۰ نفر

عضو شورای ملی زیتون کشور اعلام کرد؛

افزایش ۲برابری سرانه مصرف روغن زیتون

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۱
کد خبر: 276807
افزایش ۲برابری سرانه مصرف روغن زیتون

عضو شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه طی حدود ۸ سال گذشته سرانه مصرف روغن زیتون در کشور به ۲۵۰گرم افزایش پیدا کرده گفت: مصرف روغن زیتون در پیشگیری از انواع بیماری ها بسیار موثر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رادیو اقتصاد، نادر جلالت گفت: سرانه مصرف ۱۳۰ گرمی روغن زیتون طی حدود ۹ سال گذشته در ایران امروز به رقم ۲۵۰ گرم رسیده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت روغن زیتون مصرف این کالای ارزشمند را به شدت در جامعه کاهش می دهد، ادامه داد: روغن زیتون اکسیر سلامتی است و مصرف این محصول در پیشگیری از انواع بیماری ها بسیار موثر است.

عضو شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه روغن زیتون کالای لوکس و تجملی نیست، افزود: برنامه ریزی و سیاست گذاری ها در سطح کلان کشور باید به نحوی باشد که مصرف این کالا در جامعه هر روز نسبت به گذشته افزایش داشته باشد.

جلالت با تاکید بر اینکه افزایش سرانه مصرف روغن زیتون در ارتقای اقتصاد سلامت خانواده بسیار تاثیرگذار است افزود: باید به بحث فرهنگ سازی و آموزش در جامعه توجهی ویژه شود.

وی در ادامه از وجود ۳۸ کارخانه روغن کشی در کشور خبرداد و گفت: این واحدها دو تا سه ماه در طول سال بیشتر فعالیت ندارند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود سطح زیر کشت زیتون دنیا را ۱۱ میلیون هکتار بیان و اظهار کرد: سالانه از این باغات سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن روغن زیتون و دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن زیتون کنسروی تولید می شود.

جلالت همچنین سطح زیرکشت زیتون در ایران را ۱۰۳ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سالانه از این باغات، سه تا چهار هزار تن روغن و ۷۰ هزار تن کنسرو زیتون تولید و به بازار مصرف عرضه می شود که بین این دو هیچ گونه تعادل و همخوانی وجود ندارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر میزان تولید زیتون کنسروی در کشور بیش از روغن زیتون است از این رو ضرورت دارد با توجه به نقش آفرینی روغن زیتون در سلامت جامعه برنامه ریزی ها و حمایت بیشتر به سمت تولید این کالای سودمند معطوف شود.