۰ نفر

نایب رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد

ضرر صادرکنندگان زعفران از عملکرد تعاون روستایی

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 270771
ضرر صادرکنندگان زعفران از عملکرد تعاون روستایی

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: سازمان تعاون روستایی ۷۰ تن زعفران را از بازار جمع آوری کرده و به جای تنظیم بازار سبب افزایش قیمت یک میلیون تومان در هر کیلو شده است.کجای دنیا دولت در مقابل صادرکننده می ایستد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، غلامرضا میری در مورد خرید توافقی زعفران که طی سال گذشته از سوی سازمان تعاون روستایی کشور انجام شد، گفت: ‌این طرح، طرح خوبی بود و قرار بود تا با هدف ثبات و تنظیم بازار زعفران انجام شود و به‌گونه‌ای حمایت از کشاورزانی بود که زعفران می‌کاشتند و در کنار آن حمایت از منِ صادرکننده‌ای که به پشتوانه دپوی 70 تن ذخیره زعفران بتوانم در دنیا بازاریابی و صادرات انجام دهم.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان تعاون روستایی در این حوزه تصریح کرد: اما متأسفانه تعاون روستایی به عنوان بازوی اجرایی دولتی مقابل صادرکنندگان قرار گرفت و آنها را به خاک سیاه نشاند و اکنون هر صادرکننده‌ای که 20 روز پیش زعفران خود را فروخته باید یک میلیون تومان بالاتر از نرخ قبلی زعفران را خریداری کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی بیشتر زعفران کشاورزان را خریداری و دپو کرده است، گفت: نه تنها زعفران را به بازار عرضه نکرده‌اند، بلکه سبب افزایش قیمت شده‌اند تا حدی که در بازار کمبود به وجود آمد و باید پرسید کجای دنیا دولت مقابل صادرکننده می‌ایستد تا آن را به زمین بزند؟

خبرنگار پرسید اما ظاهراً‌ زعفران از طریق بورس برای تنظیم بازار عرضه می‌شود که میری در پاسخ گفت: زعفران کیلویی 4 میلیون و 500 هزار تومانی را در بورس 6 میلیون و 50 هزار تومان عرضه می‌کنند و به منِ صادرکننده می‌گویند از این محل زعفرانت را بخر و در ازای آن هم وثیقه بانکی بده در صورتی که صادرکننده پیش از این به راحتی زعفران موردنیاز خود را با قیمتی پایین‌تر از کشاورزان می‌خرید.

وی گفت: بهتر بود وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشت زعفران روش قیمت تضمینی را اجرا می‌کرد تا اگر می‌خواستند محصول کشاورز را به بهایی اندک بخرند، بگوید با این قیمت مشخص زعفران را خریداری می‌کنم.

 به دلیل مشکلاتی که زعفران‌کاران طی چند سال گذشته برای فروش محصول خود به بهای اندک داشتند، طرح خرید توافقی زعفران توسط سازمان تعاون روستایی به اجرا درآمد اما در عمل مشکلاتی به وجود آمد.

گفته می‌شود یکی از دلایل تغییر علی اوسط هاشمی مدیرعامل سابق سازمان تعاون روستایی اختلاف بر سر نحوه خرید توافقی زعفران با آقای وزیر بوده است.