۰ نفر

رئیس سازمان جنگل‌ها خبر داد

اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری برای حفظ خاک

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۲۹
کد خبر: 266998
اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری برای حفظ خاک

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در بودجه 97 کل کشور مبلغ 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای حفظ خاک و افزایش جنگل‌ها به سازمان اختصاص یافته و از محل همین صندوق 150 میلیون دلار دیگر برای مقابله با بیابان‌زدایی اختصاص یافته است.

به گزارش اقتصاد  آنلاین به نقل از فارس، خلیل آقایی بعدازظهر امروز در نشست خبری که سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از دیرباز بحث مبارزه با بیابان‌زایی که از وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بوده است و کشورمان در این امر و به ویژه در بحث مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان یکی از کشورهای پیشرو در جهان است.

وی با بیان اینکه ریزگردها در چند سال اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده، افزود: این مشکلات در سال 95 به‌صورت مشخص در خوزستان بروز بیشتری داشت و دولت اعتبارات ویژه‌ای را برای مقابله با آن پیش‌بینی کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: به دنبال ایجاد تسهیلات برای خوزستان، دیگر استان‌هایی که گرفتار آن بودند، در برنامه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 97 مبلغ 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بیابان‌زدایی اختصاص یافته است، ادامه داد: اما این بودجه به خوزستان اختصاص پیدا کرده که این امر برای ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند و امیدواریم که اصلاح  شود.

آقایی از اختصاص 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های آبخیزداری خبر داد و آن را اتفاقی مهم در سازمان جنگلداری بیان کرد و افزود: این بودجه برای حفاظت از خاک و برنامه‌ریزی برای افزایش جنگل‌ها به ما واگذار شده تا در مواقع بارش باران، آب بیشتر از آنکه به صورت سیلاب جاری شود، جذب خاک شده و سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه کند.

برنامه‌های جنگل‌کاری در دستور کار داریم

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌هایی که سالانه در جنگل‌ها به خصوص جنگل‌های شمال کشور رخ می‌دهد، گفت: این اتفاقات در همه دنیا براثر خطاهای انسانی و تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها به معنای نابودی جنگل‌ها نیست، افزود: در کنار این معضل، برنامه‌هایی برای جنگل‌کاری صورت می‌گیرد و امسال نزدیک به 20 میلیون اصله نهال می‌کاریم.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها تعهد دارد سالانه 30 هزار هکتار بیابان‌زدایی کند، افزود: نزدیک به 20 میلیون هکتار در قالب حفاظتی-مشارکتی به بهره‌برداران واگذار کردیم تا از سودجویی‌ها در این زمینه کاسته شود.

مخالف توسعه شهر در مناطق جنگلی هستیم

آقایی در خصوص تأثیرات توسعه شهری بر مراتع و جنگل‌ها، گفت: شهرها بر اساس تصمیمات شورای عالی معماری و شهرسازی گسترش می‌یابند و هر شهری حریم مشخصی دارد.

وی با هرگونه توسعه شهر در مناطق جنگلی مخالفت کرد و گفت: توسعه شهر در مناطقی که پوشش گیاهی دارند، باعث اثرات زیست محیطی می‌شود که بر زندگی انسان اثرگذار است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: اما وقتی در قالب مصوبه طرح جامع شهری، منطقه‌ای جزء محدوده شهر محسوب می‌شود، ما نقشی فراتر از وظیفه ارشادی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین وظیفه ما حفظ منابع طبیعی است، افزود: بهره‌برداری از منابع طبیعی پس از حفظ و اصلاح آن، آخرین مرحله از وظایف ما را شامل می‌شود.

همچنین علیرضا صحرایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: جنگل طرق محدوده شهر مشهد است و آن را به اداره راه و شهرسازی واگذار کرده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های آن بر اساس ضوابط و معیارهای اداره‌کل راه و شهرسازی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص وضعیت مراتع در ارتفاعات جنوبی مشهد نیز گفت: 10 هزار هکتار از اراضی این منطقه در قالب کمربند سبز جنوبی طراحی شده تا به عنوان تنفس‌گاه شهر، به پاکیزگی هوای شهر کمک کند.