۰ نفر

جای خالی خشکبار ایرانی در جام‌ جهانی روسیه

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 269640
جای خالی خشکبار ایرانی در جام‌ جهانی روسیه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: با توجه به شرایط فعلی ارز صادرات دستخوش تغییرات بسیار شده و برای جام جهانی نیز نمی‌توان انتظار چندانی برای رونق داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فاصله چندانی تا برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال باقی نمانده و این رویداد می‌تواند فرصتی مناسب برای صادرات خشکبار و حتی محلی برای بازاریابی باشد. حتی از ماه‌ها قبل اینگونه اعلام می‌شد که افغان‌ها نیز برای بهره‌برداری از ظرفیت ایران دست به کار شده و تلاش دارند محصول ایرانی را خریداری کرده و آن را برای فروش در این رقابت‌ها آماده کنند با این وجود به استناد صحبت‌های رئیس اتحادیه صادرکنندگان آجیل و خشکبار گویی نمی‌توان انتظار چندانی برای حضور موثر ایران در این بازار داشت.

محمدحسین شمس‌فرد - رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار - در این زمینه گفت: در ماه‌های اخیر با توجه به وضعیت ارز، صادرات و واردات کشور با مشکلات متعدد مواجه شده است.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی بحث جام جهانی هم مطرح نمی‌شود، البته حتی اگر بنای صادرات به جام جهانی را هم داشتیم، این رقم آنقدر نبود که بتوان روی آن حساب کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با تاکید بر اینکه در ماه‌های اخیر افراد ترجیح داده‌اند برای صادرات دست نگه دارند، گفت: اکنون اگر هم صادراتی صورت می‌گیرد مربوط به افرادی است که از گذشته بدهی داشته‌اند.

شمس فرد افزود: کالاهای مورد نیاز ما هم بسیار گران شده و قیمت آنها حتی از دلار هم پیشی گرفته است، چراکه افراد به بهانه افزایش نرخ ارز بهایی به مراتب بیشتر برای محصول خود دریافت می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: محصولات جدیدی که مرداد و شهریور امسال برداشت می‌شوند هم با توجه به بارندگی‌های امسال و وضعیت جوی بعید به نظر می‌رسد شرایط خیلی خوبی داشته باشند، چراکه با توجه به سرما و بارانی که به سردرختی‌ها خورده، نمی‌توان انتظار داشت شرایط خوبی حاکم باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار همچنین گفت: به هر حال یک عده هستند که به طور مرتب و دائم با روسیه کار می‌کنند و به این کشور صادرات دارند اما به هر حال خریدار طرف روس هم به طور مشخص اعلام نمی‌کند که این محصول را به چه نیتی می‌خرد و برای چه زمانی نگهداری می‌کند؟

شمس در پاسخ به این سوال که وضعیت تلاش افغان‌ها برای بهره‌وری از محصولات ایرانی توضیح داد: افغان‌ها هم نسبت به خرید آجیل ایرانی برای عرضه اقبال نشان داده‌اند و از چند ماه گذشته خرید خود را انجام می‌دهند زیرا برای اینکه محصول به دست آنها برسد، دو تا سه ماه لازم است. بر همین اساس خریدهای آنها هم مربوط به این روزها نمی‌شود که بخواهیم بگوییم خرید آنها برای جام جهانی در وضعیت صادرات این روزها تاثیر گذاشته است.

 رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار پیش از این به ایسنا گفته بود که برخی از صادرکنندگان که پسته را از طریق افغانستان صادر می‌کردند اکنون از دور خارج شده‌اند، چراکه مدتی است افغان‌ها به شهرهایی مانند رفسنجان، سیرجان و غیره می‌روند و محصول مورد نیاز را مستقیم از باغدار می‌خرند. اکنون هم که در آستانه برگزاری رقابت‌های جام جهانی در روسیه هستیم از همین حالا افغان‌ها وارد بازار شده‌اند پسته ایرانی را در حجمی چند برابر سال‌های گذشته می‌خرند که به روسیه صادر کنند.