۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مضرات معجزه سبز که نادیده گرفته می‌شود/ آنچه باید طرفداران کاهش وزن بدانند

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 276808
مضرات معجزه سبز که نادیده گرفته می‌شود/ آنچه باید طرفداران کاهش وزن بدانند

یکی از گیاهانی که به تازگی مورد اقبال طرفداران کاهش وزن قرار گرفته چای سبز است. این گیاه که هزاران سال پیش در کشورهای آسیای دور به عنوان یک دارو استفاده می شد در دهه گذشته انجام آزمایشات مختلف علمی مزایای فراوان آن برای سلامتی به اثبات رسانده است و اکنون به عنوان معجزه ای برای جوانی و لاغری شناخته می شود. اما، این معجزه سبز در کنار تمام خواص خود مضراتی نیز دارد که باید از آن ها آگاه بود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ چای سبز که به سرعت به یکی از نوشیدنی های محبوب جهان تبدیل شد فوایدی زیادی همچون؛ کاهش وزن، جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، کاهش چربی خون، کاهش فشار خون، جلوگیری از دیابت و پیشگیری از بیماری های خودایمنی بدن و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان دارد.

اما این گیاه پر خاصیت در کنار تمام خواص خود مضراتی نیز دارد که کمتر به آن توجه شده است. چای سبز بیش از چای سیاه کافئین دارد به طوری که در هر 266 گرم از چای سبز 24 تا 40 میلی گرم کافئین وجود دارد درحالی این رقم برای چای سیاه فقط 14 تا 16 میلی گرم است. 

همانطور که می دانید مصرف بیش از حد کافئین عوارضی زیادی به همراه دارد و با خوردن چند فنجان از چای سبز احتمال بروز عصبانیت، بی خوابی و بی قراری در شما افزایش پیدا می کند. افزایش فشار چشم، تشدید میگرن، دفع زیاد آب و یبوست، ضربان نامنطم قلب و مسمومیت کبد از دیگر نتایج مصرف زیاد چای سبز به دلیل کافئین بالا است.

مصرف زیاد چای سبز همچنین از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن جلوگیری می کند و اختلال در جذب روی و کلسیم از نتایج زیاده روی در مصرف آن است.

چای سبز اگر به اندازه مناسب مصرف شود فواید بسیاری به همراه دارد اما، مصرف زیاد و بیش از اندازه این معجزه سبز مانند آنچه مشتاقان کاهش وزن در رژیم های غذایی خود استفاده می کنند، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی به همراه داشته باشد.

ضمن اینکه این گیاه به دلیل وجود برخی از عناصر تداخل دارویی نیز دارد می تواند برای افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند زیان بار باشد. 

اگر شما به دنبال این هستید که چای سبز را در رژیم لاغزی خود بگنجانید، لازم است میزان کافئین این چای را روی بسته بندی آن با دقت بخوانید و برای تعیین مقدار و امکان مصرف آن با پزشک‌ خود مشورت کنید. در آخر اینکه فراموش نکنید فواید زیاد یه گیاه به معنای افزایش مصرف نیست!