۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

حذف یارانه، صادرات لبنیات را کاهش داد/ ایرانیان خارج‌نشین بیشترین مشتریان لبنیات ایران در آمریکا و کانادا هستند

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 277384
حذف یارانه، صادرات لبنیات را کاهش داد/ ایرانیان خارج‌نشین بیشترین مشتریان لبنیات ایران در آمریکا و کانادا هستند

یک کارشناسان بازار لبنیات گفت: دلیل اصلی کاهش صادرات لبنیات حذف یارانه صادراتی است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمد فربد در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه بازار صادراتی لبنیات به شفافیت رسیده است، افزود: تزریق یارانه برای افزایش صادرات موجب می شود بازار از شکل واقعی خود خارج شود و روال عادی را از دست بدهد.

وی ادامه داد: وقتی به کالای یارانه صادراتی داده می شود آن کالا در کشور هدف پایین‌تر از قیمت واقعی به فروش می رسد تا با این ترفند رقبا را کنار بزند در حالی که این توان باید از طریق کاهش هزینه تولید بدست آید.

فربد با تاکید بر اینکه لبنیات ما از مزیت نسبی در داخل کشور برخودار است، اظهار کرد: تا زمانی که این محصول در کشور نیاز است دلیلی برای تاکید بر افزایش صادرات نیست.

وی افزود: در حال حاضر ایران کمتر از میانگین تعیین شده یعنی 165 کیلوگرم برای هر نفر لبنیات مصرف می‌کند و این در آینده هزینه زیادی بر کشور وارد  می‌کند.

فربد در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر سیاست های ارزی نیز در کاهش صادرات لبنیات موثر بوده است، گفت: با توجه به اینکه بیشتر صادرات لبنیات ایران به کشورهای افغانستان و عراق است و تبادلات تجاری با این کشورها ریالی انجام می شود تغییر در سیاست ارزی تاثیر چندانی در این حوزه نداشته است.

وی یادآور شد: البته علاوه بر کشورهای ذکر شده لبنیات ایران به بیش از 10 کشور دیگر نیز صادر می شود که حجم آن ها ناچیز است.

فربد قطر را تازه ترین مشتری لبنیات ایران در بازار صادراتی عنوان کرد.

این کارشناسان درباره صادرات به کشور امریکا و کانادا نیز گفت: بیشتر مشتریان در این کشورها ایرانیانی هستند که مهاجرت کردند و گاها مصرف محصولات ایرانی را با هر قیمتی به محصولاتی آن کشورها ترجیح می دهند.

فربد در پایان تاکید کرد: برای ایران تامین نیاز بازار داخل باید نسبت به بازار صادراتی اولویت داشته باشد چرا که افزایش مصرف در داخل کشور به نوعی سرمایه گذاری برای کاهش هزینه سلامت در آینده است.