۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی:

کمک به طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی محدودیت ندارد/ ۹۰درصد آب به مصرف کشاورزی می‌رسد

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۵۸
کد خبر: 263863
کمک به طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی محدودیت ندارد/ ۹۰درصد آب به مصرف کشاورزی می‌رسد

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه دولت از اجرای طرح های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی حمایت می کند، گفت: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات و کمک به اجرای این طرح ها وجود ندارد.

 محمود حجتی پنجشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح آبیاری تحت فشار شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی اظهار کرد: اجرای سیستم های آبیاری نوین به لحاظ افزایش راندمان آب و کاهش مصرف آن اهمیت بالایی دارد و یکی از ضرورت ها در کشور با توجه به وضعیت اقلیمی، صرفه جویی در مصرف آب است. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: سال گذشته، طرح های آبیاری نوین در سطح 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سطح کشور اجرا شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت کشت دانه های روغنی گفت: کشور در تامین روغن مورد نیاز، وابسته به واردات است از این رو تلاش داریم تا کشت دانه های روغنی بویژه کلزا توسعه یابد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال 95، 61 هزار تن در سطح کشور کلزا برداشت شد که این میزان در سال گذشته 187 هزار تن بود.

حجتی گفت: امسال تولید 350 هزار تن کلزا در کشور برآورد می شود.

* 90 درصد آب به مصرف کشاورزی می رسد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: اکنون 90درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.

علی اکبری اظهار کرد: مهم ترین نیاز برای توسعه کشاورزی، کمک به صرفه جویی در مصرف آب است که این امر با استفاده بهینه از منابع و انتقال آب با لوله و کانال های سیمانی و اجرای آبیاری تحت فشار محقق می شود.

بر اساس این گزارش طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در سطح 2 هزار هکتار در مانه و سملقان وارد مرحله اجرایی شد.

470 نفر از کشاورزان روستاهای اسلام آباد، ملاحسن، انصار و قره مصلی با چهار هزار نفر جمعیت از مزایای این طرح بهره مند می شوند.

برای اجرای این طرح 212 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

شهرستان مانه و سملقان واقع در 35 کیلومتری غرب بجنورد یکی از قطب های کشاورزی خراسان شمالی محسوب می شود.