۰ نفر

شناور چینی در آبهای ایران نداریم

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۱۶
کد خبر: 263552
شناور چینی در آبهای ایران نداریم

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات اعلام کرد که چیزی به نام شناور چینی یا خارجی در آب‌های ایران نداریم و هر شناور خارجی نیز به نام یک ایرانی ثبت و اجاره شده که به آن مجوز می‌دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شاپور کاکولکی در نشست خبری امروز (چهارشنبه) در پاسخ سوالی مبنی بر این‌که چرا به شناورهای چینی و صیادان چینی مجوز صید آن‌هم صید ترال در آب‌های جنوبی کشور داده می‌شود؟ اظهار کرد: هیچ شناور چینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد و نیست. اما یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌های جنوبی صید ترال میانی انجام می‌دهد، اما به هیچ وجه نه کشتی چینی و خارجی در آب‌های جنوبی با مالکیت طرف خارجی وجود دارد و نه صید ترال کف در این آب‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: البته طی ماه‌های اخیر هشت کشتی و شناور استان بوشهر که در مسیر این استان و هرمزگان صید ترال کف انجام می‌دادند، مجوز و پروانه صیدشان باطل شده است، چرا که بارها به همه استان‌ها اعلام کردیم به هیچ وجه به غیر از فصل برداشت میگو و برای صید اینگونه آبزی، مجوز صید ترال کف به هیچ شناوری و در هیچ منطقه‌ای داده نمی‌شود و در صورت مشاهده و گزارش به شدت با صاحبان شناور برخورد می‌کنیم و پروانه صید آنها باطل می‌شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اظهار کرد: اساسا سازمان بنادر موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آب‌های ایران است و به هیچ شناور خارجی مجوز داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آب‌های ایران وارد شود، اما ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند.

کاکولکی افزود: اگر یک شرکت ایرانی اقدام به اجاره شناورهای خارجی کند و آنها را در اختیار بگیرد شاید مالک اصلی شناورها یک چینی باشد اما کار نهایی و اصلی که همان صیادی و درآمدزایی در این حوزه است، توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود و همه درآمدش به جیب ایران می‌رود و طرف خارجی تنها اجاره بهای شناورش را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه هیچ رانتی در این میان وجود ندارد و صید ترال کف در این آب‌ها صورت نمی‌گیرد، اما از آنجا ه هر شناور تقریبا حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه‌ گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد.