۰ نفر

پرداخت ۳۰هزار میلیارد ریال وام اشتغال روستایی

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 265125
پرداخت ۳۰هزار میلیارد ریال وام اشتغال روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی از محل صندوق توسعه ملی توسط چهار بانک عامل کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، و صندوق کارآفرین امید پرداخت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سید ابوالفضل رضوی سه شنبه شب در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: افزون بر 15 هزار میلیارد ریال از این میزان توسط بانک کشاورزی و در 2 مرحله پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون نیز هر کدام به ترتیب و در 2 مرحله پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرده‌اند.

وی گفت: این میزان اعتبار ظرف 6 ماه گذشته تاکنون به متقاضیان و طرح‌های قابل توجیه اقتصادی در روستاها و مناطق عشایری کشور پرداخت شده ست.

رضوی سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از مجموع 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی در کشور را افزون بر سه هزار و 460 میلیارد ریال ذکر کرد.

وی تاکید کرد: 400 میلیارد ریال از این میزان توسط بانک سینا و سه هزار و 60 میلیارد ریال نیز در قالب اشتغال فراگیر روستایی به این استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به برخی شرایط اعطای تسهیلات اشتغال روستایی گفت: وام‌های اشتغال روستایی به روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر پرداخت خواهد شد.

رضوی یادآور شد: سقف وام‌های پرداختی در بانک‌های عامل بین 60 تا 150 میلیارد ریال است.

وی گفت: وام‌های تا سقف 60 میلیارد ریال توسط کمیته فنی استان‌ها و بالاتر از آن نیز نیازمند تأیید کمیته فنی در کشور است.

رضوی تاکید کرد: سهم هر بخش از بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری، کارآفرینی دانش بنیان و صنایع دستی مشخص شده که بخش کشاورزی با 45 درصد بالاترین سهم را از این میزان اعتبارات دارد.

وی افزود: نرخ کارمزد این تسهیلات برای هر واحد تولیدی سرمایه گذاری در روستاها و عشایر مرزنشین چهار درصد، در سایر روستاها و مناطق عشایری 6 درصد و برای شهرهای زیر 10 هزار نفر و البته با وام‌های در قالب سرمایه در گردش 10 درصد است.

رضوی ادامه داد: 70 درصد تسهیلات اشتغالزایی در مرحله نخست به استان‌ها ابلاغ شده که در صورت جذب کامل آنها 30 درصد باقی مانده نیز به این استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در صورت جذب نشدن این میزان 70 درصد تا پایان تابستان سال جاری 30 درصد باقی مانده به استان دیگری که عملکرد مطلوب‌تری از حیث جذب منابع و انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل را داشته اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: بازپرداخت وام‌های سرمایه در گردش روستایی و شهری 18 ماهه خواهد بود و برای روستاها و عشایر کشور نیز 2 سال نخست دوره ساخت، سال سوم دوره مشارکت یا تنفس و از سال چهارم نیز به مدت 6 سال بازپرداخت وام سرمایه گذاری آغاز خواهد شد.

رضوی اظهار داشت: هرمتقاضی نیز حدود یک ماه باید نسبت به تأمین وثیقه و ضمانت نامه اقدام کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری و اهتمام ویژه دولت در حوزه اشتغال هیچ گونه محدودیتی برای پرداخت وام اشتغال روستایی و عشایری در کشور وجود ندارد.

رضوی به منظور شرکت در جشنواره روستایی و عشایری، امضای تفاهم نامه و مشارکت در امر محرومیت زدایی از روستاهای محروم استان و شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.