۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

ادعای روسیه مبنی بر صادرات محصولات سایر کشورها با نام ایران بی‌اساس است/ احتمال طرح موضوع از سوی رقبا برای کنار زدن ایران از بازار روسیه

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 274200
ادعای روسیه مبنی بر صادرات محصولات سایر کشورها با نام ایران بی‌اساس است/ احتمال طرح موضوع از سوی رقبا برای کنار زدن ایران از بازار روسیه

بر اساس اعلام سرویس نظارت بر بهداشت غذایی و دامی روسیه، صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به این کشور رشد بی‌سابقه ای داشته است. کارشناسان روسی مدعی شده‌اند که تجار ایرانی محصولات تولیدی دیگر کشورها را با تغییر اسناد با نام محصول ایرانی به این کشور صادر می‌کنند. موضوعی که ایران آن را به شدت رد می‌کند. اما، در صورت اثبات این ادعا روسیه به زودی ورود برخی محصولات کشاورزی از ایران را ممنوع خواهد کرد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ بر اساس مقررات و تمهیدات در نظر گرفته شده برای کمک به اقتصاد دو کشور هیچ یک از طرفین اجازه تغییر اسناد محصولات کشاورزی سایر کشورها و صادرات به نام خود را ندارند و در صورت بروز چنین تخلفی طرف تجاری حق اعمال ممنوعیت واردات را دارد. بر طبق این مقررات طرف روسی از ایران خواسته است اطلاعات دقیقی در خصوص منابع اصلی تولید محصولات در خاک خود را ارائه دهد در غیر این صورت ورود برخی محصولات کشاورزی از ایران را ممنوع خواهد شد.

در همین راستا صدرالدین نیاورانی ، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران، در گفت و گو با اقتصادآنلاین ادعای مطرح شده را به شدت تکذیب کرد و افزود: اطلاعات رسیده به روسیه کذب است به نظر می‌رسد از سوی رقبای ایران مطرح شده باشد.

وی ادامه داد: روسیه بازار بزرگ و پر منفعتی دارد و احتمال طرح چنین موضوعاتی برای کنار زدن ایران از میدان بعید به نظر نمی‌رسد.

نیاورانی افزایش قابل توجه حجم صادرات گوجه فرنگی ، فلفل دلمه‌ای ، کدو و سیب تا چندین برابر نسبت به سال‌های گذشته را دلیل این اصلی طرح این موضوعات دانست.

به گفته وی؛ واردات محصولات کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی به ایران ممنوع است و امکان ورود محصولات تولیدی دیگر کشورها تغییر اسناد و صدور با نام محصول ایرانی به سایر کشورها وجود ندارد، ضمن اینکه محصولات ایرانی از کیفیت بسیار بالای در منطق برخوردار هستند.

نیاورانی احتمال قاچاق و سپس صادرات این محصولات را نیز رد کرد و گفت: قاچاق محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد چراکه قیمت آن ها در کشور ما بسیار مناسب است.

بر اساس این گزارش؛ سرویس نظارت بر بهداشت غذایی و دامی روسیه، اعلام کرده است؛ حجم صادرات گوجه فرنگی از ایران به روسیه ۱۳برابر و فلفل دلمه ای تا سه برابر، کدو ۴.۷ برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین امسال بیش از ۳۰ هزار تن سیب از ایران به روسیه صادر شده در حالی که سال ۲۰۱۷ میلادی به هیچ عنوان این محصول از ایران به روسیه صادر نشده بود.