۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

قیمت خرید تضمینی اثری بر بازار برنج ندارد/ خرید توافقی سرنوشت برنج را تعیین می‌کند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 268338
قیمت خرید تضمینی اثری بر بازار برنج ندارد/ خرید توافقی سرنوشت برنج را تعیین می‌کند

یک کارشناس اقتصادی و محقق برنج، گفت: بدون تغییرماندن قیمت خرید تضیمنی برنج تاثیری بر بازار این محصول ندارد. ورود دولت به خرید توافقی سرنوشت بازار آن را مشخص خواهد کرد.

اقتصادآنلاین- سپیده قاسمی؛ روز گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را ابلاغ کرد، در بین محصولات قیمت خرید تضمینی سه گروه مختلف برنج یک، دو و سه بدون تغییر ماند، به عبارت دیگر در صورت امسال نیز دولت برنج را با همان قیمت سال گذشته خریداری خواهد کرد. با توجه به رکود سال گذشته در بازار برنج این پرسش مطرح می شود که بدون تغییر ماندن قیمت برنج، بازار این محصول در سال زراعی جاری چه سرنوشتی پیدا می کند؟  

علی رضا خانکشی پور، کارشناس اقتصادی و محقق برنج در گفت و گو با اقتصادآنلاین  معتقد است بدون تغییر ماندن قیمت خرید تضمینی برنج گروه یک، دو و سه بر بازار این محصول بی اثر است.

وی گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی مربوط به ارقام پر محصول است و معمولا رکود در بازار برنج های بومی اتفاق می‌افتد.

خانکشی پور با یادآوری اینکه خرید تضمینی برای جلوگیری از زیان کشاورزان در مواقع بحران است نه تامین سود آن ها، افزود:معمولا کشاورزان تولیدکننده ارقام پرمحصول مشکلی در بازار ندارند و سود آن ها هر ساله تامین می شود به همین دلیل نیاز به ورود دولت به خرید تضمینی نیست.

وی ادامه داد: در نتیجه تعیین قیمت برای برنج پر محصول در قالب خرید تضمینی تاثیری بر بازار آن ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار برنج بومی همیشه دچار نوسان می شود، اظهار کرد: در مورد این محصول تنها ورود دولت به خرید توافقی است که می‌تواند سرنوشت آن را تعیین و کشاورزان را در مواقع بحران نجات دهد.

وی در توضیح چگونکی خرید توافقی برنج، گفت: سال گذشته با رکود فلج کننده در بازار برنج بومی وزیر جهادکشاورزی به سازمان تعاون روستایی دستور ورود به خرید برنج بومی با قیمت توافقی با کشاورزان داد، این اقدام موجب تحریک تقاضا و خروج بازار برنج بومی از رکود شد.