۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

پیش‌بینی کاهش ۲۰درصدی تولید پنبه بهاره/ قیمت جهانی هر کیلوگرم پنبه ۲دلار

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸
کد خبر: 262344
پیش‌بینی کاهش ۲۰درصدی تولید پنبه بهاره/ قیمت جهانی هر کیلوگرم پنبه ۲دلار

مدیرعامل صندوق توسعه کشت پنبه کشور، گفت: با توجه به عدم استقبال کشاورزان از کشت بهاره پنبه، پیش بینی می‌شود امسال ۲۰درصد در تولید بهاره این محصول کاهش داشته باشیم.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدحسین کاویانی دلایل کاهش کشت بهاره پنبه را کاهش بارندگی و مسائل اقتصادی عنوان کرد و افزود: این عوامل موجب شده کشاورزان به جای کشت بهاره به کشت پاییز این محصول روی بیاروند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در کاهش تمایل کشاورزان به کشت بهاره پنبه موثر بوده است؛ بی‌توجهی مسئولین به تعهد برای تامین آب کشت بهاره این محصول به کشاورزان است.

کاویانی میزان وش پنبه تحویلی به کارخانه‌های تصفیه پنبه مجاز در سال گذشته را 164 هزار تن عنوان کرد و گفت: از مجموع وشی که کارخانه‌ها از کشاورزان تحویل گرفته اند 135 هزار تن آن تا پایان اسفند ماه تصفیه و 29 هزار تن آن باقی مانده است که امسال 10 هزار تن پنبه تفصیه شده از وش باقی مانده حاصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: از این میزان 42 هزار تن پنبه آماده عرضه به صنایع نساجی است که با در نظر گرفتن حدود 4 هزار تن پنبه باقی مانده از سال 95، در مجموع 46 هزار تن پنبه استحصال شده در اختیار صنایع قرار گرفته است.

کاویانی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته 26 هزار و 600 تن آن توسط صنایع نساجی جذب شد، افزود: بیش از 19 هزار تن پنبه استحصالی باقی مانده که انتظار می‌رود تا پایان شهریور توسط این صنایع خریداری شود.

وی تاکید کرد: با میزان پنبه استحصالی که تا پایان شهریور ماه تولید می‌شود بخشی از نیاز صنایع نساجی از تولید داخل تامین می‌شود و با کسری مواجه نخواهیم شد.

کاویانی میزان نیاز سالانه صنایع نساجی به پنبه تصفیه شده را 100 تا 110 هزار تن عنوان کرد و گفت: هر ساله 50 درصد از این نیاز در داخل و 50 درصد از راه واردات تامین می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه کشت پنبه کشور ادامه داد: از فروردین تا اسفند سال گذشته حدود 56 هزار و 600 تن پنبه تصفیه شده مورد نیاز صنایع نساجی از طریق واردات تامین شده است.

کاویانی با بیان اینکه قیمت جهانی هر کیلوگرم پنبه 2 دلار است، تاکید کرد: با توجه به نوسانات قیمت ارز هزینه تمام شده واردات پنبه برای صنایع نساجی مقرون به صرفه نیست و به نظر می‌رسد دولت برای حفظ این صنایع باید با کاهش هزینه تولید پنبه، اتکا به تولید داخل را افزایش دهد.