۰ نفر

حجتی: خشکسالی دام عشایر را تهدید می‌کند

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۵۱
کد خبر: 263850
حجتی: خشکسالی دام عشایر را تهدید می‌کند

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری گفت: به طور قطع امسال تولیدات دام عشایر متاثر از این پدیده، با مشکلات و تهدید جدی رو به رو خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمود حجتی پنجشنبه در نشست کارگروه آب کشاورزی خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: شدت خشکسالی در استان های مختلف، کم و زیاد است اما، به طور قطع دامداران و عشایر در تامین علوفه مورد نیاز، دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: در این شرایط ممکن است دامدار به ناچار دام لاغر خود را برای کشتار عرضه کند و این به معنای متضرر شدن این قشر است و بر این اساس، باید تولید کننده مورد حمایت قرار گیرد.

وزیر جهادکشاوری در ادامه با بیان اینکه محل تامین علوفه، دولت یا شرکت پشتیبانی امور دام نیست، گفت: وقتی می گوییم تولید از مزرعه تا سفره، یعنی مردم باید پای کار باشند؛ البته دولت حمایت های خود را انجام می دهد.

*قنات ها منبع آب ارزان در بخش کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی بر توجه به احیا و لایروبی قنات ها تاکید کرد و گفت: این منابع آبی، سرمایه های ارزان هستندکه دولت توجه ویژه به این بخش درکشور دارد و به همین منظور برای لایروبی قنات های خراسان شمالی 200 میلیارد ریال اعتبار امسال در نظر گرفته شده است.

حجتی در باره نارضایتی ها از قیمت شیر در بازار گفت: حل مشکل قیمت این محصول مورد توجه وزارت جهادکشاوری است اما، قیمت محصولات کشاوزری باید در زنجیره تولید حل شود.

وی تصریح کرد: همان گونه که در کشورهای رشد یافته چون هلند و آمریکا، قیمت شیر در زنجیره تولید تعریف و مشکلات حل شده است، باید در ایران نیز چنین شود.

وی گفت: در تولید بویژه در بخش انبوه آن، راهی جز پرداختن به زنجیره تولید نیست و اگر مرغدار یا دامدار به تامین نهاده ها بی توجه باشد و خوراک مورد نیاز را خریداری کند، حل مشکل در زنجیره تولید محقق نمی شود.

* همه به محدودیت های آب حساس باشند

حجتی با ابراز نگرانی از پیامدهای خشکسالی خواستار توجه ویژه به مدیریت مصرف آب در تمام بخش ها شد و گفت: آیا تاکنون شهرداری ها نسبت به کمبود آب و مشکلات کم آبی حساس شده اند؟ آیا در آبیاری فضای سبز و چمن که بیش از برنج آب می طلبد، محدویت های آبی حس شده است؟

وی بر توسعه سامانه های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی تاکید کرد و گفت: دولت حمایت های خوبی در این باره دارد و تلاش داریم تا با افزایش پوشش این طرح در زمین های کشاورزی، علاوه بر صرفه جویی، راندمان مصرف آب و تولید در این بخش افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید در هر دشت به اقتضای خود، میزان برداشت از منابع آبی زیرزمینی مدیریت شود خواستار مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف شد.

حجتی اظهار کرد: باید مصرف آب در تمام بخش ها اعم از فضای سبز، آشامیدنی، صنعت و کشاورزی مدیریت شود.

وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه خود به خراسان شمالی قرار است چندین طرح کشاورزی در این استان افتتاح کند.