۰ نفر

اصلاح وضعیت تغذیه زنان روستایی و عشایر، در دستور

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶
کد خبر: 265538
اصلاح وضعیت تغذیه زنان روستایی و عشایر، در دستور

طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، قرار است با همکاری جهادکشاورزی برنامه‌ای برای بهبود وضعیت تغذیه زنان روستایی و عشایر در کشور اجرا شود؛ برنامه‌ای که دو راهبرد اصلی دارد و آموزش و کشت جایگزین را محور فعالیت‌های خود قرار داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، چندی پیش ساره محمدی – مشاور وزیر بهداشت در امور زنان- از برنامه‌ریزی برای بهبود تغذیه زنان در کشور خبر داد و این برنامه را یکی از بندهای تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری معرفی کرد و گفت: «این برنامه با همکاری مشترک دفتر امور زنان و بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تمرکز بر بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایر انجام می‌شود. تلاش می‌کنیم علاوه بر این برنامه، آنها را در زمینه تولیدات غذایی نیز توانمند کنیم. این بحث برای زنان شهری و خانه‌دار نیز اجرا می‌شود. سعی می‌کنیم آموزش‌های صحیحی در زمینه سبدغذایی مناسب خانوار به آنها داده شود تا به هدف خود در زمینه بیماری‌های غیرواگیر برسیم.»

طبق آنچه متولیان اجرای این برنامه اعلام می‌کنند تمرکز اصلی این برنامه آموزش، فرهنگسازی، ترویج مصرف غذاهای ایرانی و همچنین استفاده ازظرفیت زمین‌های در دسترس زنان روستایی و عشایر برای گسترش کاشت سبزیجات است.

رضا عزتیان- مدیربرنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزییات این برنامه وزارت بهداشت توضیح می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: زنان در تمام نقاطی که محصولات غذایی تولید می‌شود حضور دارند؛ به همین دلیل می‌توان گفت سنگر اول امنیت غذایی در دست این گروه قرار دارد.   یکی از ویژگی‌های زنان روستایی و عشایر نقش آنها  در تولید محصولات کشاورزی است که باعث می‌شود برنامه ویژه‌ای برای آنها در نظر بگیریم. آنها  تولید کنندگان اصلی موادغذایی هستند و با توجه به این موضوع باید سواد و آگاهی این گروه را افزایش دهیم و برای توانمندسازی آنها فعالیت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی از تهدیدات غذایی که در حال حاضر دنیا را تحت تاثیر قرار داده، استفاده از فست‌فودها است. این نوع از مواد غذایی باعث چاقی و اضافه وزن می‌شوند و در نهایت فرد با بیماری‌های زیادی روبرو خواهد شد. این در حالیست که به سادگی می‌توان این نوع از مواد غذایی را توسط زنان حذف کرد؛ به شرط اینکه بدانند چه نوع غذایی مناسب گروه‌های سنی مختلف اعضای خانواده است.

مدیر برنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی همچنین اضافه می‌کند: فرهنگ ایرانی از نظر تغذیه‌ای غنی است. چون در طول دو تا سه هزار سال تمدن ایرانی، مردم  در معرض خطرات مختلفی مانند خشکسالی، قحطی، جنگ، بیماری و ... بوده‌اند. در نتیجه به خوبی یاد گرفته‌اند که چگونه در برابر این شرایط جان سالم به در برند. یکی از این راه‌ها، تولید غذاهایی ارزان، با مواد اولیه داخلی و هماهنگ با ذائقه اعضای خانواده بود.

به گفته عزتیان، استفاده نکردن از سبزیجات یکی از تهدیدات غذایی در ایران است که راه حل آن استفاده از زمین‌های در دسترس زنان روستایی و عشایر برای کاشت این محصولات است؛ چون با این روش علاوه بر تامین نیاز خانواده، می‌توان تا حدودی به معیشت خانواده نیز کمک کرد.

وی در ادامه درباره راهبردهای این برنامه می‌گوید: اصلاح الگوی تغذیه‌ای و توانمندسازی زنان عشایر و روستایی از راه کشت جایگزین، دو راهبرد مهم وزارت بهداشت برای بهبود تغذیه این گروه از جامعه است. به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای  با وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای این دو برنامه امضا شده است که امیدواریم از امسال آنها را در تمام معاونت‌های بهداشتی پیگیری کنیم. برگزاری دوره‌های آموزشی برای فراگیری اصول تغذیه سالم، اصلاح الگوی پخت و تهیه خوراک‌های ایرانی و همچنین برگزاری جشنواره برای معرفی این خوراک‌ها بخش دیگری از این راهبردها هستند.

مدیر برنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی درباره چگونگی اجرای این برنامه برای زنان شهری نیز بیان می‌کند: در حال حاضر برنامه آموزش تغذیه صحیح توسط کارشناسان بهبود تغذیه در سطح مراکز سلامت جامعه در شهرها اجرا می‌شود. علاوه بر آن زنان می‌توانند  به راحتی از  خدمات بهبود تغذیه در این مراکز استفاده کنند. به جز این موارد، خدمات تغذیه‌ای دیگری مانند مکمل‌یاری و افزودن ویتامین، آهن و روی به موادغذایی پرمصرف برای بهبود وضعیت ریزمغذی‌ها در گروه زنان انجام می‌شود.