۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اعلام شد:

افزایش کاذب قیمت هر کیلوگرم زعفران به ۶میلیون و ۳۰۰ هزار تومان / قیمت جهانی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰دلار

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 269380
افزایش کاذب قیمت هر کیلوگرم زعفران به ۶میلیون و ۳۰۰ هزار تومان / قیمت جهانی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰دلار

عضو شورای ملی زعفران گفت: ورود سازمان تعاون روستایی به خرید زعفران تعادل بازار داخلی این محصول را برهم زده و قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش داده است، به نحوی که هم اکنون قیمت این محصول به ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

اقتصادآنلاین-سپیده قاسمی؛ علی حسینی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی هر کیلوگرم زعفران را 5 میلیون 300 هزار تومان خرید، افزود: اکنون این سازمان قیمت پایه 6 میلیون 300 هزار تومان را برای عرضه تعیین کرده و این افزایش ناگهانی قیمت در بازار داخلی، بازار خارجی ما را دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به سیاست جدید دولت در حوزه تجارت خارجی، اظهار کرد: از سوی دیگر دولت تجار را مکلف کرده است دلارهای که از فروش محصولات بدست می‌آورند با قیمت 4200 تومان به سیستم بانکی بفروشند یا در مقابل صادرات یکی از محصولات تعیین شده را وارد کنند که این سیاست نیز بر صادرات زعفران تاثیر گذاشته و آن را بسیار کند کرده است.

حسینی ادامه داد: نوسانات قیمت ارز و نگرانی از آینده تجارت کشور در صورت خروج امریکا از برجام موجب شده تجار بسیار محتاط عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه ادامه این روند میدان را برای رقبای زعفران ایرانی خالی می‌کند، افزود: کشورهای رقیب در حال توسعه کشت و افزایش بهره وری برای کاهش قیمت تمام شده هستند تا سهم ایران را از بازار جهانی زعفران کاهش دهند در حالی که ما گرفتار سیاست گذاری های غلط شده ایم.

حسینی یادآور شد: ایران هر سال 350 تن زعفران تولید می‌کند که معادل با نیاز زعفران جهان است، اگر هوشیار باشیم از این قدرت و مزیت استفاده می‌کنم و انحصار بازار را در دست می‌گیرم، در غیر این صورت این مزیت بزرگ تبدیل با ایجاد مازاد تولید و تهدیدی برای پایداری تولید می‌شود.

این عضو شورای ملی زعفران نسبت به عرضه زعفران در بورس خوشبین نیست معتقد است؛ سازکارهای مناسب عرضه زعفران در بورس آماده نیست.

حسینی قیمت هر کیلو گرم زعفران ایرانی در بازار جهانی را 1000 تا 1200 دلار عنوان کرد.