد.

پوریان با بیان اینکه روزانه 120 تا 140 تن گوشت گرم وارد کشور می شود، افزود: این مقدار علاوه بر گوشت دام های زنده ای وارداتی است که هم اکنون در مرز مستقر شده و پس از کشتار در حال ورود به بازار است.

وی قیمت هر کیلو گرم گوشت گرم وارداتی اوراسیا را 29 هزار تومان و استرالیا را 30 هزار تومان عنوان کرد.

پوریان درباره قیمت دام زنده داخلی نیز گفت:  با واردات دام زنده قیمت دام داخلی کاهش یافته و هم اکنون هر کیلو گرم دام زنده داخلی در میادین عرضه دام 16 تا 17 هزار تومان معامله می شود.

وی تاکید کرد:  این قیمت متعادل است و علاوه بر تامین سود دامدار برای مصرف کننده نیز مناسب است.

پوریان  نسبت به احتمال برهم خوردن تعادل بازار با ادامه واردات هشدار داد و گفت:  کاهش قیمت می تواند تولید داخلی را تهدید کند به همین دلیل باید همراه با واردات اجازه صادرات نیز داده شود تا توازن بازار حفظ شود.

وی یادآور شد: نوسانات بازار به دلیل ضعف صنعت پرواربندی اتفاق افتاده است و محدود کردن دامدارن به بازار داخل می تواند این صنعت را ضعیف تر از گذشته کند.

پوریان تاکید کرد: یک صنعت زمانی توسعه می یابد که تولیدکنندگان بازار عرضه متنوعی را در پیش روی خود داشته باشد و امکان انتخاب برای آن ها فراهم شود.

وی در پایان خواستار صدور اجازه صادرات برای حفظ تعادل بازار و پایداری صنعت پرواربندی کشور شد.