۰ نفر

رییس انجمن اقتصاد کشاورزی ایران:

کشاورزی سنتی از چالش‌های اقتصاد کشور است

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 266098
 کشاورزی سنتی از چالش‌های اقتصاد کشور است

رییس انجمن اقتصاد کشاورزی ایران با تاکید براستفاده از فناوری برای کاهش هزینه ها و کیفیت بخشی به تولید محصول زراعی گفت: با این توصیف امروز کشاورزی سنتی از چالش های اقتصادی کشور محسوب می شود.

حبیب الله سلامی، افزود: متاسفانه طی سال های متمادی نتوانستیم سنتی بودن کشاورزی را تغییر دهیم که این رویه برای بهره برداران و کشورمطلوب نبوده و مشکلات عدیده ای به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی اظهار داشت: سنتی بودن کشاورزی سبب کاهش بهره وری از اراضی شده و قیمت محصولات را افزایش داده است.

سلامی گفت: اگر قرار است در بازارهای جهانی جایگاهی پیدا کنیم بایستی قیمت محصولات تولیدی ایران با محصولات جهانی برابری کند.

رئیس انجمن اقتصاد کشاورزی ایران بیان داشت: برای پایین آوردن هزینه تولید راهی جز افزایش بهره وری و بالا بردن کیفیت محصولات نداریم.

وی با بیان اینکه باید بر روی افزایش کیفیت محصولات کشاورزی کار کنیم، افزود: یکی از دلایل اقتصادی نبودن کشاورزی در ایران، نداشتن استاندارد خاص برای تولید است و تا استاندارد و کنترل کیفی وجود نداشته باشد، هر محصولی با هر مشخصاتی را که به بازار عرضه کنیم در بازار جهانی نمی توانیم جایگاه زیادی را به دست بیاوریم.

وی تاکید کرد که هر زمان که در داخل کشور بهره وری کم بوده و قیمت تمام شده محصول بالا باشد، اقتصاد کشاورزی بالایی نخواهیم داشت و از آنجا که برای رفع این مشکلات به صورت جدی کاری صورت نگرفته تا زمانی که مشکلات باقی است نمی توان به بازار جهانی دست یافت.

***برگزاری یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی در کرج

رئیس انجمن اقتصاد کشاورزی ایران در ادامه به برگزاری یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی در کرج اشاره کرد و افزود: این کنفرانس هر 2 سال یکبار در دانشگاه هایی که گروه اقتصاد کشاورزی دارند، برگزار می شود.

وی ادامه داد: این کنفرانس یک رخداد بزرگ علمی است که تمام صاحبنظران اقتصاد کشاورزی، محققان، کارشناسان، دستگاه های اجرایی و مسئولان کشور در آن مشارکت داشته و حضور می یابند.

سلامی گفت: این کنفرانس شامل 3 بخش ارایه مقالات به صورت شفاهی توسط اساتید، محققان، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، بخش ارایه مقالات علمی در قالب پوستر و بخش میزگردها و پنل های تخصصی است .

وی اضافه کرد: به دبیرخانه این کنفرانس 200 مقاله ارسال شده که پس از بررسی به عمل آمده،40 مقاله آن به صورت شفاهی و 129 مقاله به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

رئیس انجمن اقتصادی کشاورزی ایران گفت: در بخش میزگردها و پنل ها نیز 5 میزگرد شامل 'تغییر اقلیم ،آب، محیط زیست و کشاورزی پایدار'،' چالش ها و مزیت های بخش کشاورزی از دیدگاه فعالان بخش - الزامات قانونی و قانون گذاری' ، 'رویکردهای نوین حمایت و تامین مالی بخش کشاورزی ' و' اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی ' است .

وی ادامه داد: پنجمین میزگرد ویژه استان البرز به دلیل برگزاری کنفرانس در این استان است .

سلامی گفت: در میزگرد ویژه البرز، چالش های کشاورزی استان با همکاری سازمان های جهاد کشاورزی، برنامه و بودجه و استانداری البرز در حوزه های مختلف مرتبط با اقتصاد کشاورزی- اقتصاد دانش بنیان- منابع طبیعی و محیط زیست بررسی می شود.

وی اظهار داشت: برای برگزاری کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی 15 محور در نظر گرفته شده که بیشتر مسایل و چالش های مهم در بخش اقتصاد کشاورزی بررسی خواهد شد.

وی، اقتصاد آب و بهره وری، فضای کسب و کار، سیاست های راهبردی اقتصاد کشاورزی، مزیت های سیاسی اقتصاد کشاورزی، ریسک و بیمه، صنایع تبدیلی، تغییر اقلیم، تقاضا برای مواد غذایی، اقتصاد رفتاری در زنجیره های تولید و اشتغال پایدار روستایی را از جمله محورهای این کنفرانس عنوان کرد.

این مسئول هدف از برگزاری این کنفرانس علمی را ارتقای سطح علمی و کیفی تحقیقات، استفاده از آخرین دستاوردهای محققان، تبادل نظر و همکاری علمی بین محققان ، تبادل نظر در خصوص چالش های بخش کشاورزی و آشنایی دانشجویان با یکدیگر و چالش های بخش برشمرد.

یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران 18 و 19 اردیبهشت ماه جاری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران؛ کهن ترین مرکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور مستقر در کرج برگزار می شود.

گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج مرکز استان البرز، میزبان این رویداد بزرگ علمی کشور را دارد.