۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت هر کیلو خاویار ایرانی چند؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۸
کد خبر: 277606
قیمت هر کیلو خاویار ایرانی چند؟

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، گفت: تولید خاویار پرورشی در کشور سیر صعودی به خود گرفته به نحوی که پیش‌بینی می‌شود با افزایش 2 تنی در سال 97 حداقل 4 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ ناصر کرمی راد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه هم اکنون 85 مزرعه فعال در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در سال96 حدود 2.5 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد که نسبت به سال 95 ، 500 کیلوگرم افزایش داشت.

وی یادآور شد: البته هدف گذاری برای تولید خاویار در سال 97 ، 5 تا 6 تن بوده است اما، با توجه به کمبود مولد این عدد حداقل به 4 تن می رسد.

کرمی راد کاهش بارندگی، آلودگی آب دریا به دلیل آلودگی رودخانه‌ها به پسآب‌های صنعتی و شهری و صید غیرمجاز را از  دلایل کاهش مولد ماهیان خاویاری عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه بازسازی ذخایر خاویاری دریای خزر، گفت: در مرحله اول اجرای این برنامه ایران و سایر کشورهای حاشیه دریای خرز متعهد شدند از برداشت ذخایر خاویاری به مدت 5 سال خودداری کنند، این برنامه 5 سال دیگر تمدید شد و اکنون در سال هفتم آن هستیم.

کرمی تاکید کرد: در این برنامه صید 5 گونه ماهی مورد حمایت ممنوع است و تنها کشورها اجازه صید با هدف اجرای طرح بازسازی و استفاده در پروژهای تحقیقاتی دارند.

وی با بیان اینکه در کشور ما 4 مزرع تحقیقاتی و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری وجود دارد، اظهار کرد: 2 مرزع در استان گیلان،1 مزرع در استان مازندران و 1 مزرع در استان گلستان اجازه صید با هدف بازسازی ذخایرژنتیکی و تحقیقات دارند.

کرمی یکی دیگر از نتایج منفی کاهش مولد را کاهش تولید بچه ماهی و رهاسازی آن‌ها عنوان کرد و گفت: در سال 96، بیش از 3 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری رهاسازی شد اما با کاهش مولد امسال این عدد بین 2 تا 3 میلیون قطعه خواهد بود.

وی یادآور شد: معمولا گونه ماهی خاویاری مورد استفاده در مزارع از نوع فیل ماهی است، این گونه ماهی خاویاری معمولا 8 تا 10 سال زمان برای رسیدن به سن بلوغ و بهره برداری نیاز دارد و با این شرایط انتظار می رود در سال‌های آینده شاهد رشد تولید باشیم اما، در سالجاری نباید منتظر افزایش تولید چشمگیر بود.

کرمی درباره وضعیت بازار داخلی و خارجی خاویار کشور نیز، گفت: در چند سال اخیر بازار داخلی رونق بیشتری نسبت به بازار صادراتی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 95 درصد گوشت و 50 تا 60 درصد خاویار ماهیان خاویاری پرورشی در کشور مصرف می شود.

به گفته کرمی، خاویار در بازار داخلی قیمت بالاتری نسبت به بازار صادراتی دارد به همین دلیل صادرات خاویار در سال 95 از 3 تن به 1 تن کاهش داشت.

وی توسعه مزارع پرورش خاویار، افزایش عرضه و در دسترس قرار گرفتن و آشنایی بیشتر مردم با این محصول ارزشمند را از دیگر دلایل رونق بیشتر بازار داخلی خاویار دانست.

کرمی تاکید کرد: آمار دقیقی از میزان صادرات و مصرف داخلی خاویار برای سال 96 در دست نیست اما، به نظر می رسد تقریبا به همان میزان سال 95 باشد.

وی قیمت هر کیلوگرم خاویار ایرانی در بازار جهانی را 1200 تا 1700 یورو و قیمت در بازار داخلی را 8 تا 10 میلیون تومان عنوان کرد.

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا قدرت گرفتن کشورهای رقیب مانند چین در کاهش صادرات نیز موثر بوده است، گفت: افزایش تولید کشورهای مانند چین در سال گذشته در مقطعی قیمت‌ها را به 900 تا 1000 یورو کاهش داد اما، همچنان خاویار برند ایران یک سر و گردن از سایر کشورها بالاتر است و در بیشتر بازارها با قیمت حداقل 200 تا 300 یورو گرانتر به فروش می رسد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: البته هیچگاه نباید رقبا را در بازار دست کم گرفت و به اتکا به گذشته از تلاش باز ایستاد به همین جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره وری تولید در مزارع پرورش ضروری است.

کرمی در پایان گفت: صنعت پرورش ماهیان خاویاری در کشور ما بسیار جوان است و عمری حدود 10 ساله دارد، به همین دلیل سازمان شیلات هر ساله کلاس‌ها و کارگاهای متعددی را برای پرورش دهندگان برپا می کند و تمام تلاش خود را به کار بسته تا تولید را به بالاتر سطح کیفی و بهره وری خود برساند، ضمن اینکه در این بخش تسهیلات با نرخ سود بسیار پایین به سرمایه گذارن برای توسعه تولید پرداخت می شود.