۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به نماینده لنگرود:

اجازه واردات برنج با تعرفه ۵درصد را ندادیم/ برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۳۷
کد خبر: 265122
اجازه واردات برنج با تعرفه ۵درصد را ندادیم/ برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه قطعاً برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست و باید واردات برنج انجام بگیرد، گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی دستیابی به تولید پایدار محصولات داخلی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی امروز مجلس، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مورد علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دلیل صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی و همچنین علت اعلام خودکفایی گندم گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی دستیابی به تولید پایدار محصولات و همچنین تولید اقتصادی است تا بتوان برای محصولات کشاورزی بازار ایجاد کرد.

محمود حجتی با بیان اینکه هیچ فردی نمی‌خواهد محصول تولید شده روی دست کشاورزان بماند، اظهار داشت: برخی افراد دنبال این بودند که تعرفه برنج به 5 درصد کاهش بیابد اما با این موضوع مخالفت شد و هم اکنون تعرفه برنج 26 درصد است و طی این دوره هیچ‌گاه از این رقم پایین‌تر نیامده است.

حجتی با یادآوری این موضوع که برنج در گذشته با دلار 1226 تومان، پس از آن با دلار مبادله‌ای 2500 تومان و امروز با دلار 4200 تومان و با تعرفه 26 درصد وارد کشور می شود، عنوان کرد: قطعاً برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست و باید از خارج واردات انجام دهیم و با توجه به بازار ارزیابی انبارها و البته سایر مولفه‌ها قیمت برنج خارجی در بازار رشد بی‌رویه‌ای داشته است.

این عضو کابینه با تأکید بر اینکه مسئولان بخش کشاورزی اصرار بر افزایش تولید برنج داخلی دارند و تلاش می‌کنند تقاضای موثر نیز برای آن ایجاد کنند، گفت: حتی در این بین باید اذعان کرد قیمت توافقی را در نظر گرفتیم که اگر کشاورزی در برهه زمان مانند اوایل برداشت برنج، برنجی از گذشته روی دستش مانده بود خریداری شود تا از این طریق مشکل کشاورزان برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اغلب تعرفه‌های حوزه کشاورزی آزاد شده و نرخ ارز آن نیز آزاد است، یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که برخی محصولات در بخش‌های مختلف به کار می‌رود و نمی‌توان برای آن هر تعرفه تعیین کرد به عنوان مثال پنبه در صنعت نساجی به کار می‌رود؛لذا برای حمایت از حوزه کشاورزی توافق کردیم پنبه با تعرفه 10درصد وارد شود اما به شرط اینکه پنبه داخلی با قیمت مصوب خریداری شود.

حجتی در مورد موضوع گندم هم اظهار داشت: با فردی که در این حوزه تخلف کرده بود برخورد شده است واگرنه صدایش در نمی‌آمد.

وزارت جهاد کشاورزی در مورد واردکنندگان هیچ نظری ندارد

حجتی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی در خصوص اینکه چه کسی واردات انجام بدهد یا ندهد، هیچ نظری ندارد، گفت: واردات در سامانه سازمان توسعه و تجارت ثبت می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هیچ نظام امضایی در رابطه با واردات در حوزه کشاورزی وجود ندارد، اظهار داشت: اگر قرار است گوشت به کشور وارد شود، حتما در سامانه سازمان توسعه تجارت ثبت می شود و وزارتخانه در این حوزه نقشی ایفا نمی کند، بنابراین اگر فردی دراین خصوص سندی دارد، می تواند ارائه کند.

حجتی با یادآوری این موضوع که زمانی صادرات دام زنده به صورت کوپنی انجام می شد، اما با وقوع بحران گوشت و افزایش قیمت آن، جلوی این موضوع گرفته شد، گفت: این موضوع در مورد نهاده های کشاورزی هم اتفاق افتاده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: اعتقاد داریم زنجیره تولید باید طولانی شود تا ارزش افزوده شامل حال تولیدکننده باشد.

حجتی در ادامه با اشاره به اینکه تولید، مصرف و تراز بازرگانی درخصوص گندم سه مولفه مهم هستند، عنوان کرد: مصرف کشور در ارتباط با نان یارانه ای، آزادپز و... حدود 10.5 میلیون تن است که از این مقدار حدود 7 میلیون و 300 تن برای حوزه یارانه ای و بیش از 3 میلیون در سایر موارد و حدود یک میلیون تن نیز به صورت بذر است.

