۰ نفر

وزیر امور خارجه در مجلس:

مشکل آب سیستان و بلوچستان تنها از طریق حقابه حل شدنی نیست/ انتظار انجام تعهدات درباره‌ حقابه هیرمند را از افغانستان داریم

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 269316
مشکل آب سیستان و بلوچستان تنها از طریق حقابه حل شدنی نیست/ انتظار انجام تعهدات درباره‌ حقابه هیرمند را از افغانستان داریم

وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس گفت: از دولت افغانستان توقع داریم قبل از این که ایران ناگزیر به اقدام متقابل شود، به نیازهای به حق و قانونی جمهوری اسلامی در موضوع حقابه توجه کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی امروز مجلس محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال حبیب الله دهمرده، نماینده زابل در خصوص دلیل انجام نشدن اقدامات جدی درباره‌ی حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان گفت: دو یادداشت اعتراضی به دولت افغانستان و دعوت از وزیر خارجه این کشور درباره‌ پرداخت حقابه‌ جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند و حریررود از جمله اقدامات انجام شده است.

وی در ادامه افزود: موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند و حریررود دو موضوعی است که سال‌ها مساله‌ دولت ایران و افغانستان بوده است.

ظریف با بیان اینکه قرارداد 1351 بعد از ده‌ها سال مذاکره و گفت‌وگو به نتیجه رسیده است، اظهار داشت: این از موضوعاتی است که ایران به صورت جدی پیگیری کرده و تاکنون 16 بار جلسه ویژه حقابه هیرمند را بررسی کرده‌اند. در سفرهای روسای جمهور ایران و افغانستان این موضوع همواره مورد بحث جدی با دولت افغانستان بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مشکل آب کشور و سیستان و بلوچستان تنها از طریق حقابه حل شدنی نیست و این موضوع به برنامه جامع احتیاج دارد. البته  وزارت خارجه به وظایفش در این باره عمل کرده و عمل می‌کند.

ظریف در ادامه افزود: در سفری که سال گذشته به افغانستان داشتم با اشرف غنی رئیس جمهور این کشور دیدار داشته و در نهایت توافق شد که کمیته‌های پنج گانه‌ای برای بررسی موضوعات مختلفی بین ایران و افغانستان تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: روابط ما در یک مجموعه و بسته دیده شده که حقابه هم یکی از موضوعات آن است. کمیته ویژه‌ای برای بحث آب داشتیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: از 5 کمیته 3 کمیته به نتیجه رسیده و منتظر تعیین تکلیف دو کمیته دیگر هستیم تا به نتیجه برسند. مجموعه‌ توافقات جامع راهبردی بین ایران و افغانستان در این 5 کمیته در نظر گرفته شده است.

ظریف با بیان اینکه یکی از این سه کمیته، کمیته آب است که از طرف ایران عباس عراقچی معاون وقت حقوقی وزارت خارجه ریاست آن را به عهده داشت، گفت: این موضوع به نتیجه رسیده است و در حوزه هیرمند افغانستان تعهد کرد که به حقابه ایران احترام بگذارد. در حوزه هامون هم افغانستان تعهد کرد که آب هامون تامین شود.

اجلاس کمیساران آبی ایران و افغانستان به زودی برگزار می‌شود

وزیر خارجه در بخش دیگری ازسخنانش گفت: براساس قرارداد 1351 میزان حقابه ایران از هیرمند در ماه‌های اسفند و فروردین بسیار ناچیز و حتی کمتر از سال‌های خشک و  کم آب بوده است. این برای ما قابل قبول نبود لذا دو یادداشت اعتراضی برای دولت افغانستان ارسال کرده و سفیر افغانستان را به وزارت خارجه دعوت نموده و موضوع را مطرح کردیم.

ظریف در ادامه افزود: اکنون یک مسیر باقی می‌ماند که آن عمل متقابل است یعنی اقدامی در جهت سختگیری در برخی حوزه‌ها برای افغانستان صورت گیرد؛ لذا ما از دولت افغانستان توقع داریم که قبل از آنکه جمهوری اسلامی ناگزیر به اقدام متقابل شود نیازهای به حق و قانونی ایران را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه اجلاس کمیساران آبی ایران و افغانستان در تهران به زودی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه اجلاس قبلی در زرند برگزار شده اکنون باید این اجلاس در تهران برگزار شود. قبل ازآن باید کمیساران ایران و افغانستان از محل مورد نظر بازدید کنند چون حقابه داده شده بسیار ناچیز بوده است.

ظریف با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان به پنج تا هفت میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، گفت: حقابه هیرمند تنها 720 میلیون متر مکعب آب سیستان را تامین می‌کند، باید موضوع هامون نیز مورد پیگیری قرار گیرد تا مشکلات گرد و غباری رفع شود.

وی در ادامه افزود: این نشان می‌دهدکه نیاز به برنامه جامعی وجود دارد و باید تمامی تلاش به کار گرفته شود تا این مشکل حل شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اکنون یک راه در پیش داریم و آن، اقدام متقابل است، اظهار داشت: ما امیدواریم افغانستان ما را مجبور به اعمال فشار نکند و به نیازهای همسایه بزرگ خود یعنی ایران توجه کند که همواره توجه ویژه‌ای به این کشور داشته است.

ظریف با بیان اینکه تمرکز وزارت امور خارجه به احیای شرق کشور است، گفت: ما می‌خواهیم تا بهار را زنده کرده و اقداماتی در مسیر جاده شمال به جنوب و مسیر جنوب به غرب ایجاد کنیم که امیدواریم این اقدامات در بلندمدت منجر به تقویت و توسعه منطقه شود.

این مقام مسئول با تاکید براینکه نیاز به برنامه جامعی درباره تامین آب سیستان و بلوچستان هستیم، گفت: وزارت خارجه در حد توانش دراین راستا فعالیت می‌کند ولی در نهایت اقدام آخرعمل متقابل و فشار سیاسی است. قطعا قبل از اجلاس تهران باید کمیسارای آب از محل بازدید کنند.

نماینده زابل در مجلس از توضیحات ظریف قانع شد

نماینده مردم زابل در مجلس از توضیحات محمدجواد ظریف در خصوص دریافت حقابه ایران از رودخانه هیرمند از طرف افغانستان، قانع شد.