۰ نفر

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

اقتصادی کردن کشاورزی با گسترش تولیدات دانش بنیان

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۱
کد خبر: 270054
اقتصادی کردن کشاورزی با گسترش تولیدات دانش بنیان

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت که دانش بنیان کردن بخش کشاورزی که یکی از فصول اقتصاد مقاومتی است، نیاز امروز بخش کشاورزی و کشور محسوب می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اسکندر زند روز سه شنبه درمیزگرد علمی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، الزامات و راهکارها در یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج با بیان اینکه وضعیت خاک در کشور بهتر از آب نیست، اظهار داشت: کشورهایی توانسته اند در شرایط فعلی، وضعیت خود را کنترل کنند که در کنار 4 عنصر خاک، آب، ذخایر ژنتیکی و هوا عناصر دیگر مانند سرمایه، بازار، نیروی کار و تکنولوژی را نیز به کار گرفته اند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در کشور ما کشاورزان هر چقدر بیشتر تولید می کنند، بیشتر متضرر می شوند، چرا که دانش و اطلاعات و تکنولوژی روز آنچنان که باید در کشاورزی ما به کار نگرفته شده است.

زند ادامه داد: اگر بتوانیم تمامی آن عناصر را در کنار هم در بخش کشاورزی به کار گیریم، توانایی فراهم کردن غذا برای 300 میلیون نفر را داریم، در غیر اینصورت برای 50 میلیون نفر هم نمی توانیم غذا تامین کنیم.

زند گفت: باید موتور محرکه در کشاورزی را پیدا کرده و بر روی آن تمرکز کنیم، دانش بنیان کردن کشاورزی می تواند این موتور محرکه باشد، دانش را به هر هکتار همان قدر توزیع کنیم که سم و کود به هر هکتار می دهیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه تحقیق، نظام دانش و اطلاعات و نظام فناوری 3 رکن کشاورزی دانش بنیان است، اظهار داشت: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی دانش و اطلاعات است و باید شبکه دانش و اطلاعات را به طور وسیعی در کشور گسترده کنیم، نوآوری در بخش کشاورزی از دیگر رکن های مورد نیاز امروز کشور است، در تولید علم کشور ما در منطقه وضعیت خوبی دارد این در حالی است که در نوآوری به جایگاهی که باید نرسیده ایم.

وی ادامه داد: برای پر کردن شکاف بین دانش و نوآوری باید به سراغ دانشگاه برویم و از ورودی محوری به خروجی برویم، در صورتی که خلا بین دانش و نوآوری پیدا و پر شود می توان انتظار داشت که کشاورزی ما در مسیر توسعه قرار گیرد.

یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران روز سه شنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز به کار کرد.

این کنفرانس به مدت 2 روز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج ادامه دارد.