وی با بیان اینکه در سال 95 در حدود 11.5 میلیون تن گندم تهیه شد که یک میلیون تن آن مازاد مصرف بود، گفت: گاهی از ذخایر استفاده می کنیم و گاهی هم جایگزین می شود.

حجتی در مورد موضوع ابریشم هم گفت: ابریشم در گذشته با قیمت ارز 1200 و 2500 تومان وارد می شد، اما در حال حاضر  با ارز  4200تومان وارد می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت ها باید در کمیسیون ماده یک و در دولت تصویب می شود؛ گفت: تعرفه ابریشم از 15 درصد به 26 درصد افزایش یافت، اما باید اذعان کرد که صنعت ابریشم نیز باید بتواند این محصول را جذب کند؛ به عبارتی صنعت مشکل دارد و اگر قیمت ها افزایش یابد، با مشکل مواجه می شود.

مهرداد لاهوتی در تشریح سوال خود از وزیرجهاد کشاورزی: واردات بی‌رویه بخش کشاورزی را مختل کرده است

نماینده مردم لنگرود در مجلس در جریان سوال از وزیر جهاد کشاورزی به انتقاد از سیاست‌های این وزارتخانه در مورد واردات محصولات کشاورزی پرداخت.

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی مهرداد لاهوتی اظهار داشت: واردات بی‌رویه، بخش کشاورزی را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.

لاهوتی با بیان اینکه پیش از این وزارت جهاد کشاورزی ا عدم اختیار خود در حوزه واردات را مطرح می کرد، گفت: این موضوع در مجلس اصلاح شد و از وزارت صنعت به وزارت جهاد انتزاع شد و با وجود آنکه مقام معظم رهبری حمایت از کالای داخلی را در مسیری درست هدایت می‌کنند، بنابراین نباید شاهد واردات بیش از اندازه محصولات کشاورزی باشیم.

نماینده لنگرود در مجلس با بیان اینکه سرانه مصرف برنج در کشور 2 میلیون و 800 هزار تن در سال است، عنوان کرد: این در حالی است که تنها 500 هزار تن برنج برای واردات به کشور نیاز داریم اما در حال حاضر 3 میلیون تن از مبادی ورودی کشور واردات داریم و این خیانت به کشاورزان است.

لاهوتی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گندم را با باسماتی مخلوط کرده و جشن خودکفایی گرفته‌ایم که به نظر می‌رسد کارشناسی مغرضانه‌ای صورت گرفته باشد، گفت: همچنین روزانه 1100 تا 1500 تن ابریشم تولید می‌کردیم و تعرفه واردات آن 200 درصد بود؛ اما این میزان به 15 درصد واردات از چین رسید و در حالی که  باید تعرفه واردات این کالا افزایش می یافت، اتفاق برعکسی رخ داد.

لاهوتی با اشاره به این موضوع که عده‌ای صاحب منافع نمی‌گذارند واردات کاهش یابد، اظهار داشت: ابریشم ایران بهترین ابریشم دنیا است اما متأسفانه ابریشم خارجی با تعرفه صفر وارد می‌شود.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعرفه واردات موز به  5 درصد رسیده است، اظهار داشت: این مساله موجب شده که این میوه به جای سیب و پرتقال ایرانی در سبد کالای مردم قرار گیرد و 500 هزار تن سیب در سردخانه‌ها بماند.

لاهوتی در ادامه با بیان اینکه امروز برنجکاران نمی‌توانند برنج خود را به فروش برسانند، خطاب به حجتی گفت: شما در سه ماه گذشته سه نامه نوشتید که نامه اول برای واردات برنج بود و نامه دوم با اصرار ما برای ممنوعیت آن اما باز هم تحت فشار قرار گرفته و اجازه واردات برنج را صادر کردید.

نماینده لنگرود درمجلس در پایان با بیان اینکه کشاورزان تبدیل به سرایدار سرمایه‌داران شده اند، گفت: افزایش قیمت خرید چای تنها 4 درصد است که با میزان تورم همخوانی ندارد.

مجلس از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد

نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی درخصوص واردات محصولات کشاورزی قانع شدند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به سوال مهرداد لاهوتی از وزیر جهاد کشاورزی، پاسخ های محمود حجتی را قانع کننده دانستند.

گفتنی است پس از اینکه نماینده سوال کننده اعلام کرد که از پاسخ های وزیر قانع نشده است، این موضوع به رای نمایندگان گذاشته شد که در نهایت نمایندگان مجلس با 97 رأی موافق، 72 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر توضیحات محمود حجتی را قانع کننده دانستند.