۰ نفر

معاون تنظیم بازار وزارت کشاورزی خبر داد

زعفران وارد قراردادهای آتی بورس می‌شود

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۱
کد خبر: 269085
زعفران وارد قراردادهای آتی بورس می‌شود

معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: قراردادهای آتی زعفران در بورس کالای ایران به زودی راه‌اندازی می‌شود که اتفاقی مثبت در بخش کشاورزی است و مزایای زیادی برای زعفرانکاران و ارزآوری کشور به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجید حسنی مقدم به راه اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالای ایران اشاره و اظهار کرد: قرارداد آتی زعفران، ابزار بسیار مناسبی از لحاظ شفافیت، کشف قیمت و تامین منابع مالی بخش کشاورزی است. ضمن اینکه باعث حرکت کردن به سمت استاندارد سازی محصول، تنظیم بازار و پیش بینی پذیر کردن آن می شود.

حسنی مقدم گفت: یکی از مزایای راه اندازی قرارداد آتی زعفران، پیش بینی پذیر کردن بازار است؛ به طوریکه فعالان این عرصه وارد بازار آتی شده و با تجزیه و تحلیل، زعفران را برای ماه های آینده معامله می کنند که این امر علاوه بر پوشش نوسانات قیمتی در آینده، چشم انداز مناسبی از آینده بازار برای زعفرانکاران و فعالان بازار ارائه می دهد.

معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نظرات بخش کشاورزی برای راه اندازی قرارداد آتی زعفران مثبت است، خاطرنشان کرد: راه اندازی قرارداد آتی زعفران هم برای مصرف کننده که بداند قیمت از مرجع رسمی تعیین می شود و هم برای تولیدکننده که از مرجع معتبری قیمت را می گیرد مثبت است؛ یعنی این قرارداد فاصله بین مصرف کننده یا توزیع کنندگان خرد را با تولید کننده نزدیک می کند و حد مبادله و حاشیه بازار را کاهش می دهد و به نفع هر دو طرف است؛ بنابراین این اقدام بورس کالا بسیار مثبت است و امیدواریم با تلاش و برنامه ریزی، تجربه اول ما در استفاده از یک ابزار مالی در بخش کشاورزی موفق باشد.

وی در ادامه به بحث بیمه محصول کشاورزی در زمان تحویل قرارداد آتی اشاره کرد و افزود: البته قراردادهای آتی محصولات کشاورزی با قراردادهایی نظیر سکه طلا تفاوت هایی دارد؛ به عبارتی محصولی که در انبار نگهداری می شود ممکن است تا زمان تحویل و صدور گواهی انبار با مشکلاتی نظیر آفت زدگی و سایر تهدیدات مواجه شود لذا باید محصول بیمه شده و عوامل مکمل آن هم دیده شود تا کسی که قراردادهای آتی را خریداری می کند، محصول را در آینده با کیفیتی مناسب تحویل بگیرد؛ بنابراین صنعت بیمه باید در اینجا ورود کرده و محصول را بیمه کند.

حسنی مقدم تصریح کرد: لذا با توجه به مزایای متعددی که قراردادهای آتی زعفران دارد امیدواریم این محصول به عنوان اولین محصول کشاورزی که به صورت آتی معامله می شود، بازخوردهای مثبتی به بخش کشاورزی بدهد تا فعالان این حوزه به حضور در بورس کالا تشویق شوند.

به گفته وی، در این راستا بورس کالای ایران همواره با برگزاری جلسات متعدد درصدد است تا نظرات بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داده و نظر فعالان این بخش را برای هر چه بهتر شدن معاملات لحاظ کند بنابراین ما از این قرارداد استقبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم با بهره گیری از معاملات فیزیکی و آتی بورس کالا، درصد حضور خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم.

معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ابزارهایی همچون قراردادهای آتی، فوروارد، آپشن و صندوق های کالایی رقیب خوبی برای حذف دلالان از بازار نقدی و مرجع مناسبی برای تشخیص قیمت واقعی و آگاه کردن از اتفاقات آینده است، تصریح کرد: بورس کالای ایران می تواند مرجع قیمتی محصول زعفران باشد، زیرا قیمت هایی که خارج از بورس تعیین می شود برخی حدسی و موردی است ولی قیمت هایی که در بورس تعیین می شود قیمت واقعی است و بورس به عنوان ابزار نوین در تنظیم بازار که تمام  دنیا به آن اعتقاد دارند، ارتباط ما را با دنیا تسهیل می کند.

وی در پایان یادآور شد: قراردادهای آتی ابزاری است که در تمام دنیا رواج داشته و مورد توجه بخش های مختلف قرار دارد به طوری برای مثال کشمش سال هاست که در قالب این قرارداد در ازمیر ترکیه معامله شده و مزایای فراوانی را برای بخش مشاورزی ترکیه به همراه داشته است.