۰ نفر

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خبر داد:

ارزآوری حدود ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات شیرخشک و خامه / خروج سالانه ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات کره

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 266746
ارزآوری حدود ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات شیرخشک و خامه / خروج سالانه ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات کره

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، گفت: از زمان آغاز طرح خرید حمایتی شیرخام تا امروز حدود ۱۰۰ میلیون دلار شیرخشک و خامه از کشور صادر شده است.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ علی اوسط هاشمی در حاشیه بازدید از یک کارخانه لبنی در جمع خبرنگاران در عین حال از واردات سالانه ۴۵ هزار تن کره خبر داد و افزود: برای واردات این حجم از کره حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می شود درحالی که با توجه به تولید ۹ میلیون تنی شیر امکان تامین آن در داخل کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: تا کنون تعاون روستایی ۶۹۵ هزار تن شیر خام را در قالب خرید حمایتی از دامداران خریداری کرده است.

هاشمی با تاکید بر اهمیت حمایت از تولید داخل، اضافه کرد: هر کار آفرینی که در راه تولید ملی و اشتغال زایی و نوآوری قدم بردارد ما نیز خودمان را با آن ها هماهنگ می کنیم و در همین راستا این اطمینان را می دهیم که هیچ تولید کننده شیری نسبت به آینده خود نگرانی نداشته باشد. 

وی با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی با هدف حمایت از تولید داخل از سال ۹۳ در تنظیم بازار شیر ورود کرده است، گفت: البته به این نوع تنظیم بازار نیز اعتقاد چندانی نداریم و معتقدیم باید این طرح تا کنون موثر واقع می شد.

هاشمی افزود: در طرح حمایتی سازمان تعاون روستایی ماهیانه به طور میانگین حدود ۱۵ هزار تن شیر خام از دامداران خریداری می شود که از این مقدار شیر خام حدود ۱۳۰۰ تن خامه ۳۵ درصد و حدود ۱۲۰۰ تن شیر خشک استحصال می گردد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت ورود به تولید کره لاکتیکی از این مقدار خامه می توان حدود ۵۵۰ تن کره لاکتیکی تولید کرد، گفت: تولید کره لاکتیکی در کشور می تواند سالیانه به ۶ هزار و ۶۰۰ تن برسد و از خروج 65 میلیون دلار ارز جلوگیری کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در ادامه به تشریح عملکرد این سازمان در طرح خرید حمایتی شیرخام در سال های گذشته پرداخت و گفت: سازمان تعاون روستایی در سال ۹۳ حدود ۸۳ هزار و ۴۰۰ تن شیر خام در ۷ استان، در سال ۹۴ حدود ۱۶۴ هزار تن شیر خام در شش استان کشور و در سال ۹۵ نیز در۱۲ استان از دامداری خریداری کرد.

هاشمی میزان خرید شیر خام در سال ۹۶ را نیز حدود حدود ۲۰۳ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته طرح حمایتی شیر خام در ۸ استان اجرا شد و از شیر خام خریداری شده ۱۵ هزار و ۸۹۲ تن شیر خشک و ۱۷ هزار و ۶۱۱ تن خامه استحصال شد.