۰ نفر

مدیرعامل صندوق پنبه ایران در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

کاهش سطح زیر کشت پنیه در قطب تولید/ سد وشمیگر بی‌آب است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۸
کد خبر: 270286
کاهش سطح زیر کشت پنیه در قطب تولید/ سد وشمیگر بی‌آب است

مدیرعامل صندوق پنبه ایران گفت: به دلیل کاهش سطح آب در سد وشمگیر که مهمترین منبع تامین آب کشت پنبه در استان گلستان است، پیش بینی می شود تولید پنبه استحصالی کشور در سال زراعی جاری 7 – 5 هزار تن کمتر از سال گذشته باشد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمد حسین کاویانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه استان گلستان قطب تولید پنبه کشور است، افزود: آب مزارع اصلی کشت پنبه در این استان از سد وشمگیر تامین می شود که امسال به دلیل کاهش بارندگی بی آب مانده است.

وی ادامه داد: هر ساله 75 هزار هکتار از سطح اراضی کشاورزی در سراسر کشور زیر کشت پنبه می رود که با شرایط موجود، در خوشبینانه ترین حالت سطح زیر کشت به کمتر از 70 هزار هکتار کاهش خواهد یافت.

کاویانی با بیان اینکه حداکثر میزان تولید در هر هکتار 2.4 تن است، اضافه کرد: در سال زراعی جاری برداشت وش پنبه نیز به 150 تا 168 هزار تن و پنبه استحصالی برای عرضه به کارخانه های نساجی به 50 هزارتن کاهش می یابد.

وی میزان تولید پنبه استحصالی در سال زراعی گذشته را 57 هزار تن عنوان کرد.

مدیرعامل صندوق پنبه ایران یادآور شد: از سال زراعی 94-95، بیش از 800 تن پنبه استحصالی باقی مانده بود که با 57 هزار تن تولیدی در سال 96 حدود 60 هزار تن پنبه استحصالی برای عرضه به کارخانه ها موجود بود.

کاویانی در پایان گفت: از مجموع پنبه استحصالی سال 96، 37 تا 38 هزار تن در کارخانه های نساجی جذب و 24 هزار تن به سال 97 منتقل شده است.