۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ چقدر است؟/ محاسبه قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ با احتساب تمام فاکتورهای دخیل در تولید

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 266329
قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ چقدر است؟/ محاسبه قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ با احتساب تمام فاکتورهای دخیل در تولید

تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرغداران رقم‌های متفاوتی برای قیمت تمام شده هر کیلو گرم مرغ و قیمت آن برای مصرف کننده اعلام می‌کنند. مردم قیمت‌های اعلامی را بالا می‌دانند و مرغدارن آن را منطقی عنوان می‌کنند. اما، قیمت واقعی هر کیلو گرم مرغ چقدر است؟ آیا مرغ گران به دست مصرف کننده می‌رسد یا قیمت‌ها مناسب است و باید به مرغداران حق داد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها باید هزینه تمام فاکتورهای که برای تولید مرغ به‌کار گرفته می‌شود را در نظر گرفت و آن‌ها را جزء به جزء محاسبه کرد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ اولین فاکتور که بیشتر هزینه را نیز به خود اختصاص می‌دهد، خوراک و دان است. هر کیلوگرم جیره متعادل معمولا شامل ذرت، کنجاله سویا، کنسانتره، روغن، کربنات کلسیم، کوکسیدیواستات‌ها، آنزیم‌ها، پروبیوتیک و... است که پیش دان، میان دان و پیس دان را تشکیل می‌دهد. خوراک در جیره متعادل به طور میانگین 3 هزار و 724 تومان هزینه برای هر کیلوگرم مرغ با وزن 2.5 کیلوگرم را در برمی‌گیرد.

همچنین خرید هر قطعه جوجه به طور میانگین یک هزار و 700 تومان، بیمه هر قطعه جوجه 306 تومان و حمل و نقل آن 20 تومان برای مرغدار هزینه دارد که در هر کیلو گرم مرغ رقمی معادل 810 تومان می‌شود.

رعایت اصول بهداشتی و درمان برای پیشگیری یا مبارزه با بیماری‌ها اهمیت بسیاری دارد و بخش مهمی از هزینه‌های مرغداران را در برمی‌گیرد. اصول بهداشتی و درمان شامل مصرف و بکارگیری انواع دارو، واکسن، ویزیت دامپزشک و مواد ضدعفونی است که هزینه آن‌ها برای هر کیلو گرم مرغ 290 تومان برآورد می‌شود.

انرژی مصرفی در مرغداری‌ها به طور معمول از برق و انواع سوخت تشکیل می‌شود که هزینه آن برای هر کیلو گرم مرغ 228 تومان است.

 سایر هزینه‌ها همچون؛ هزینه آب شرب طیور، نظافت، بستر، آماده سازی، استهلاک ، تعمیرات و نگهداری، هزینه ایاب و ذهاب، پرسنل، هزینه کارمزد سرمایه در گردش( سود بانکی)، 10 درصد سود مرغدار و هزینه‌های غیر قابل پیش بینی با کسر درآمد کود را نیز می‌توان حدود یک هزار و 428 تومان برای هر کیلو گرم مرغ در نظر گرفت.

اگر وزن نهایی هر کیلو گرم مرغ 2.5، درصد تلفات در بهترین حالت 6 ( در برخی از نقاط کشور درصد تلفات به بیش از 15 درصد می‌رسد) و ضریب تبدیل را 1.98 لحاظ شود؛ می‌توان گفت هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران شش هزار و 400 تا شش هزار و 600 تومان است.

شورای اقتصاد در ابتدای مهره ماه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده را هفت هزار و 800 تومان را تعیین کرد و این قیمت تا امروز بدون تغییر مانده است. اما، مرغداران با محاسبه هزینه تولید و در نظرگرفتن 10 درصد سود برای تولیدکننده، قیمت  9 هزار تومان را برای مصرف کننده مناسب می‌دانند و این قیمت را نیز به شورای اقتصاد پیشنهاد داده اند.

محاسبه قیمت مرغ

محاسبه قیمت مرغ

محاسبه قیمت مرغ