۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

باغات نوآباد به زیر سایبان می‌رود/ سال گذشته در ۳۰۰هکتار از باغات سایبان زده شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 273156
باغات نوآباد به زیر سایبان می‌رود/ سال گذشته در ۳۰۰هکتار از باغات سایبان زده شد

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: در سال گذشته ۳۰۰هکتار از باغات کشور به زیر سایبان رفته‌اند و امسال این طرح با سرعت بیشتری در باغات نوآباد ( تازه تاسیس) اجرا می‌شود.

اقتصادآنلاین- سپیده قاسمی؛ ولی الله بنی عامری در گفت وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه به دلیل تغییرات آب و هوایی خسارات باغات کشور از بلاهای طبیعی افزایش یافته است، افزود: امسال حدود 670 هزار هکتار از باغات کشور در 17 تا 18استان بر اثر سرمازدگی یا سوختی ناشی از تغییرات آب و هوایی دچار خسارت شده است.

وی ادامه داد: ایران دو میلیون و 600 هزار هکتار انواع باغات دارد که امسال رقمی حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان خسارت دیده اند.

بنی عامری یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با خسارات ناشی از تغییرات آب و هوا و بلایای طبیعی را به زیر سایبان بردن باغات عنوان کرد و گفت: ایجاد سایبان اقدامی چند منظوره است که می‌تواند باغات را در مقابل تگرگ، برف، باد، تابش خورشید، تبخیر آب، پرندگان و آفات محافظت کند.

وی اظهار کرد: از سال گذشته طرح احداث سایبان برای باغات کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و عملیات اجرای آن آغاز شده و امسال سرعت بیشتری می‌گیرد.

به گفته بنی عامری؛ شیوه نامه‌های اجرای این طرح به استان‌ها ابلاغ شده و تسهیلات بانکی لازم برای باغدارانی که تمایل به اجرای آن دارند در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای اجرای این طرح نیاز به واردات تجهیزات یا دانش فنی از خارج کشور داریم، بیان کرد: در اجرای این طرح بی نیاز از خارجی‌ها هستیم چرا که مشکل دانش فنی در این حوزه نداریم و امکان تامین زیر ساخت آن در داخل کشور وجود دارد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی پاسخ پرسشی دیگر مبنی بر اینکه این طرح در باغات موجود یا باغات نوآباد (تازه تاسیس) اجرا خواهد شد، گفت: باغات نو آباد به دلیل شرایط استاندارد و به کارگیری ارقام مناسب تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

بنی عامری در پایان وسعت اجرای طرح را سراسر کشور و در همه استان‌های سردسیری و گرمسیری عنوان کرد.