۰ نفر

عرضه شیر مرجوعی کارخانه ها در واحدهای لبنی سنتی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 266705
عرضه شیر مرجوعی کارخانه ها در واحدهای لبنی سنتی

رئیس جامعه دامپزشکان ایران افزایش واحدهای صنفی عرضه کننده لبنیات سنتی را از عوامل شیوع بیماری تب مالت دانست و گفت: شیر مرجوعی کارخانه های بزرگ که دارای بارمیکروبی بالاست، در این واحدها عرضه می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «پیام محبی» روز سه شنبه در نشست خبری خود به مناسبت روزجهانی دامپزشکی افزود: برخی از مردم بر این باورند که محصولات لبنی سنتی از کارخانه ای خوشمزه تر هستند اما شیر یا لبنیات خوشمزه دلیل بر کیفی بودن محصول نیست زیرا می توان محصول خوشمزه لبنی با پایین ترین کیفیت عرضه کرد.

وی اظهار داشت: شیرهای عرضه شده در لبنیات های سنتی دارای بار میکروبی و چربی بالا (چرخ کردن چربی و استفاده از روغن پالم) هستند و وجود آنتی بیوتیک ها، باقیمانده سموم، آلاینده ها، افزودن وایتکس و بیماری های تب برفکی و برسلوز در آنها می تواند برای انسان خطرآفرین باشد.

محبی با بیان اینکه در ایران ارزش برندهای صنعتی شناخته شده نیست، اضافه کرد: شیر پاستوریزه ای که در کشورهای پیشرفته دنیا تولید می شود با طعم شیر پاستوریزه صنعتی ایران قابل مقایسه است و هیچ تفاوتی ندارد.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران اظهار داشت: کارخانجات صنعتی بزرگ شیر کیفی و با بار میکروبی کمتر را از دامداران خریداری می کنند، به طوری که یک برند معروف از لحاظ کیفی بیش از ناظر سازمان دامپزشکی یا وزارت بهداشت برای محصول تولیدی خود نگرانی دارد.

وی علت ناموفق بودن صنعت برندسازی در ایران را تضاد منافع بین سیستم دولتی و خصوصی دانست و تصریح کرد: در واقع شیری که کارخانجات برگشت می دهند، توسط یکسری دلال خریداری و در واحدهای لبنی سنتی عرضه می شود.

محبی درباره چرب بودن لبنیات سنتی نیز گفت: در برخی از این واحدها، چربی شیرهای دیگر را چرخ و یا حتی روغن پالم به آنها اضافه می شود که خوشایند برخی از شهروندان است؛ البته این به معنای سالم نبودن محصول و تخلف واحد صنفی است.

این مسئول صنفی افزود: در بحث نظارت ها مشکل این است که به جای اینکه دامدار و واحد عرضه کننده لبنیات متخلف بررسی شوند، واحدهای دامی و عرضه کننده دارای پروانه تولید بررسی و پایش می شوند که این امر کاستی ها در امر نظارت را نشان می دهد.

** واحدهای صنفی اجازه قطعه کردن مرغ را ندارند

رئیس جامعه دامپزشکان ایران با توصیه به مردم به اینکه مرغ غیربسته بندی را مصرف نکنند، گفت: واحدهای صنفی بدون پروانه بسته بندی اجازه قطعه بندی مرغ را ندارند و این کار تخلف است زیرا به دلیل نبود نظارت های لازم می تواند آلودگی هایی را بافت مرغ ایجاد کند.

محبی درباره تولید خمیرمرغ برای تولید فرآورده های گوشتی اظهار داشت: به طور معمول در دنیا خمیر مرغ از مرغ های تخمگذار هلندی که دارای گوشت سفت هستند، تولید می شود اما برخی واحدها از امعاء و احشاء مرغ همچون پوست و روده و سایر اجزا استفاده می کنند که باید با آن برخورد شود.

** تولید محصول ارگانیک در ایران غیرممکن است

محبی، تولید محصول ارگانیک را نیازمند رعایت یکسری ضوابط و استانداردها دانست و گفت: برای تولید یک محصول ارگانیک، مواد اولیه و نهاده های مورد مصرف همچون بذر، نهال، آب، و مواد غذایی باید عاری از هرگونه آلایندگی و وجود آنتی بیوتیک به شکلی که تا چند نسل پیش از آن محصول نیز در شرایط به دور از آلایندگی رشد کرده باشد تا بتوانیم یک تولید ارگانیک داشته باشیم.

به گفته وی، مواد غذایی که اکنون در کشور تولید می شود به دلیل وجود مصرف سموم و کودهای شیمیایی در سالیان گذشته تاکنون به هیچ وجه نمی تواند ارگانیک باشد.

وی گفت: اکنون در ایران تولید مواد غذایی یا محصول کشاورزی ارگانیک نداریم بلکه نگرانی ما تولید محصول سالم است.

این مقام صنفی اضافه کرد: با توجه به آلودگی هوای در ایران بعید به نظر می رسد جایی پیدا شود که هوای آن عاری از این آلودگی و کاملا تمیز باشد در حالی که محصول ارگانیک محصولی است که صفر تا ١٠٠ تولید آن به صورت ارگانیک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برخی مدعی هستند عسل ارگانیک در کشور تولید می شود، گفت: بعید می دانم بتوانیم در کشور چنین عسلی را تولید کنیم.

**با مازاد دامپزشک رو به رو هستیم

رئیس جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده دامپزشک در جهان است، افزود: مازاد دامپزشک در کشور یکی از معضلات این عرصه است.

محبی با انتقاد از مسئولان وزارت بهداشت در مطرح کردن بحث وجود پالم در لبنیات گفت: زمانی که وزیر بهداشت این مسئله را اعلام کرد، باعث شد جامعه ذهنیت منفی نسبت به لبنیات پاستوریزه پیدا کنند در حالی که پالم با مجوز خود وزارت بهداشت به برخی محصولات مانند شیرهای پرچرب و بستنی افزوده می‌شد.

وی بیماری پوکی استخوان را یکی از معضلات اجتماعی فعلی کشور ما در اثر کمبود کلسیم دانست و اظهارداشت: یکی از مهمترین عوامل این مسئله، کمبود مصرف لبنیات در بین افراد جامعه است.

وی با بیان این که مصرف لبنیات بی‌شناسنامه خطرات فراوانی برای جامعه به همراه دارد، افزود: مردم باید لبنیات شناسنامه‌دار و موادغذایی با هویت استفاده کنند.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور به ساماندهی واحدهای توزیع‌کننده لبنیات سنتی اشاره کرد و گفت: خلاءهایی که در این زمینه وجود دارد، راه را برای ایجاد تخلف باز کرده است و بنابراین باید این واحدها با دریافت مجوز و شناسنامه ملزم به رعایت استانداردهای لازم شوند.

**نخستین نمایشگاه ایران وت برگزار می شود

وی از برگزاری بیستمین کنگره دامپزشکی ایران در مردادماه امسال خبر داد و افزود: همزمان با برگزاری این کنگره، نخستین نمایشگاه بین المللی ایران‌وِت از یکم تا سوم مرداد در مصلای تهران برگزار خواهد شد.