۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

نهاده‌های دامی گران و کمیاب در لیست 10قلم عمده وارداتی/ کاهش عرضه نهاده‌های دامی با وجود افزایش واردات

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 276204
نهاده‌های دامی گران و کمیاب در لیست 10قلم عمده وارداتی/ کاهش عرضه نهاده‌های دامی با وجود افزایش واردات

افزایش قیمت و مشکلات تامین نهاده‌های دامی برای دامداران در حالی است که بر اساس آمارهای گمرک ایران به جز کنجاله سویا سایر نهاده‌های دامی وارداتی رشد مثبت واردات داشته اند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ بخشی از مشکلات تامین نهاده‌های دامی و کمبود آن به اعتصاب کامیون داران ارتباط داده می‌شود اما، آمار گمرک نشان می‌دهد که در برخی از نهاده‌ها واردات دو ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

بر اساس آمار گمرک ذرت دامی در تبه دوم اقلام وارداتی به کشور قرار دارد. ذرت دامی در دو ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیون و 321 هزار تن ذرت دامی به ارزش حدود 297 میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که در دو ماهه نخست سال قبل یک میلیون و287 هزار  تن  از این محصول  به ارزش 280 میلیون دلار وارد شده بود. به این ترتیب واردات ذرت دامی با افزایش 2.62 درصدی به لحاظ وزنی و افزایش 6.12  درصدی به لحاظ ارزش رو به رو شده است.

بعد از ذرت دامی لوبیای سویا به جز دانه حتی به صورت خرد شده، در رتبه سوم اقلام وارداتی به کشور قرار دارد.  این محصول در دو ماهه نخست سال جاری بیش از 452 هزار تن به ارزش حدود 247 میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که در دو ماهه نخست سال قبل لوبیا سویا به میزان بیش از 262 هزار تن  به ارزش 146 میلیون دلار وارد شده بود. به این ترتیب واردات لوبیا سویا با افزایش 72.37 درصدی به لحاظ وزنی و افزایش 69.54 درصدی به لحاظ ارزش رو به رو شده است.

جو نیز از دیگر نهاده‌های دامی است که واردات آن رشد داشته است. جو در رتبه هشتم اقلام وارداتی قرار دارد. این محصول در دو ماهه نخست سال جاری بیش از 368 هزار تن به ارزش  بیش از 79 میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که در دو ماهه نخست سال قبل جو به میزان 246 هزار تن  به ارزش 43 میلیون دلار وارد شده بود. به این ترتیب واردات جو با افزایش 49.71 درصدی به لحاظ وزنی و افزایش 84.22 درصدی به لحاظ ارزش رو به رو شده است.

کنجاله (Oilcake) سویا تنها نهاده دامی است که واردات آن کاهش نشان می‌دهد. با وجود کاهش در واردات کنجاله سویا این محصول در رتبه 9 اقلام وارداتی قرار دارد و جزء اقلام عمده وارداتی به کشور است. در دو ماهه نخست سال جاری بیش از 193 هزار تن از این محصول به ارزش  بیش از 75 میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که در 2 ماهه نخست سال قبل کنجاله سویا به میزان بیش از 223 هزار تن  به ارزش 87 میلیون دلار وارد شده بود. به این ترتیب واردات این محصول با کاهش 13.51 درصدی به لحاظ وزنی و کاهش 14.21 درصدی به لحاظ ارزش مواجه شده است.