۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

خرید قارچ از دست فروشان جاده‌ای ممنوع/ پاسخ به ابهامات سلامت قارچ‌های پرورشی

۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 274772
خرید قارچ از دست فروشان جاده‌ای ممنوع/ پاسخ به ابهامات سلامت قارچ‌های پرورشی

بر اساس ادعای یکی از مسئولان بهداشت و سلامت کرمانشاه قارچ‌های سمی جمع شده از بازار کرمانشاه شامل؛ قارچ وحشی و پرورشی هستند. هر چند موضوع سمی بودن قارچ‌های پرورشی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به شدت رد شده است اما، سوالاتی در اینباره در ذهن مطرح می‌شود که پاسخ به آن‌ها ضروری است، از جمله؛ آیا امکان اختلاط بذر قارچ سمی با قارچ‌های پرورشی وجود دارد یا خیر؟ چقدر اختلاط قارچ‌های سمی با پرورشی در هنگام عرضه امکان پذیراست؟ مهم تر اینکه؛ چگونه است که افراد بومی که سال‌ها برداشت گیاهان و قارچ کوهی را انجام می‌دهند چنین اشتباه بزرگی را در تشخیص خود انجام داده باشند؟ سوالاتی که رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی به آن‌ها پاسخ داد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی صدیق پناه، رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ضمن رد امکان اختلاط  بذر قارچ سمی با قارچ‌ها پرورشی، گفت: بذرهای قارچ در شرایط کاملا کنترل شده تهیه می‌شوند و در این شرایط امکان اختلاط بذر گیاهان دیگر وجود ندارد و این امر در حد صفر است.

وی ادامه داد: تهیه بذر و عرضه آن،  توسط شرکت‌های دارای مجوز و با طی مراحل سختگیرانه و رعایت استانداردهای تعیین شده انجا می‌گیرد.

صدیق پناه احتمال اختلاط قارچ‌های سمی با پرورشی در هنگام عرضه را نیز رد کرد و افزود: قارچ‌های عرضه شده در بازار معمولا دکمه ای هستند و شکل ظاهری متفاوتی با قارچ‌های سمی دارند که توسط مردم قابل تشخص است، ضمن اینکه قیمت قارچ‌های وحشی بالاتر از قارچ پرورشی است و اختلاط آن برای فروشندگان به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: قارچ وحشی یا کوهی نیز ماننده تمام محصولاتی که از طبیعت جمع آوری می‌شوند همیشه با قیمت بالاتر نسبت به پرورشی به فروش می‌رسد.

صدیق پناه نسبت به خرید قارچ از دست فروشان  کنار جاده ای هشدار داد و افزود: مردم نه تنها در مورد قارچ بلکه خرید و مصرف همه محصولاتی که با نام طبیعی بودن در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسند دقت لازم را داشته باشند و حد الامکان از خرید آن‌ها پرهیز کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ممکن است افراد بومی که سال‌ها برداشت گیاهان و قارچ کوهی را انجام می‌دهند چنین اشتباه بزرگی را در تشخیص خود انجام داده باشند، گفت: تنها احتمالی که در اینباره می‌توان مطرح کرد این است که در میان قارچ‌های که از طبیعت برداشت می‌شود سهوا قارچ سمی نیز برداشت شده است.

صدیق پناه ادامه داد: این اشتباه برای محلی‌های که مهارت در شناسایی گیاهان خوراکی را دارند نیز بعید و دور از ذهن نیست.

رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته نیز موارد مشابه‌ای اتفاق افتاده است، افزود:  به طور مثال در سال 85 ، 8 تن از هموطنان ما در همین استان جان خود را در اثر مصرف قارچ سمی وحشی از دست دادند.

صدیق پناه در پایان احتمال ترکیب اسپور قارچ‌های سمی و غیر سمی در طبیعت و آلودگی قارچ‌ها به دلیل آلودگی خاک منطقه را از دیگر دلایل احتمالی سمیت قارچ‌های وحشی عنوان کرد.